• Anonym (vilsen)

Kan 8 åring gå på två skolor?

Mitt dotters pappa bor 18 mil från oss och hon vill träffa honom mer än varannan helg och lov. Vi har en frostig och konfliktfylld realtion men han har alltid sin dotter och vill helst ha henne heltid där. Nu säger han att barn kan gå på två skolor samtidigt att det finns de som gör det....stämmer det? För mig låter det heltokigt och det måste vara vä'ldigt förvirrande för henne om hon skulle göra det.
     Jag har fast jobb och lägenhet i min stad men skulle hellre bo närmare naturen. Han bor på en liten ort men där finns inga jobb för mig. Jag vill ju min dotters bästa men också tänka på mig och vad jag behöver och mår bra av. Jag känner mig kluven och kan inte tänka mig att bli helgförälder till min dotter. Ge mig lite råd och tankar om detta!

• Svar på tråden Kan 8 åring gå på två skolor?
  • IsDimma

Självklart kan hon inte det! Det finns fall med barn på dubbla förskolor men det är inte att föredra och det existerar inte när barnet sen börjar skolan.

• Mrs Karlsson

Nej. Nej, nej, nej, det finns inte någon på vare sig familjerätten eller i ev. vårdnadstvist som skulle gå med på det. Sedan är det absolut inte rätt mot henne!

Om du känner dig trygg när hon är där, låt henne! Låt det inte handla om dig själv och vad du vill.

• Africa

Det låter inte alls bra för barnet, och jag tror inte man "får" göra så. Försök hitta en annan lösning.

• Whitetrash86

Låter helgalet. Eftersom alla skolor inte lär sig exakt samma sak samtidigt. Därav så kommer dom inte ha samma läxor eller prov samtidigt. Och om hon då ska gå under en egen utbildning så kommer hon troligen känna sig väldigt utanför eftersom hon inte kan plugga samtidigt som alla andra eller ens sitta med under vissa lektioner. 

• Anonym

Jag förstår att du egentligen bara vill lösa detta så bra som möjligt för alla parter. Men vad hände med logiskt tänkande? Självklart kan man inte gå i två olika skolor, snacka om förvirrande för barnet. Hur skulle läxläsning kunna fungera?

• Anonym (vilsen)

Innerst inne förstår jag att det inte kan funka med två skolor men mitt hjärta blöder när hon mår dåligt över att hålla på att pendla imellan varannan helg. Jag är inte så trygg när hon är där. Visst han och hans nya familj älskar henne och vill henne väl men vi har så olika värderingar ocg denna dubbelhet gör vår dotter väldigt förvirrad för det mesta. Hon säger att hon känner sig stressad över att vi båda vill ha henne boende hos oss. Jag försöker att inte lägga nått på henne men kanske inte alltid lyckas. Hos sin pappa får hon höra att hon redan nu kan välja själv var hon vill bo. De tycker också de flesta konflikterna är mitt fel. Ska jag ge upp allt jag har i min stad och flytta närmare och ha växelvist boende ( helgförälder är inget alt för mig)

• hon mot strömmen

NEJ! Hon får inte gå i två skolor. Hon får gå i skolan där hon är folkbokförd om inte kommunen har godkänt annat.

• ereois

Ditt ex har fel när det gäller att gå på två skolor. Det är till och med så att Skolverket uttalat sig särskilt om detta i sina juridiska råd. Man skriver "Det finns inte någon möjlighet att gå växelvis, t ex varannan vecka vid olika skolenheter; barnet måste vara mottaget vid en skolenhet". Däremot kan ni som vårdnadshavare välja gemensamt att hon ska gå i en annan skola än den som kommunen anvisat, men det är en annan sak.

