• Anonym (Grodan)

Möjligt att ta ut föräldrapenning om man studerar och ej tar csn?

Om jag läser en termin på högskolan med csn bidrag så att jag behåller min färldrapenningsgrundande inkomst.
    Om jag sen föderbarn och väljer att inte avbryta studierna utan läser en hel termin utan att ta CSN. är det då möjligt att ta ut föräldrapenning om man tar med sitt barn till föreläsningar?Eller måste man avbryta studierna för att få ut föräldrapenning?

• Svar på tråden Möjligt att ta ut föräldrapenning om man studerar och ej tar csn?
  • Försäkringskassan

Hej! Det finns möjlighet att  ta ut föräldrapenning samtidigt som man studerar. Det gäller om man studerar på distans, vilket innebär att studierna är förlagda så att du ändå kan anses vårda ditt barn. Men du kan inte ha hel föräldrapenning om du bedriver bundna heltidsstudier. Hälsningar Vera, handläggare  

• Anonym (Grodan)

Kan man ta ut halv föräldrapenning annars? Normalt sett har man inte dgr lektioner i veckan utan kanske 2-3 fgr. Resten är ej lektionsbundna. Kan man då ta ut föräldrapenning de dagar man inte är på skolan och hur funkar helger?

• Anonym (Grodan)

Handläggare : jag förstår att man inte kan ta ut föräldrapenning om man lämnar bort sitt barn för att vara på skola. Men heltidsstudier / seminarier på högskola är sällan obligatoriska. Alltså om man tar med sig barnet till lektion och är med barnet och sedan försöker klara skolan med att läsa der mesta hemifrån genom material som läggs ut på nätet så att jag pluggar mest hemifrån ( trots att der inte är distans studier). Funkar det då att ta ut föräldra penning?

• Försäkringskassan

Hej!

För att få ta ut hel föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du vara tillsammans med barnet mer än tre fjärdedelar av den normala arbetstiden. En förälder som studerar på heltid anses normalt inte uppfylla det här kravet. Men om man har studier som gör att man ändå kan vårda barnet under tiden, så får man ta ut föräldrapenning under studietiden. Distansstudier är ett exempel på detta.

Om du vårdar barnet hela dagen så kan du även ta ut en hel dag med föräldrapenning. Om du är med barnet halva dagen kan du ta ut halv föräldrapenning, och så vidare. Du behöver alltså inte avbryta dina studier för att kunna ta ut föräldrapenning.

När det gäller uttag av föräldrapenning under helger finns följande regel: Om du har fler än fyra sammanhängande, arbetsfria dagar så får du ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå under alla dessa. Det innebär att om du till exempel är ledig från arbete och vårdar barnet onsdag-söndag så kan du ta ut föräldrapenning under alla dagarna.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Möjligt att ta ut föräldrapenning om man studerar och ej tar csn?