• K I A

räkna ut SGI

Hej! kan ni hjälpa mig..

Detta står på försäkringskassan SGI

Räkna ut din ersättning!

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst.
    Multiplicera den med faktorn 0,97.
    Multiplicera igen med 0,8.
    Dela summan med 365.
    Resultatet blir din ersättning per dag.

Exempel
    I exemplet räknar vi med en sjukpenninggrundande inkomst på 240 000 kronor
    240 000 x 0,97 = 232 800 kronor
    232 800 x 0,8 = 186 240 kronor
    186 240/365 = 510,24 kronor per dag
    (avrundas till 510 kronor)

/
    Dessa 510 kr per dag är det förre eller efter skatt?
  • Svar på tråden räkna ut SGI
  • K I A
    Uet skrev 2013-01-18 15:13:40 följande:
    före
    så man ska multiplicera med 0.67 för att få efter?
  • Uet

Skattesatsen på föräldra penning är mycket lägre än vid vanlig lön
    för mig nu så dras det  26% medans för sambon  så drogs det 29% för hans pappadagar.

• MajaVira
    Uet skrev 2013-01-18 15:17:25 följande:
    Skattesatsen på föräldra penning är mycket lägre än vid vanlig lön
    för mig nu så dras det  26% medans för sambon  så drogs det 29% för hans pappadagar.

Det är inte lägre skatt på föräldrapenning än på lön, men procentsatsen blir lägre eftersom inkomsten blir lägre.
  • Lollo81

På vanliga lönen så drar man inte ex 30% utan man går enligt skattetabell, men på sjuk och föräldrarpenning drar försäkringskassan skattesatts. För mig drog de 30% när jag var sjuk och 29% nu när jag är mammaledig. Lönen gick på skattetabell 33.

• JPT
    Lollo81 skrev 2013-01-18 16:34:04 följande:
    På vanliga lönen så drar man inte ex 30% utan man går enligt skattetabell, men på sjuk och föräldrarpenning drar försäkringskassan skattesatts. För mig drog de 30% när jag var sjuk och 29% nu när jag är mammaledig. Lönen gick på skattetabell 33.
    Det ska dras enligt skattetabell för föräldrapenning också (om man inte själv begär högre skatteavdrag med X kronor per månad eller högre procentsats). 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_skatt 
  • Lollo81
    JPT skrev 2013-01-18 18:46:25 följande:
    Det ska dras enligt skattetabell för föräldrapenning också (om man inte själv begär högre skatteavdrag med X kronor per månad eller högre procentsats). 

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_v... 
    får ringa fkassan och kolla varför de inte drar enligt skattetebell för min del då.
  • JPT
    Lollo81 skrev 2013-01-18 20:56:26 följande:
    får ringa fkassan och kolla varför de inte drar enligt skattetebell för min del då.
    Ja, lika bra att kolla upp det Glad
  • CeeJay

Bara för att poängtera: Skattetabell 33 (exempel) dras det inte 33% skatt på, har du lön kanske det blir 32,9 %, föräldrapenning kanske blir 28,75% och lägstanivådagar kanske blir 21% skatt.

FK drar ALLTID enligt den tabell du tillhör, uppgifterna får automatiskt ifrån skattemyndigheten. Så vida man inte har jämningsbeslut på lägre skatt eller begärt högre skatt själv. 

• Lollo81
    CeeJay skrev 2013-01-21 13:17:49 följande:
    Bara för att poängtera: Skattetabell 33 (exempel) dras det inte 33% skatt på, har du lön kanske det blir 32,9 %, föräldrapenning kanske blir 28,75% och lägstanivådagar kanske blir 21% skatt.

FK drar ALLTID enligt den tabell du tillhör, uppgifterna får automatiskt ifrån skattemyndigheten. Så vida man inte har jämningsbeslut på lägre skatt eller begärt högre skatt själv. 
    Precis och eftersom jag bor där jag gör så dras det från min lön enligt skattetabell 33, medans Fkassan drog 30% när jag var sjuk, alltså inte skattetabell 33.
    Nu drar det skattesats 29%, fortfarande inte skattetabell 33 vilket de borde göra.
    Ps: jobbar som ekonom
  • Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-21 20:06:45 följande:
    Precis och eftersom jag bor där jag gör så dras det från min lön enligt skattetabell 33, medans Fkassan drog 30% när jag var sjuk, alltså inte skattetabell 33.
    Nu drar det skattesats 29%, fortfarande inte skattetabell 33 vilket de borde göra.
    Ps: jobbar som ekonom
    Haha lite stressad med svaret, ekonomen kan inte läsa :P

Det stämmer som du skrev CeeJey!
Svar på tråden räkna ut SGI