• Torpet

Ha barnet fram eller bak i bilen?

Hej, Jag och min man funderar varit i bilen vårt barn ska sitta. Vi har en bil med airbag, den går att koppla ur men man måste gå via en bilverkstad. Min fråga till er är, skulle ni koppla ur airbagen för att kunna ha barnet fram eller hade ni satt barnet bak i bilen? Vad finns det för fördelar med att ha barnet fram resp bak?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ha barnet fram eller bak i bilen?
  • Sisisisi

De flesta barn är nöjda med att sitta ensamma i bak. Prova det först, om det inte funkar så kan ni ju ta bort airbagen då. Jag föredrar att ha ungarna i bak.

• SilverEmma

Vi kopplade ur airbagen då vi ville ha bebisen fram. När vi bytte till större stol så flyttades barnet bak.

• MonkeyLover

Vi kopplade ur krockkudden och har sonen fram. Vi ser varandra och man kan lätt ge en napp, snutte eller se om bebisen kräkts och man behöver stanna.

• älskarlivet81

Vi har spegel så vi har alltid sett vår dotter. Ge napp, snutte etc hade jag,aldrig gjort ändå under tiden som jag kör.

MonkeyLover skrev 2013-01-18 08:35:57 följande:
    Vi kopplade ur krockkudden och har sonen fram. Vi ser varandra och man kan lätt ge en napp, snutte eller se om bebisen kräkts och man behöver stanna.

• strojes

Jag hade provat att ha bebis bak till en början. Om man sätter upp en spegel på nackstödet i baksätet och har full koll på bebis och kan svänga åt sidan och stanna ifall något behöver fixas.

På vår bil har vi airbag fram men kan koppla ur den själva med ett vred så det är mycket smidigare än att behöva vända sig till verkstad.

• BinaBurner

När han satt i babyskyddet satt han både bak och fram beroende på om man var ensam i bilen med honom eller inte. Jag hade inte velat ha honom ensam bak då han var så liten. Nu sitter han i stol och då har vi honom permanent mitt bak och har en spegel för de tillfällen då vi åker någonstans ensamma med honom.

• Themis

Bak med extraspegel så man ser barnet.

Ska väl tillägga att om jag hade en kräkas-tio-gånger-varje-dag-bebis så hade jag nog också satt den fram, men nu hade inte vi det.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Butterscotch

Vi kopplade ur airbagen och hade bebisen fram. För mig var det det minst stressande (och därmed säkrare) alternativet. Då kan man bara sträcka ut handen om bebisen vill ha beröring, en ny napp, eller vad det nu kan vara.

• Jolines mamma

Hade dottern bak i babyskyddet första halvåret.
    Sedan kopplade vi ut airbagen och nu dotter hon fram. Mycket enklare då man åker ensam med henne.

• LillyLolo

Vi har bebisen Bak i bilen pga airbag fram.
    Har en spegel så man ser bebisen från förarsätet.

Skulle inte ta bort airbagen!

• Pernilla P

Hej,
    Jag har hört att den säkraste platsen är mitt i bilen, alltså mittplatsen i baksätet. Där har vi vår bebis, det fungerar utmärkt med en maxicosi.

/Pernilla

• Marie30

Våra har alltid suttit bak. Vi åker mycket bil och under de stunderna vill vi vuxna ha möjlighet att sitta och prata - stor fördel att kunna sno till sig lite vuxentid. Det har aldrig varit problem eftersom de inte känner till något annat. Idag är de 7 resp 4 år. 

• MonkeyLover
    Pernilla P skrev 2013-01-20 19:50:48 följande:
    Hej,

Jag har hört att den säkraste platsen är mitt i bilen, alltså mittplatsen i baksätet. Där har vi vår bebis, det fungerar utmärkt med en maxicosi.

/Pernilla

Det har jag också hört, men dagens bilarär väl mer krocksäkra fram? Jag får inte det
  • Åskan

Skulle koppla ur airbagen självklart. Att ha barnet i bak funkar ju bara om man åker två vuxna i bilen. Jag vill inte sitta i fram och höra mitt barn skrika utan att kunna tillgodose dess behov (tappad napp, ett kex, en vattenflaska etc).

• Mellanmjölkens land

Vi började med att ha barnet fram. Fördel: Lättare att se bebisen när man kör, Nackdel: Sämre sikt utåt sidan.

När vi bytte bil lyckades vi inte fästa babyskyddet ordentligt fram utan bytte till isofixfästena bak. Vissa bilar har dock inte tillräckligt långa bälten bak fär att fästa ett babyskydd utan bas så det optimala varierar mellan märken och modeller.

Nu har vi vår större stol bak av 3 anledningar:
    1. Sikten
    2. Vi åker oftast 2 vuxna om vi ska lite längre sträckor och då är det enklare om en vuxen och barnet kan sitta bak tillsammans. Man kan då titta på saker, sjunga sånger tillsammans etc utan att distrahera föraren.
    3. Lättare att fästa stolen ordentligt bak i vår bil (det går att fästa den fram men det är mer krångel.

Svar på tråden Ha barnet fram eller bak i bilen?