• Abborren

Tina och frysa köttfärs igen?

Fick för mig jag vill göra falsk fläskfilé. Dock ligger färsen i frysen så jag måste tina den sen forma den frysa den och sen tillaga den. Är det okej bakteriemässigt menar jag....

• Svar på tråden Tina och frysa köttfärs igen?
  • Fia 28

Det heter väl att man inte ska frysa, tina och frysa igen. Men exakt vad som sker kan jag inte säga.

• fortsätt paddla

Det är ok, du ska ju inte frysa den helt. Bara kyla på den för att sedan tillaga.
    Att tina,frysa in och lagra fryst för att sedan tina igen ska man dock inte.

• swedishgirl

Går restaurang själv, och jag skulle säga nej, det är inte bra. Först måste man ju ha ett visst antal grader uppvärmt för att bakterier ska försvinna, och sedan ett visst antal grader när man fryser in, vilket många nog inte har rätt på så, bättre o vara på säkra sidan.

• fortsätt paddla

Falsk fläskfilé. Hon plockar fram färsen ur frysen, tinar i kylskåp. Tar ut färs och blandar, formar en filé. In i frys och låter den bli halvfryst. Sedan skär hon den och lägger bitarna direkt i panna. Helt ok.

• Aurelia01

Nej, det ska man absolut inte göra. Tina och forma precis innan du ska tillaga!

• Aurelia01

Jag tycker förresten att det är synd att det inte går att köpa mindre än 500 g köttfärs. Det går inte åt här, men då äter vi helt enkelt två dagar i rad utan något frysande.

• ssandrass
    Aurelia01 skrev 2013-01-18 23:07:56 följande:
    Jag tycker förresten att det är synd att det inte går att köpa mindre än 500 g köttfärs. Det går inte åt här, men då äter vi helt enkelt två dagar i rad utan något frysande.
    Varför inte dela upp den i vanliga fryspåsar innan du fryser in den ifrån affären? :)
  • Aurelia01
    ssandrass skrev 2013-01-19 00:23:54 följande:
    Varför inte dela upp den i vanliga fryspåsar innan du fryser in den ifrån affären? :)
    Jag vill inte frysa in köttfärs. Det känns för osäkert och ohygieniskt - vill äta den så snabbt som möjligt. 
  • Zizzy Zimsson
    Aurelia01 skrev 2013-01-18 23:07:56 följande:
    Har du frågat i charken i din livsmedelesbutik?

På CityGross där jag bor kan man stövla fram och be att få ex. 300 gram nötfärs, så går de in och maler exakt den vikten :)

• Annelie 76
    Aurelia01 skrev 2013-01-19 02:16:43 följande:
    Jag vill inte frysa in köttfärs. Det känns för osäkert och ohygieniskt - vill äta den så snabbt som möjligt. 
    Köttfärs är ju super att frysa in. Dela upp i lagom portioner i fryspåsar, platta till och lägg in i frysen. Gör detta samma dag som du köpt färsen. Håller upp till ett par månader, längre om det är mager färs och längre än tillagad mat.

Jag köper alltid stora förpackningar på minst 2,5 kilo (butiksmald, säger till och får den absolut nymald). Då har jag alltid färs hemma och behöver inte handla så ofta. Kan också utnyttja extrapriser bättre då så det är lite ekonomiskare också.
  • Aurelia01

Har läst vad ni skriver. Jo, att fråga i charken så man får den nymald är ju en idé. Brukar vara så långa köer bara.

• annca
    Aurelia01 skrev 2013-01-19 02:16:43 följande:
    Det kommer jag ihåg från en fråga på ett hemkunskapsprov i högstadiet:
    "Hur förvarars köttfärs bäst?"
    och svaret var
    "Fryst eller tillagad. Eller tillagad OCH fryst."

Ska man göra typ köttfärssås behöver man inte tina den innan man tillagar. Perfekt om man fryst den i mindre portioner!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Tina och frysa köttfärs igen?