• Anonym (Fundersam)

Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....

Såg en tråd här om fertilitetsproblem och det fick mig att fundera.. Jag hade oskyddat sex med min fd pojkvän i 7 års tid (dock ej varje månad men ändå).. Blev aldrig gravid. Vi försökte visserligen inte heller men det borde ju ha blivit något i alla fall liksom i och med att han kom i mig nästan varje gång vi hade sex. I alla fall, vi gjorde slut och jag träffade en ny kille och vi skyddade oss tills det var dags för bebisverkstad - lyckades på första försöket. Jag har också blivit gravid innan mitt ex 2 ggr trots p-piller samt avbrutet samlag men var då tonåring och gjorde abort.

Min fråga är nu: Borde jag berätta för mitt ex att han kan ha problem med simmarna? Vi har ingen kontakt idag (dock ej ovänner eller något sådant) och han vet ej om att jag väntar barn.

Min spontana tanke är att jag inte har med saken att göra men han är en bra kille, jag vet att han vill ha barn i framtiden och jag är orolig för att han ska vänta för länge med bebisverkstaden (tex. tills hans nuvarande tjej är typ 31-36 år) och upptäcka problemet försent och aldrig få chansen att bli pappa..

Så vad tycker ni att jag ska göra? Obestämd  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 02:03
    Tack alla som svarat!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 02:04
    Jag vet ju nu inte om de har planer på bebisverkstad ens men jag gjorde i alla fall så att jag skickade ett mail nu och skrev att jag bara ville säga hej och att jag hoppas att han mår bra, berättade att mitt syskon har fått barn (samt bifogade bild) och skrev lite allmänt och ytligt bara. Jag sa inget om att vi väntar barn eller mina misstankar om hans simmare, om han svarar så kanske jag säger att jag är gravid och inte mer än så.. Han är ganska smart så han kan ju klura ut det på egen hand i såna fall.. Jag tror det blir bra och smidigt!

• Svar på tråden Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....
  • Anonym (Fundersam)

Någon som har tips?

• Anonym

Knepigt beslut tycker jag..

Förstår hur du tänker, för hans skull och så.. Men samtidigt känns det konstigt att du ska berätta det för han.. Hur ska man framföra det liksom? Men och andra sidan ja varför inte berätta, inget kan ju "hända" direkt.. Om han inte skulle känns sig förolämpad eller så men du känner väl han eftersom ni var tillsammans så länge! Hur skulle han ta det tror du?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2013-01-18 23:06:16 följande:

Knepigt beslut tycker jag..

Förstår hur du tänker, för hans skull och så.. Men samtidigt känns det konstigt att du ska berätta det för han.. Hur ska man framföra det liksom? Men och andra sidan ja varför inte berätta, inget kan ju "hända" direkt.. Om han inte skulle känns sig förolämpad eller så men du känner väl han eftersom ni var tillsammans så länge! Hur skulle han ta det tror du?

Jag tror att han skulle tycka att det var ett lite obekvämt samtalsämne (en aningens konstigt också kanske att jag bryr mig heh) men arg skulle han inte bli.. En gång då vi var tillsammans fortfarande sa sa han lite snabbt att det var konstigt att jag aldrig blivit gravid, men det kändes som att han lika gärna kan ha trott att det berodde på mig och inte honom då jag har haft problem med cystor på äggstockarna (vilket han vet om) samt att han visste att jag gjort abort tidigare (och en i min familj blivit steril pga abort)..
  • Anonym (Fundersam)
    Run to the hills skrev 2013-01-18 23:16:10 följande:
    Han borde väl fatta när han får höra att du är med barn?

Jag tror inte att han kommer att få reda på det om jag nu inte hör av mig och säget det själv... Jag flyttade långt bort då vi gjorde slut och det var 3 år sedan (ca 1,5 år sedan vi sist pratade), vi har inga gemensamma kompisar och jag är i 7:e månaden redan och han vet inget.. 

Men kanske man kan skicka ett e-mail och vara lite allmänt trevlig, uppdatera honom om mitt liv och fråga hur han mår och sen kanske låta honom klura ut själv? Vad tror du om det?  
  • ThisIsMe

Jag hade berättat tror jag. För hans och hans tjejs skull så de slipper gå igenom ett helt år av misslyckade försök innan de får hjälp.

• Jill 79

Nej. Tycker inte du behöver säga nåt. Mitt ex och jag var också oskyddade största delen av vår sjuåriga förhållande utan att bli gravida. Vi försökte inte aktivit heller dock. Men blev gravid tidigt i mitt nästa förhållande efter liten p-piller miss. Mitt ex var knäckt och säkert ganska orolig. Men nu några år senare har han två små med sin nuvarande. Vi var kanske inte en bra matchning (tur!) och kanske var det lika för er.

• Run to the hills

Jaha, jo då tycker jag att du ska mejla. Kanske inte skriva rakt ut "du har fertilitetsproblem" men typ "blev förvånad över hur fort det gick" eller något sånt. Han och hans nuvarande måste väl ändå försöka i ett år innan de får hjälp, kan ju bara varit han och du som inte var kompatibla.

• Anonym (Fundersam)
    ThisIsMe skrev 2013-01-18 23:24:01 följande:
    Jag hade berättat tror jag. För hans och hans tjejs skull så de slipper gå igenom ett helt år av misslyckade försök innan de får hjälp.
    Ja det är lite så jag tänker också.. Hans nya verkar vara en bra tjej och han är en bra kille, om jag kan bespara dom ett år av misslyckade försök så vore ju det himla fint, men med tanke på hur mitt ex är så vet jag att han vill vänta med bebisverkstad tills han är minst 35 år.. Och hans tjej är lika gammal så om hon går med på det så kanske det till och med blir försent med IVF eller liknande :/
  • Anonym (Fundersam)
    Jill 79 skrev 2013-01-18 23:26:54 följande:
    Nej. Tycker inte du behöver säga nåt. Mitt ex och jag var också oskyddade största delen av vår sjuåriga förhållande utan att bli gravida. Vi försökte inte aktivit heller dock. Men blev gravid tidigt i mitt nästa förhållande efter liten p-piller miss. Mitt ex var knäckt och säkert ganska orolig. Men nu några år senare har han två små med sin nuvarande. Vi var kanske inte en bra matchning (tur!) och kanske var det lika för er.
    Run to the hills skrev 2013-01-18 23:29:28 följande:
    Jaha, jo då tycker jag att du ska mejla. Kanske inte skriva rakt ut "du har fertilitetsproblem" men typ "blev förvånad över hur fort det gick" eller något sånt. Han och hans nuvarande måste väl ändå försöka i ett år innan de får hjälp, kan ju bara varit han och du som inte var kompatibla.
    Men ni är ju för bra alltsa! Det har jag inte ens tänkt på! Att vi kanske bara inte passade ihop ALLS genetiskt.. Nu känner jag mig en liten aning korkad.. hehe. Men det vore ju fantastiskt om det är på det viset! Men kanske ska maila i alla fall ocksa och vara supersmidig och inte nämna hans simmare utan bara uppdatera osv?

Svar på tråden Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....