Agorafobi (torgskräck)
Hej, är det någon som vet vart man ska vända sig om man lider utav detta problem?
Är det någon annan här som har samma problem?
Jag är 20 år och har haft problem med detta sen så långt tillbaka som jag kan minnas, men det är först idag som jag bestämt mig för att det inte kan fortsätta såhär.
Så fort jag kommer till en plats där det finns mycket människor så blir jag nervös. Jag undviker att gå ut vissa dagar och vissa ställen besöker jag aldrig. När jag väl är i folkmassan så mår jag fruktansvärt dålig. Det känns som att jag är fast. Står folk "i vägen" för mig så bryter den riktiga paniken ut och allt blir bara kaos. Jag brukar få grova panikattacker då jag inte kan andas, börja gråta eller bli så överväldigad att allt börjar snurra och jag spyr.
Jag hatar t.ex. att gå ut för att äta, hatar fredagar och löneveckan, köer, färjor, trängsel i kollektivtrafik osv osv. Vid högtider då andra går ut för att ha kul stannar jag inne pga rädlsan.
Idag skulle jag handla ägg från Ica, men först när jag var inne i butiken insåg jag att det var fredag eftersom att det var så fullt med människor. De stod i vägen vart jag än gick, rörde sig fruktansvärt långsamt och jag kände bara för att slita av mig håret. I vanliga fall hade ett sådant köp tagit knappt 2 minuter. Nu tog det en kvart. Jag fick hålla mig för att inte gråta när jag betalade för äggen och när jag väl kom ut ur butiken svämmade allt bara ur mig och jag fick en panikattack och andnöd.
Det här fungerar inte.
Vart vänder jag mig? Närmaste vårdcentralen? Ett större sjukhus? En psykolog?
Och vad ska man isåfall säga? Det känns som att jag inte kommer bli tagen seriöst om jag berättar det direkt i växeln.
"Hej, jag heter [namn] och skulle vilja träffa en läkare eftersom att jag tror att jag har torgskräck!"
Jag har ingen bra erfarenhet av vårdcentralen i min hemort då de inte tagit mig seriös tidigare p.g.a. andra problem...