• brillo

Finns det någon framtid som lärare?

Hej Bullen ;) (varför la dom ner det programmet?),

Jag funderar på att plugga till lärare mot årskurs 7-9, jag har funderat på ett par olika inriktningar antingen Geografi, Historia och Religion eller Engelska, Geografi och Historia, jag har även funderat på Filosofi + ett till ämne fast då som gymnasielärare.

Nu till själva problemet, den lärarbrist som det talas om hela tiden verkar vara väldigt lokal då jag fortfarande inte sett, hört eller själv upplevt att det är svårt för skolor att anställa folk.
    De inriktningar jag själv tittar på ska enligt de flesta studievägledare vara ren idioti att välja då det finns alldeles för mycket lärare inom just dessa inriktningar och jag troligtvis kommer stå som arbetslös efter utbildningen!?

Vad säger ni lärare här på forumet, är det någon ide att utbilda sig inom någon av dessa inriktningar?

Jag har själv jobbat med ungar från 1-18 år som elevassistent, hade även ett vik som förskolelärare och har tidigare pluggat ett år på gamla lärarhögskolan i Sthlm, (hoppade av pga bristande kvalitet i utbildningen!).

Jag är van att hantera problemelever då jag själv haft socialt ansvar för alla killar på en särskola. Värderas en sådan erfarenhet när man söker lärarjobb?

Just nu känns det väldigt surt att man vet att man kan göra ett bra jobb men kanske aldrig får chansen. Jag har inte råd att plugga om utsikten till jobb är så extremt låg som det verkar på alla studievägledare.

Så är det värt att satsa eller kommer man få harva runt i olika vikariepooler för att nästan få ihop till maten på bordet?

Blev ett längre inlägg än jag tänkt men känner mig rätt så frustrerad just nu.

• Svar på tråden Finns det någon framtid som lärare?
  • Rockelina

Jag vet bara att det är överskott på gymnasielärare nu på grund av mindre barnkullar. Det vänder inte förrän 2016. Borde betyda att det vänder tidigare på grundskolan. Ring och fråga lite rektorer - de borde veta sånt (om du inte får svar här alltså).

Det utbildas för mycket folk inom många yrken idag när det finns färre jobb änsökanden - sådu gör rätt i att undersöka saken. .   

• brillo

Jo gymnasiet får ju mindre elevkullar nu, dock så pratar alla studievägledare att det utbildas och finns redan för mycket lärare på arbetsmarknaden och då speciellt inom samhällsämnena. Flera av de jag pratat med säger att det är väldigt många lärare inom historia, religion osv som jobbar som lärare i andra ämnen medans de väntar på att få en tjänst inom det dom är utbildade för.

Jag ska göra som du sa och ringa runt till lite rektorer och se hur de ser på läget.

Det är även en studievägledare som påpekat att geografi inte är ett bra ämne att utbilda sig inom då det är så smalt och det inte finns så många tjänster som geografilärare, är det verkligen så? Filosofilärare kan jag förstå eftersom inte alla gymnasium har detta ämne, men geografi har väl alla 7-9or?

• SIN74

Kolla också över val av ämnen. Jag har inget belägg för det men när jag gick NO-utbildning förra året sa de universitetslärarna att det är överskott på SO-lärare. Det sa också min kollega som förser mig med lärarstudenter.

Famtid inom yrket finns - det är ett underbart jobb!

• tideloo

Det kommer inom
    Några år vara brist på geografilärare, så det rekommenderar jag dej att välja! Jag tror det är smartast att välja andra so ämnen så är det lättare få anställning, i annat fall välj engelska, jag läser historia, religion och geografi. På min vfu-skola säger dom att vill jag så kommer jag säkerligen få anställning där då det är många som går i pension.
    Det är även många tomma platser på lärarutbildningarna idag! Så det kommer inte vara lika många som innan som är färdigutbildade!

• Felidae

Det har pratats om lärarbrist sedan jag tog examen för 12 år sedan, men det är inte direkt så att jag har kunnat välja och vraka bland jobben. I regionen där jag bor verkar det vara brist på behöriga lärare, i matematik, no-ämnena och i engelska, däremot finns det lärare i SO och svenska i överflöd. Vill du vara säker på att få jobb är det förskollärare du ska bli just nu!

• gavagai

Det är svårt att få jobb inom framför allt historia, religion och samhällskunskap. Historia är, om jag minns rätt, det ämne som flest lärare som nu läser kommer att ha med i sin examen, och religion kommer inte långt därefter. På Malmö högskola har majoriteten av (eller om det t.o.m. var alla) alla 7-9-lärare historia som ett av sina ämnen, detta p.g.a. hur de nu regeringsstyrda ämneskombinationerna är konstruerade. Med tanke på hur små de ämnena är ute i skolan, så bådar det ju inte helt gott. Tänker du bara på anställningsbarheten, så skulle jag rekommendera naturvetenskapliga ämnen, matematik eller spanska, eller kanske svenska som andaspråk. Engelska och geografi kan nog också funka hyfsat, och naturligvis är det bra att du har den erfarenhet du har.

• brillo

Tack för alla svar.

Jag önskar jag hade haft lättare för fysik osv men tyvärr så är det min svaga sida vilket gör att de ämnena tyvärr går bort.

