• Tjejen 75

Fostervattensprov

Kommer att göra detta prov i nästa vecka, känns minst sagt oroligt och nervöst...Är mer orolig för ev komplikationer än provresultat...

• Svar på tråden Fostervattensprov
  • Flickan och kråkan

Hej!

Jag gjorde fvp för 2,5 vecka sedan på östra i Göteborg. Väntar barn nummer tre. Gjorde det pga av ålder. Jag har gjort det en gång tidigare, med förra barnet.

Jag förstår att du är orolig. Det var jag också. Det finns ju risker även om de är små. Det är ju så att säga en risk man väljer eller inte väljer att ta. Jag vet inte riktigt vad du vill veta . Första gången gick allting väldigt smidigt. Kändes knappt något. Ett litet stick bara. Nu andra gången så hade jag lite otur. Läkaren träffade en nerv så det gjorde djävulusiskt ont så han fick börja om och sticka en andra gång. Andra gången var det som med det tidigare barnet - alltså kändes knappt något. 

Första gången så sa de åt oss att sitta 30 minuter innan vi begav oss iväg. Fick inga sådan rekommendationer denna gång, men gjorde det ändå för säkerhets skull. Tog det rejält lugnt första 2-3 dagarna. Undvek tunga lyft under en vecka cirka. Läckte inte något i direkt anslutning till någon av provtagningarna. Inga andra komplikationer så vitt jag vet. 

• Susodus

Har gjort fostervattensprov utan några som helst konstigheter, kändes knappt, i samband med det googlade jag  lite på risker och jag blev ganska irriterad. 

Läste i en läkartidning att det gjorts ett test på 12 000 kvinnor i v 15-17 som gjort fvp och 0,97% fick missfall.
    De jämförde med en grupp på 40 000 kvinnor samma tid som ej gjorde fp och 0,84% fick missfall. 

Det är alltså bara 0,13% skillnad! Vilket jag tolkar som att man har tagit fasta på en liten liten avvikelse och blåst upp till någonting stort som stressar och skuldbelägger oroliga kvinnor.
    Det kan ju faktiskt vara så att det är ett mätfel eller att det inte är fostervattensprovet som är själva boven i dramat, det är ju mycket möjligt att det i dessa fall ändå blivit missfall för att fostret inte varit motståndskraftiga nog. 

Har läst trådar då kvinnor gråtit efteråt och ångrat sig för att de tog en sådan risk, så återigen går de ut med information som är felaktig, antagligen av besparingsskäl, för att skrämma folk att inte göra fvp. Det är ju knappast bättre att skrämma upp kvinnor i onödan än att gå ut med fakta så man får fatta beslutet själv.

• Tjejen 75

Susodus: Lät intressant det du hade läst i läkartidningen. Finns det någon länk dit?

• Flickan och kråkan

Jag tror att det är den här studien som susodus refererar till. Även annat jag läst visar mot att dess siffror verkar stämma mer i dagsläget än den 0,5-1%-iga risk som nämns på vårdsidor etc.

Jag har ändå varit orolig vid mina prov eftersom även om risken är 1 på 800 så finns den ju ändå där så att säga. Man kan ju vara den där 1/800, men risken är liten. Jag skulle göra fvp igen om det hade varit aktuellt igen. Utan att göra fvp är risken för missfall i efter v.12 och genom hela resterande graviditet 3%. I det läget blir ju höjningen rätt minimal och varar i två veckor.

www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/

• Fairytale01

Jag har gjort 2 st FVP. Ett med tråkigt resultat i mars 2012 och ett i september i år. Efter det första kände jag ingenting förutom vid själva sticket som gjorde grymt ont, förutom lite mensvärk. Vilade mig i 2 dagar efteråt. Vid det jag gjorde sist gjorde det inte det minsta ont under sticket men jag hade ont i nästan en vecka efteråt och var inne och kollade efteråt, troligen hade de kommit åt någon nervtråd. Vilade mig pga smärtan i flera dagar. Men allt har gått fint och nu är jag i v32 och skulle inte vara orolig att göra om provet vid en till graviditet (jag avskyr sprutor och stick)
    Lycka till!

• Susodus

Flickan och kråkan: Det var inte den källan, men den artikeln säger ju samma sak så än bättre!

• Tjejen 75

Idag gjordes provet så nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra.

• Flickan och kråkan
    Tjejen 75 skrev 2013-01-22 15:39:54 följande:

Idag gjordes provet så nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra.

Lycka till, vännen . Jag vet att det är jobbigt.....på flera sätt.
  • Flickan och kråkan
    Tjejen 75 skrev 2013-01-26 07:10:08 följande:
    Fick besked igår ang vårt fostervattenprov som var normalt! Skönt :)
    Vad skönt .
Svar på tråden Fostervattensprov