• Anonym (ts)

Kan man veta om barnet har tex Downs syndrom genom sparkningar?

Jag är i v 28 just nu, och min lilla bebis sparkar på och vänder på sig titt som tätt. Känns underbart. Men det jag undrar över är: Ett barn som har Downs syndrom eller något annat, sparkar dom precis som friska barn i magen? Alltså, kan man märka av aktiviteten i magen om barnet har tex Downs..?
    Har varit på UL, och vårt barn växer precis som hon ska. Hjärnan, hjärtat, lungorna osv. Och hjärtslagen är jätte fina och rytmiska. Hade vi fått sådana bra svar om barnet hade någon slags skada? Har ett "missbildat" barn perfekta resultat på provsvaren?
    Hon väger precis som hon ska också. Ja, det jag vill veta är alltså om ett skadat barn rör sig som ett friskt barn i magen, och om vårat barn är skadat så hade alla hennes organ inte varit perfekta? Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man veta om barnet har tex Downs syndrom genom sparkningar?
  • Agapi

De tror jag inte, då hade man ju inte behövt göra KUB. Men när jag var på RUL så sa hon att de är ett bra tecken att hon såg att vår bebis öppnade och stängde händerna. Tydligen så är de vanligt att bebisar med hjärnskador håller händerna hårt knutna hela tiden, så att se just att hon öppna och stängde dom var bra. Men de är ju inget man känner själv och inget man behöver se på ul heller.

• Anonym (ts)

Okej! Ett barn med tex Downs (gu vad jag tjatar) växer precis som ett friskt barn i magen? Att vikten alla organ osv är normala? Tack för era svar förresten :)

• Jul

Många barn med Downs syndrom utvecklas precis som alla andra barn i magen. det går i allmänhet inte att se DS på ul.

~*rabiat*~
  • Anonym (ts)
    Jul skrev 2013-01-18 00:05:51 följande:
    Många barn med Downs syndrom utvecklas precis som alla andra barn i magen. det går i allmänhet inte att se DS på ul.

Tack för ditt svar :) Var bara nyfiken och ville veta hur det låg till, och nu vet jag att man inte kan märka sånt!
  • viseversa

Ett barn med Downs tror jag rör sig som andra "friska" barn i magen. Dock finns det syndrom där barnet är väldigt stilla i magen.

• Anonym (120125)

Hej Jag fick ett barn med downs syndrom 1 år sen och han sparkade jätte mycket ,allt såg bra ut på ul.om man är orolig för det med avvikelse så är det bättre att göra fvp annars är man kanske orolig hela tiden till barnet kommer. Sen är det ju också bra förutsättningar som du beskriver med rörelse och allt såg bra ut. Lycka till

Svar på tråden Kan man veta om barnet har tex Downs syndrom genom sparkningar?