• Anonym (insikt)

Har någon fått bra hjälp för att bygga upp sin självkänsla

Jag har kommit fram till att stommen till mina stora problem: att jag inte längre klarar av att gå till jobbet, att jag inte fungerar i min relation och att jag inte känner mig som en bra mamma, är att jag har så kopiöst dålig självkänsla.

Jag har sökt hjälp och ska väl så småningom gå på samtal med ngn.

Min fundering är: Är det någon därute som har fått  någon bra hjälp för att bygga upp sin självkänsla och i så fall hur???????????

• Svar på tråden Har någon fått bra hjälp för att bygga upp sin självkänsla
  • Anonym (Hmm...)

Misstänker att mitt svar kanske inte hjälper dig men min självkänsla blev mycket bättre när jag skilde mig från mannen som ägnade sig åt att trycka ner mig. Och så gillar jag Mia Törnbloms böcker om självkänsla.

Kanske du bör fundera på hur du fått dålig självkänsla? Och i vilka situationer det visar sig? Hur tankarna far iväg "nu klarar jag inte det här" eller hur du tänker? Försöka fånga tankemönstren, få lite distans och perspektiv på tankarna?  

• Anonym

Nämn några saker du är rädd för så ska jag hjälpa dig

• Anonym (Intressant)
    Anonym (insikt) skrev 2013-01-17 22:08:36 följande:
    Jag har kommit fram till att stommen till mina stora problem: att jag inte längre klarar av att gå till jobbet, att jag inte fungerar i min relation och att jag inte känner mig som en bra mamma, är att jag har så kopiöst dålig självkänsla.

Jag har sökt hjälp och ska väl så småningom gå på samtal med ngn.

Min fundering är: Är det någon därute som har fått  någon bra hjälp för att bygga upp sin självkänsla och i så fall hur???????????

Följer denna tråd...
  • Anonym (insikt)
    Anonym (Hmm...) skrev 2013-01-17 22:22:04 följande:
    Misstänker att mitt svar kanske inte hjälper dig men min självkänsla blev mycket bättre när jag skilde mig från mannen som ägnade sig åt att trycka ner mig. Och så gillar jag Mia Törnbloms böcker om självkänsla.

Kanske du bör fundera på hur du fått dålig självkänsla? Och i vilka situationer det visar sig? Hur tankarna far iväg "nu klarar jag inte det här" eller hur du tänker? Försöka fånga tankemönstren, få lite distans och perspektiv på tankarna?  
    Ja, jag har minsann tänkt på henne, Mia Törnblom alltså. Har tänkt ge hennes böcker en chans. 

Jag är helt säker på att min dåliga självkänsla kommer ifrån min dys-funktionella  uppväxt.  Sen har jag funderat ifall det även kan vara genetiskt?? Min mamma hade enormt dålig självkänsla med. 
    Sen har självkänslan inte växt av att min sambo har/haft ett nedlåtande sätt gentemot  mig.....

Just nu är jag i sådant skick att jag helt enkelt inte klarar av att få distans till de negativa tankarna. Jag känner mig så svag och orkeslös ..........
  • Anonym (insikt)
    Anonym skrev 2013-01-17 22:39:47 följande:

Nämn några saker du är rädd för så ska jag hjälpa dig

Hm...rädd för?!  
    Jag vill helt enkelt kunna känna mig så stark inombords att jag inte låter mig tryckas ner av; varken människor eller negativa tankar........

• Anonym
    Anonym (insikt) skrev 2013-01-18 13:34:34 följande:
    Hm...rädd för?!  
    Jag vill helt enkelt kunna känna mig så stark inombords att jag inte låter mig tryckas ner av; varken människor eller negativa tankar........

Jag tror att du kanske missuppfattade mig. Har du några andra rädslor, som höjdskräck, vattenskräck, tala inför en grupp, gå till frisören, eller liknande? Poängen är att självkänslan stärks som mest när vi gör något som vi är rädda för och sedan märker att vi klarade av det.
  • Anonym (insikt)
    Anonym skrev 2013-01-18 13:57:14 följande:

Jag tror att du kanske missuppfattade mig. Har du några andra rädslor, som höjdskräck, vattenskräck, tala inför en grupp, gå till frisören, eller liknande? Poängen är att självkänslan stärks som mest när vi gör något som vi är rädda för och sedan märker att vi klarade av det.
    Ja, det gjorde jag nog......Nä, jag har inte någon sådan rädsla....som höjdskräck el. dyl

Vet inte hur jag ska förklara det men det handlar nog om att helt enkelt inte klara av mitt dagliga "normala"
    liv pga av negativa tankar som tar över.  Har bla ett jobb där vi hjälper en person som kan "konsten att trakassera människor" Många mår kanske dåligt över att vistas med sådan människor. Men för mig tar det liksom över mitt liv. Jag börjar vackla så i min självbild att människan får mig att tro att jag är så hemsk som hon vill påstå.....
     .....svårt att förklara..........
  • Anonym
    Anonym (insikt) skrev 2013-01-18 14:15:57 följande:
    Ja, det gjorde jag nog......Nä, jag har inte någon sådan rädsla....som höjdskräck el. dyl

Vet inte hur jag ska förklara det men det handlar nog om att helt enkelt inte klara av mitt dagliga "normala"
    liv pga av negativa tankar som tar över.  Har bla ett jobb där vi hjälper en person som kan "konsten att trakassera människor" Många mår kanske dåligt över att vistas med sådan människor. Men för mig tar det liksom över mitt liv. Jag börjar vackla så i min självbild att människan får mig att tro att jag är så hemsk som hon vill påstå.....
     .....svårt att förklara..........
    Du verkar rädd för att stå upp för dig själv och säga ifrån. Börja göra det. Gå emot rädslan.
  • Anonym (insikt)
    Anonym skrev 2013-01-18 14:28:45 följande:
    Du verkar rädd för att stå upp för dig själv och säga ifrån. Börja göra det. Gå emot rädslan.
    Du kanske till viss del har rätt men jag tror att det handlar mer än om rädsla i mitt fall.

Jag tror att självkänsla handlar om något mer än bara rädsla......
  • Anonym
    Anonym (insikt) skrev 2013-01-18 15:18:24 följande:
    Du kanske till viss del har rätt men jag tror att det handlar mer än om rädsla i mitt fall.

Jag tror att självkänsla handlar om något mer än bara rädsla......
    Jag har uppfattningen att dålig självkänsla bygger på rädsla och behov av kontroll. Tränar man sig att släppa på kontrollen och möta sina rädslor så höjs också självkänslan. Vill man fortsätta ha låg självkänsla så ärdet  ett enkelt sätt att kväva den med rädsla och kontrollbehov. Det är den uppfattningen jag har fått. Men jag är såklart ingen expert på området.
Svar på tråden Har någon fått bra hjälp för att bygga upp sin självkänsla