• Anden87

3,5 åring vaknar varje natt

Ja då ligger man här i hans säng igen..varje natt, inga undantag i över 1 år (det är ända sen han var 2 men då hände det 1 gång på 30 att han sov själv) har min 3,5, snart 4 åring vaknat. Han vaknar och är ledsen och kallar på sin mamma. Hon går in, försöker natta om, men nu i snart ett halvår vaknar han upp igen och kommer in till oss. Då vi har en bebis i sängen som fortfarande ammar tycker jag det är taskigt mot min sambo att hon ska springa fram o tillbaks, hon tom gillar samsovning..men jag är väldigt trött på att ligga i denna lilla säng.
    Är det vanligt i 4 års åldern att barn vaknar så mkt och ofta, och sen måste vara plåstrad vid sin förälder? Det är inte nattskräck för det går att prata med honom han är bara alltid ledsen. Ville bara se om där är fler föräldrar som ligger i små sängar och småsvär lite för sig själv.

• Svar på tråden 3,5 åring vaknar varje natt
  • Flickan och kråkan

Det hade nog mina barn också gjort också. Jag har en nybliven 5-åring och en snart 4-åring. Vi löser sovsituationen på ett annat sätt istället. Vi har breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar idär barnen sover. Alla har sällskap, alla har gott om plats, ingen behöver upp och springa på natten och vanligtvis så sover båda hela nätterna eftersom de, om de skulle vakna till, märker att vi är där och somnar lugnt och snabbt om. Väntar nummer tre till sommaren, så då lär vi bli fler i sovrummet . Eller så har de äldre flyttat ut. Stora har börjat ta egna initiativ till det. Säger att han vill sova själv i eget rum och då får han självklart det. Men han vaknar ofta någon gång på natten då. Lillebror är inte på gång riktigt ännu. Med tanke på hans ålder och att han relativt nyligen fått ett litet syskon och alla andra dessutom sover tillsammans så låter det fullkomligt normalt på alla sätt och vis . Sätt in hans säng i ert sovrum, eller skaffa något bekvämare för dig att sova på i hans rum. Varför i hela friden krångla till saker i onödan?! 

• glassen

Ja, det tror jag är vanligt. Båda mina barn kommer in till oss varje natt, 3,5 och 6 år. Nu har vi en 210 cm bred säng så alla 4 får plats. Innan dess sov ofta sambon på soffan. När dottern var bebis och sonen i 3-årsåldern så sov jag och båda barnen i sovrummet och sambon i sonens rum. Inte konstigt att det stora barnet vill vara nära sin mamma om bebisen får det.

• Anden87

Det ser ut som att vi kommer flytta in hans säng i vårt sovrum, jag får acceptera att han inte är redo att sova i ett eget rum. Jag tror man kunde försökt "vänja" honom men det blir helt enkelt för mkt spring för det kvittar om min sambo nattar om honom en gång för nästa gång han vaknar är han lika ledsen.
    Jag får nog försöka gilla läget, jag älskar mina barn och sätter deras välmående före mitt men jag har problem att sova med dom, det blir varmt och eftersom 3,5 åringen gillar ligga över en blir det brottningsmatcher i sömnen.

• Flickan och kråkan
    Anden87 skrev 2013-01-19 12:34:31 följande:
    Det ser ut som att vi kommer flytta in hans säng i vårt sovrum, jag får acceptera att han inte är redo att sova i ett eget rum. Jag tror man kunde försökt "vänja" honom men det blir helt enkelt för mkt spring för det kvittar om min sambo nattar om honom en gång för nästa gång han vaknar är han lika ledsen.
    Jag får nog försöka gilla läget, jag älskar mina barn och sätter deras välmående före mitt men jag har problem att sova med dom, det blir varmt och eftersom 3,5 åringen gillar ligga över en blir det brottningsmatcher i sömnen.
    På det hela taget tror jag faktiskt att man på alla fronter vinner att inte göra det till en kamp. Mindre frustration, mer sömn och framför allt att de faktiskt blir trygga på egen hand snabbare på det viset.....verkligt trygga, inte bara vanda vid situationen och får gilla läget så att säga. Men det är jag .
  • SpinderellaTarantella

Vi är i precis samma sits. Har en dotter som är drygt tre år och som också vaknar varje natt och vill sova hos oss. Visst är det mysigt, men ingenting vi önskar egentligen då ingen av oss sover särskilt bra.
     Svårt att säga om det bara är en vana, eller om det är ett "behov". Hur som helst så är jag höggravid och det börjar bli trångt. Vi undrar dessutom hur det ska bli när nästa barn kommer och som kommer att vakna på nätterna och ska ätas.

Vi hade tänkt ta tag i det, och försöka vänja henne vid att sova i sitt rum, men det har helt enkelt inte blivit av.... 

• PetraMunchen

Vår 4,5 åring har en 160 cm säng så blir vår full av lillasyster och honom flyttar vi runt. Eller så går jag och lägger mig i hans om han ropar.

• Sessilou

Vår 3.5 åring vaknar oxå varje natt o vill sova i vår säng med oss. Hans egen säng är en 160 cm säng....så tycker nån av oss att det blir för trångt flyttar en av oss dit...

Less is more=)
  • sommar2001

Här har du en till.. Dottern är 3,5 och vaknar varje natt. Ibland kommer hon in till oss men oftast vaknar hon och är ledsen och ropar på mig (mamma) kan tom bli arg när pappa kommer. Har en 3 mån bebis men ingen skillnad före/efter han kom.
    Däremot så hade vi en extrasäng i hennes rum som jag la henne i en kväll då jag var tvungen att amma när hon skulle lägga sig. Vi har inte sovit i den utan den stod kvar efter ett besök.

Hur som helst så sa hon för någon vecka sedan att hennes säng inte var skön. Den var mjuk och hård. Frågade henne om hon ville byta. Så nu har hon en 105 säng, köpte en ny tjockare latexmadrass. Nu älskar hon sin säng och sover mycket bättre än i den gamla växasängen. Vaknar vid 4 ist för vid 23-24 tiden och kommer oftare in till oss själv.

Så löste sig vårt problem till det bättre. Inte så konstigt eftersom att hon spenderat mer av sin sovande tid i vår stora säng än i hennes smala. Kan det kanske vara samma problem?

Svar på tråden 3,5 åring vaknar varje natt