Tina och frysa köttfärs igen?
Fick för mig jag vill göra falsk fläskfilé. Dock ligger färsen i frysen så jag måste tina den sen forma den frysa den och sen tillaga den. Är det okej bakteriemässigt menar jag....
Fick för mig jag vill göra falsk fläskfilé. Dock ligger färsen i frysen så jag måste tina den sen forma den frysa den och sen tillaga den. Är det okej bakteriemässigt menar jag....
Det heter väl att man inte ska frysa, tina och frysa igen. Men exakt vad som sker kan jag inte säga.
Inte bra...!
Lite nyfiken bara, men vad är falsk fläskfile?
Det är ok, du ska ju inte frysa den helt. Bara kyla på den för att sedan tillaga.
Att tina,frysa in och lagra fryst för att sedan tina igen ska man dock inte.
Går restaurang själv, och jag skulle säga nej, det är inte bra. Först måste man ju ha ett visst antal grader uppvärmt för att bakterier ska försvinna, och sedan ett visst antal grader när man fryser in, vilket många nog inte har rätt på så, bättre o vara på säkra sidan.
Falsk fläskfilé. Hon plockar fram färsen ur frysen, tinar i kylskåp. Tar ut färs och blandar, formar en filé. In i frys och låter den bli halvfryst. Sedan skär hon den och lägger bitarna direkt i panna. Helt ok.
Det blev biffar istället;)
Nästa gång får jag köpa färs utan att frysa in den.
Här är recept gör du som undrade :)
www.tasteline.com/recept/Falsk_flaskfile
Fegis;)
Nej, det ska man absolut inte göra. Tina och forma precis innan du ska tillaga!
Jag tycker förresten att det är synd att det inte går att köpa mindre än 500 g köttfärs. Det går inte åt här, men då äter vi helt enkelt två dagar i rad utan något frysande.
.
Har läst vad ni skriver. Jo, att fråga i charken så man får den nymald är ju en idé. Brukar vara så långa köer bara.