• Josephine

Hur hög/låg är matkostnaden för er, 2 vuxna?

Jag och min sambo har det lite skralt med pengar, så vi försöker spara in. Jag har t ex börjat baka vårt bröd, köper storpack med kött och delar upp och fryser in osv. Räknade ut i dag, att vi klarar oss på ca 1900-2000kr i månaden. Vad ligger ni andra på för kostnad när ni bara är 2 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 00:48
    Ska väl lägga till att hygigenartiklar och katt och hundmat ingår i vår budget på 1900-2000kr/mån

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 00:51
    Menar hygienartiklar och katt och hundmat + mat till oss.

• Svar på tråden Hur hög/låg är matkostnaden för er, 2 vuxna?
  • Tjolinti

2000 i månaden. då är de med en hel del godis och skit faktskt. Vi äter inte myckt halvfabrikat i matväg utan jag lagar en hel del. Sen så kollar jag igenom reklamblad varje måndag. Bor nära både en willys, ica maxi, ldl och citygross. Kollar runt och ser var de har något billigt, handlar hem det som är på extrapris så fyller vi frysen. Blir mycket med kättfärs, kassler, kyckling och kotletter faktiskt. Brukar vara de sakerna som skiftas runt på extra priser. Sen kollar jag upp olika recept så jag försöker göra olika rätter så man inte tröttnar :D

• Tjolinti

Shiiit ingår mat i eran budget på 2000 kronor. Då måste ni ha en liten hund? Mina två labbar äter för 1500 i månaden.

• Ungmor89

Jag och min sambo handlar för ungefär samma peng. Vi handlar i och för sig ganska dyrt, på Ica maxi. Vi köper blandade varor, dyra som billga. Det känns inte som att vi snålar när vi handlar så vi skulle säkert få ner priset lite till om vi ville. Vi storhandlar en dag i veckan och sedan gör jag matlådor. Vi har en liten hund, en cavalier. Han äter inte jätte mycket. Köper en säck på tre månader ungefär.. (Oj är det korrekt att säga så) Aja. Men säcken går på 600:- iaf.

• Amie77

Ojdå, våra inköp på mataffär ligger på strax över 4000 kronor i månaden. Däremot ingår då saker som vi brukar köpa där som inte är mat: toapapper, rengöringsmedel, hårspray, deodorant, schampo, glödlampor etc etc.

• Tjolinti
    Tjolinti skrev 2013-01-19 00:52:07 följande:

Shiiit ingår mat i eran budget på 2000 kronor. Då måste ni ha en liten hund? Mina två labbar äter för 1500 i månaden.

Menar givetvis hundmat :D

Nu känner jag mig sjukt slösig. Jag hade nog lätt kunnat få ner vår summa på 2000 kr lite också. Men som jag skrev. vi äter mycket skit på helgen och de ingår i de 2000. De gör även hygien och liknande.  
  • Pissenisse

Jag fick en chock när jag insåg hur mycket pengar som spenderas på ica! Nu skall min man ta över föräldrarledigheten och jag pluggar utan lån.
    Vi kommer alltså gå ner ca 20000 mindre i månaden. Inga problem tänkte jag... För jag trodde helt ärligt att matbudgeten låg kring 2-3 tusen... Men idag när jag var o handla blöjor, kött och kyckling filleer och lite sånt så givk det på tusen spänn! Då måste vi ju i vanliga fall lägga över 5 tusen i månaden...Jag har en multiallergisk unge också och det kostar att hitta bra mat åt honom..
    Om någon har bra tips på vart man kan handla så är jag på!

• Eleonor01

2 vuxna 1 blöjbarn 5000kr
    Då e det allt man kan köpa på Ica utöver mat också. Hygien rengöring etc

• Linaaa87

2 vuxna o 1 barn, lägger 4500 kr i månaden. Då ingår hundmat, hygien o "helggodis".

Svar på tråden Hur hög/låg är matkostnaden för er, 2 vuxna?