• Fröken Rädd

Särbegåvade barn...Bloggtips?!

Hej alla!

Jag söker efter bloggar och andra läsvärda böcker, artiklar etc gällande särbegåvade barn.

Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Särbegåvade barn...Bloggtips?!
  • Fröken Rädd

Hm...Tråden är läst 450 gånger men ännu inget svar. Men tydligen finns det ett visst intresse för ämnet, finns det någon som vill inboxa mig istället så är du välkommen att göra det!!

• Fröken Rädd

Hej farsa,
    tack för att du tog dig tid att svara mig!! Jag känner till båda dina rekommendationer. Är du medlem i Filurum?

• Puffalina

Hej!
    Jag har själv letat som en galning efter liknande men det verkar inte finnas så mkt. Skulle gärna komma i kontakt med andra föräldrar och utbyta tankar och funderingar.
    Hur gammalt är fditt barn??
    Min son blir sju till hösten. Han har alltid varit en drömmare/funderare och väldigt intresserad av allt möjligt. Speciellt ord, bokstäver, logik och matematik. På senare tid har det blivit ganska extremt och han känns alldeles för smart... Han börjar ettan t ill hösten och jag känner mig orolig över hur detta kommer hanteras där. Innan han började förskoleklassen pratades det om att han skull ha matematik med ettorna och tvåorna men så blev det aldrig...

* Sebastian 061016 Alexander 081109 William 100831*
  • UnikFamilj

Hmm... Vi passar kanske inte in, vad vet jag.. Men sonen är med all säkerhet särbegåvad - särbegåvad och autistisk. Jag bloggar på www.unikfamilj.se och det kommer nog lite mer om de rent begåvningsmässiga höjdpunkterna längre fram.

www.unikfamilj.se - om autism och det oväntade
  • Fröken Rädd

Hej Puffalina!

Vad kul att du tog dig tid att skriva. Jag har precis som du dammsugit nätet efter bloggar gällande särbegåvning  utan att lyckats riktigt bra. Däremot så har jag säkert läst de flesta uppsatser skrivna i ämnet nu. Jag försöker intala mig själv att ta det lugnt och bara njuta av mitt barn här och nu men jag lyckas inte...så jag kan förstå din oro.

Min son fyller 4 år i slutet av sommar och han är väldigt driven och framåt. Jag har dock väldigt svårt att uttala mig gällande eventuell särbegåvning då han inte i dagsläget går på förskola (och vet för lite vad som räknas som ursäkta uttrycket normalt). Sen dessutom är jag hans mamma och inte expert;) Jag ville ta del av andras erfarenheter och det var anledningen till att jag ville läsa andras bloggar. Dock har jag förstått att det inte är så enkelt att göra en simpel jämförelse då särbegåvade individer särskiljer sig relativt mycket.

Var bor ni? Vi bor i Stockholm men skall flytta till Värmland nu i sommar.

Svar på tråden Särbegåvade barn...Bloggtips?!