• Placebo

Hur få nya nattningsrutiner för 3-åring?

Vi har en fantastisk 3-årig tjej här hemma med enorm vilja.

Vi har fram tills nu varit alldeles för slapphänta när det kommer till att natta henne.
    Innan vi fick vår 3-månaders så var det så enkelt att ha 3-åringen i samma säng och nattningarna kändes inte så jobbiga.
    Men nu så störs minsta lilla tjejen när vi nattar den äldre. Bebisen nattas runt 18-snåret och sover oftast gott efter det. Förutom när 3-åringen trotsar och för liv.

Våra kvällsrutiner ser ut såhär:

17.00-17.30 Middag

17.30 och ca en timme framåt så badar hon och leker i badet.

Efter det så brukar hon få lite kvällsfika om det är så att hon är hungrig annars får hon leka en liten stund.

19.00 så lägger vi oss i vår säng, vi läser en eller 2 sagor. Efter det brukar hon vilja kolla på TV. Är hon lugn så är det inga problem. Men ofta så tramsar hon en massa och hoppar i sängen, skriker och för liv eller sparkar och har sig. Och då väcker hon lillasyster.
    Det tar alltid ca 2 timmar att få henne att somna.

Sen dröjer det ett par timmar innan hon börjar sparka på oss och gråta och skrika och vara arg. Så nätterna är inte heller så roliga.

Min önskan är att hon ska kunna sova i sitt rum och att nattningen inte borde ta mer än 30 minuter ungefär. Jag får ingenting gjort på kvällarna eftersom det är först vid 21 som jag blir "fri". Det jag brukar hinna då är att eventuellt äta något, tvätta av mig och diska nappflaskor och plocka undan leksaker. Sen är det dags för henne att vakna och få nåt slags utbrott eller så är det dags för mig att sova.

Har ni några bra och konkreta tips på hur vi kan få smidigare nattningar? Är så trött på att bråka med henne varenda kväll. :(                        

• Svar på tråden Hur få nya nattningsrutiner för 3-åring?
  • Natulcien

Det låter ju inte som om hon är särskilt trött..? Kanske är kl.19 för tidigt för henne att sova?

• Placebo
    Natulcien skrev 2013-01-17 22:01:12 följande:
    Det låter ju inte som om hon är särskilt trött..? Kanske är kl.19 för tidigt för henne att sova?

Hon brukar vara väldigt trött. Hon säger själv att hon är trött och hon brukar gnugga sig i ögonen och vara mörk under ögonen. Hon brukar även själv ta intiativet till att gå och lägga sig i sängen.
    Hon sover inte heller middag och går upp ca 6 på morgonen även om hon är uppe flera timmar på natten.

Hon trilskas för det mesta lika mycket även när hon gjort ansträngade saker på dagen som lekland, åkt skridskor osv..

Det känns ju inte helt okej om hon ska vara uppe till 21 för att sen lägga sig och det då tar ytterligare en stund innan hon somnar med tanke på att hon går upp tidigt.      
  • Erkens mamma

Jag tycker att det låter som att ni missar sovfönstret och hon hinner bli övertrött innan hon somnar av ren utmattning...

Hos oss gäller följande rutin:

ca en halvtimme innan lampan ska vara släckt så äts det kvällsmat för den som vill annars slipper man.

Efter det är det tandborstning och övrigt toalettbestyr

Pyjamas på och sedan upp i säng i sitt rum

Läsa en saga

Välja en CD saga att lyssna på och då är det endast nattljus på och ev ett kramdjur i sängen

Sedan går jag ut och barnen får somna i sina egna sängar.

Jag lägger samtliga mina tre barn på runt 30-40 minuter och sedan är det tyst. Ibland kommer dem upp och kanske vill kissa eller byta cd då hjälper jag dem men ber dem att samtidigt tänka efter så att det inte är något mer de vill för det är nu eller aldrig som gäller eftersom det är natt och sovdags nu. Det funkar bra.

Tv:n tror jag att ni ska försöka undvika, för mycket intryck för att de ska gå ner i varv tror jag.            

Svar på tråden Hur få nya nattningsrutiner för 3-åring?