• Gaytjej

Vad hände innan 1650 - Danska kyrkböcker? Halland

I min släkt så har man kommit till ner till mitten av 1600-talet med släktforskning. Jag har inte varit så insatt, men har blivit lite nyfiken ändå... Vart måste man vända sig om man vill fortsätta?

Det här handlar om en bondesläkt som funnits norr om Halmstad, där man var dansk fram till 1613. Hade danskarna motsvarande våra kyrkböcker? Var finns de och hur långt bak skulle man kunna komma?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Vad hände innan 1650 - Danska kyrkböcker? Halland
  • Bolaget

Sverige är det land med mest dokumentation eftersom vi hade husförhör där man exakt kan följa en person såvida nu inte kyrkorna brunnit eller prästen slarvat. Före slutet/mitten av 1600-talet finns inte ens i Sverige kyrkböcker att följa utan då får man gå på domböcker och skattelängder såvida inte personen ifråga har ett speciellt yrke eller är adlig för då finns det ju fler källor.

Ancestry är ju inte knutet till Sverige så där kan man ju också söka i Danmark annars finns ju om jag förstår det rätt den dansk motsvarigheten till ADOnline här www.sa.dk/ao/

Svar på tråden Vad hände innan 1650 - Danska kyrkböcker? Halland