4-åring som vägrar somna, hur gör ni?
Vår kille 4 år har haft väldigt svårt för att somna i sängen. Det har periodvis funkat bra men är tillbaka på ett svårt stadie just nu. Han går upp runt 06.45 varje morgon för dagis. Går till 16.00 och försöker tona ner lekar i god tid för att få välling o lägga sig runt 19.30. Han kan ligga still för att sätta sig upp, pilla, prata vela mm, ni känner igen det. Vi har prövat det mesta både innan läggning och under läggning så mest intresserad är jag att veta hur ni gör när det går så långt att de faktiskt inte somnar. Vi gör alltid ett försök att lägga i sängen men när det inte går efter en bedömning hur han vekar så sätter vi han i bilen då han oftast somnar inom 5-20 min i bilfärd! Det är kanske ingen rolig läggning men han accepterar det o kommer tillro av ngn anledning. Vi känner att bilalternativet är bra mkt bättre än at släppa ner han o låta han somna av utmattning i soffan kl 22.00 istället. Han behöver ju sina timmar och därför borde det vara bättre att somna oavsett hur man lägger honom? Jag kan tänka mig att många ahar samma problem och säkert många som låter de vara uppe tills de somnar eller att de känns lättare att lägga men då kommer de ändå att lägga sig senare. Mu måste jag säga att det varit julledighet o han gick tillbaka till dagis först idag för långa dagar. Det var 15 h innan. Kan vara en inkörnigsperiod men jag tror ändå att det kommer vara mer eller mindre likadant om 2 v. Man vet ju inte heller om det har med att det kliar i benen av övertrötthet fast växa har lagt han vid olika tider för att testa utan skillnader i resultat. Hur gör ni när de vägrar somna??....