Men om jag ska lyssna på er erfarenhet så känns det som att engelska, geografi och historia eller geografi och historia samt religion ändå kan vara ok val. Dock har jag hellre geografi som huvudämne men kanske får omvärdera om engelska skulle kunna vara bättre för jobbutsikterna. 

Känns bra med det tideloo skrev att det väntas stora pensionsavgångar på geografilärare.

Förskolan är inte heller aktuell även om det finns en massa jobb så når jag fram till eleverna bättre när de är äldre, samt att det är roligare och mer givande för mig själv att jobba med tonåringar.

En del av mig säger att det är ju bara att köra, medan en annan del av mig är mer tveksam.

Har ni fler synpunkter på val av inriktningar så får ni gärna dela med er.

• elyse

Högstadielärare skulle jag aldrig vilja bli - i den åldern är eleverna generellt som mest omotiverade/skoltrötta. Men å andra sidan är jag småbarnspedagog och det finns massor av människor som inte skulle kunna tänka sig att jobba med 1-åringar... 

• basset

Att arbeta som lärare är tufft men roligt. Gillar man tonåringar ska man absolut jobba på högstadiet.
    Ämnen som är gångbara just nu är SVA,spanska, hemkunskap,slöjd,svenska och no-ämnena.
    Själv har jag svenska,SVA och so. Lönen är fortfarande låg. Jag tjänar 31000 kr och har jobbat i 40 år!
    Jag får mycket kärlek av mina "ungar" och skulle aldrig vilja byta jobb, men man måste vara flexibel och orädd!

• brillo

Just det att eleverna är skoltrötta är en av de saker som motiverar mig till att jobba med ungdomar.

Jobbet är som sagt slitigt men det man får tillbaka av eleverna gör att det känns värt det.

Jag ska kolla in SVA lite mer har faktiskt inte så stor koll på vad som ingår där mot den vanliga svenskan.

• elyse
    brillo skrev 2013-01-18 20:07:05 följande:
    Just det att eleverna är skoltrötta är en av de saker som motiverar mig till att jobba med ungdomar.

Jobbet är som sagt slitigt men det man får tillbaka av eleverna gör att det känns värt det.

Jag ska kolla in SVA lite mer har faktiskt inte så stor koll på vad som ingår där mot den vanliga svenskan.
    Ja, om du brinner för din sak blir det säkert ett bra val! Men man ska vara säker. Jag hade en NO-lärare i gymnasiet som grät hos min klassföreståndare för att vi inte var intresserade och skolkade från hennes lektioner. 
  • brillo

Jo jag var själv en en av de "jobbiga" eleverna i mina yngre dagar. Sen eftersom jag redan jobbat inom skolan så har jag stött på de flesta problemen.

• SweetNilam

SO (och NO)-ämnena kommer stramas upp rejält. Det är generellt många outbildade som undervisar i SO-ämnena. De kanske är behöriga i ett eller två av SO-ämnena, men har anställts för att undervisa i alla SO-ämnen. Detta kommer stramas upp i och med att lärarlegitimationen införs eftersom man då måsta ha utbildning i de ämnen man undervisar. 

Lärare kommer alltid att behövas. Det är ett säkert yrke på så sätt att du alltid kommer ha en chans att få jobb. Men det kanske dröjer innan jobbet blir fast. Kanske innebär det en del vikariat- tim eller halv/helårs. För även lärare blir sjuka, tar tjänstledigt och skaffar barn! Tycker det är megabra att du vill satsa på 7-9, men i filosofi? Det läser man inte på högstadiet.  SvA är ett superbra ämne att välja. Det är ett annat ämne och har en annan struktur (många kunskapskran är för eleverna lika, men ämnen skiljer sig i att du som lärare måste vara införstådd i hur det är att lära ut svenska (som antagligen är ditt förstaspråk) till andra som har det som andraspråk.)

Ska du vara taktisk ska du välja SvA, Ma, No ämnen- absolut, men det kommer finnas jobb inom de andra ämnena också. Allt är beroende på hur mycket du vill satsa, pendla? flytta? osv..  

Satsa! Du kommer få jobb!

Jag har varit färdig i drygt 1 år och jobbar min tredje termin som lärare nu. Tyvärr inte inom mitt andra ämne historia, en jag beskyller SO-strukturen för det och ser fram emot när de anställer ämneslärare istället för kombinationslärare i SO...  (Jobbar i 6-9, utbildad mot gymnasiet)

• brillo

Man får hoppas att det styrs upp med legitimationen. Dock kommer det ju vara många med legitimation mot just religion och historia dock verkar det vara mindre vanligt inom geografi så det är ju ändå bra. Vet inte om SVA känns rätt för mig ska kolla lite mer på det.

Ett vik är ju en möjlighet men det känns tråkigt när man läser om lärare som haft olika vik i nästan 10 år utan att få tillsvidare. Om jag hade valt filosofi så hade jag utbildat mig mot gymnasiet så klart men det känns som att det blir väldigt svårt med jobb eftersom filosofi är så ovanligt ämne.
    Pendla kan jag tänkte mig dock inte för långt men eftersom jag bor i sthlm ganska så centralt så är det en bra utgångspunkt.

Jag får fortsätta fundera och väga för och nackdelar.

Svar på tråden Finns det någon framtid som lärare?