• Mona77

    Hur mycket pengar ska vi ge vår son på 16-årsdagen?

    hej, jag är mamma. Vi har en son som fyller 16 (född 97) den första februari detta år, dvs om ca 2 veckor..

    Vi har frågat honom om vad han önskar sig och han svarade med ''pengar'', då vet vi det

    Hur mycket pengar tycker ni det är relevant och ge sin son på 16-årsdagen? 

    Alla förslag/tips är av intresse. tack på förhand

    /förälder  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 16:04
    vi har förövrigt en god ekonomi..

    Hur mycket skulle du själv ge?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar ska vi ge vår son på 16-årsdagen?
  • Fosse

    Hur mycket hade ni tänkt köpa presenter för?

    Vi har ju dessutom ingen som helst aning om vad ni har för ekonomi men jag skulle väl spontant säga 500kr-1000kr.

  • Adonis

    Tycker jag beror lite på hur han brukar hantera sina pengar som han får. Ska han roa sig för pengarna, festa, köpa kläder, någon pryl eller vad han föredrar att lägga dem på så tycker jag att några tusenlappar kan räcka. Jag brukar göra så att jag sätter in eller köper aktier för minst 10 Tkr per födelsedag istället.

  • jashrinah

    vad får han i "månadspeng" ? om han nu får det dvs .  det beloppen gånger 2 tycker jag är rimligt =) 

  • Mona77
    jashrinah skrev 2013-01-17 16:17:07 följande:
    vad får han i "månadspeng" ? om han nu får det dvs .  det beloppen gånger 2 tycker jag är rimligt =) 
    hej. i dagsläget får han hela sitt barnbidrag för sig själv, dvs 1050 kr / månad
     
  • jashrinah
    Mona77 skrev 2013-01-17 16:18:19 följande:
    hej. i dagsläget får han hela sitt barnbidrag för sig själv, dvs 1050 kr / månad
     
    det är ju rätt mycket så kanske 1000-1500 om det går =) 
  • La Lola

    Jag tycker det är sjukt tråkigt att ge bort pengar så jag hade nog gett presentkort nånstans istället.
    Summan? Jag tycker inte att just 16 är något speciellt att fylla så max 500 kr samt nån present.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jimbo82

    2000 kr skulle jag ha gett , det är vad mins fått vid födelsedagar sen dom var 12 år !

  • jimbo82

    Med tanke på att mina alltid sparat 1000 kr av dom så är det ok att dom fått så mycket !

  • Daniela 451

    Jag fyllde 16 förra året fick en vinter jacka på 100 euro. Så låter mycket att ge dubbelt så mera. 1000kr isåfall är ett rimligt pris. 

Svar på tråden Hur mycket pengar ska vi ge vår son på 16-årsdagen?