Finns det någon framtid som lärare?
Hej Bullen ;) (varför la dom ner det programmet?),
Jag funderar på att plugga till lärare mot årskurs 7-9, jag har funderat på ett par olika inriktningar antingen Geografi, Historia och Religion eller Engelska, Geografi och Historia, jag har även funderat på Filosofi + ett till ämne fast då som gymnasielärare.
Nu till själva problemet, den lärarbrist som det talas om hela tiden verkar vara väldigt lokal då jag fortfarande inte sett, hört eller själv upplevt att det är svårt för skolor att anställa folk.
De inriktningar jag själv tittar på ska enligt de flesta studievägledare vara ren idioti att välja då det finns alldeles för mycket lärare inom just dessa inriktningar och jag troligtvis kommer stå som arbetslös efter utbildningen!?
Vad säger ni lärare här på forumet, är det någon ide att utbilda sig inom någon av dessa inriktningar?
Jag har själv jobbat med ungar från 1-18 år som elevassistent, hade även ett vik som förskolelärare och har tidigare pluggat ett år på gamla lärarhögskolan i Sthlm, (hoppade av pga bristande kvalitet i utbildningen!).
Jag är van att hantera problemelever då jag själv haft socialt ansvar för alla killar på en särskola. Värderas en sådan erfarenhet när man söker lärarjobb?
Just nu känns det väldigt surt att man vet att man kan göra ett bra jobb men kanske aldrig får chansen. Jag har inte råd att plugga om utsikten till jobb är så extremt låg som det verkar på alla studievägledare.
Så är det värt att satsa eller kommer man få harva runt i olika vikariepooler för att nästan få ihop till maten på bordet?
Blev ett längre inlägg än jag tänkt men känner mig rätt så frustrerad just nu.