Nu drar jag mina egna slutsatser som kan vara helt fel, men... Det låter för mig som att han kanske försöker vilseleda dig till att gå med på varannan vecka, låta flickan börja skolan hos honom och sedan "hoppsan, hoppsan, det gick visst inte med två skolor, jaja, då bor hon plötsligt på heltid hos pappa".
    Inte för att jag tycker att det är fel att bo hos en pappa, men sker det på det sätt som jag skriver, så tycker jag det är ett förkastligt sätt av honom att genomdriva det på.

• Iam

Hur du än vrider på det så är det en sak som kvarstår. Du valde kanske inte rätt man som partner, men du valde rätt man som pappa till din dotter. Han älskar henne och hon älskar honom och dom vill kunna ha en vardag tillsammans. På samma sätt som du går sönder vid tanken på att bara ha henne varannan helg, så känner säkert pappan likadant. 
    Du skriver att ni har en frostig relation, men ni har ju trots allt en sak att enas kring.. Kärleken till er dotter.
    Tror du inte att den skulle kunna göra att ni i alla fall kan prata om det här?
    Slå honom en signal och säg som det är: Din dotter saknar dig och vill kunna träffa dig och mig lika mycket, hur löser VI det här?
    Och självklart är två olika skolor inte en lösning... och jag har inga bra tips.. Men ni två tillsammans borde kunna komma på något som funkar.  

• RöttÄrSött

Det är en svår situation ts... Kan ni kanske tänka er att prov något annat ett år? Om barnet går ur skolan denna termin och sedan provar att bo hos pappa ett år - sedan utvärderar ni och barnet. Kanske kan ni blanda in familjerätten så ni får det hela på print så det inte blir så att pappan sedan vägrar göra på annat vis.

• OupaOupa

Borde isf ligga i pappans intresse att flytta närmre, ev en övernattningslägenhet så att de får fler vardagar tillsammans.

• Anonym

Som många andra skrivit. Nej - det är inte möjligt att gå i två skolor. Blankt nej från alla instanser, och dessutom ett mycket dåligt alternativ för barnet.

Du skriver att ni har en frostig relation. Om du låter barnet testa en alternativ lösning "under en period" och barnet får börja en skola närmre pappan så är det kanske kört sen(vilket innebär att du måste folkbokföra henne där). Pappan KAN dra igång en tvist i tingsrätt och barnet har under en period bott hos honom och gått i skola i hans hemort. Inte svårt att lista ut hur det domslutet kommer bli. Han blir boendeförälder och du umgängesförälder.

Du får helt enkelt förklara för barnet att hen går i skola hos dig och har sitt boende hos dig, och att du förstår att hon längtar efter pappa, men att det är "så här det ser ut nu". Och visst, det finns inga regler för hur gammalt barnet ska vara för att "få bestämma själv" när man vill flytta till den andra föräldern, men det där håller inte i längden då en eventuell domstol skulle titta på andra saker. Anknytning, till skola och närmiljö, kamrater på hemorten, närhet till andra släktningar etc. 
    Låt inte 8-åringen bli satt i en situation där hen måste "välja". Bor hen hos pappan så saknas du, bor hen hos dig så saknas pappan - så kommer det alltid att vara. Välj åt henne och titta på de premisser som redan finns. Ditt hem, skolan och klasskamraterna, kompisar och aktiviteter på fritiden etc.
    Hur ni än gör så blir det en förlust av något slag, något hen kommer att sakna. Separationen är vad den är, och hen kommer att få fortsätta att pendla även om "hjärtat blöder" så länge inte pappan har möjlighet att flytta närmare.

Det låter tungt för en 8-åring att bära, och det är det förmodligen också. Får hon välja blir det ännu tyngre. 
    Medverka till och låt henne få all tid med pappan som är möjlig i dagsläget, men se till så att barnet fortsatt är skrivet hos dig och har sin huvudsakliga vila hos dig.
    Att pendla är ett bra mycket bättre alternativ än föräldrar som i värsta fall hamnar i boendetvist. Akta!   

Svar på tråden Kan 8 åring gå på två skolor?