• Majamaja

Budget- och skuldrådgivare/ Ekonom

Jag har nyss upptäckt att man kan jobba som budget- och skuldrådgivare, vilket låter som ett väldigt kul yrke tycker jag! Jag har egentligen många frågor om detta men ska försöka att ta upp de viktigaste frågorna. 

Jag har läst att man kan vara utbildad åt tre olika håll för att bli detta. Man kan vara socionom, ekonom eller jurist.. detta är vad jag har läst på Internet i alla fall.
    Jag är framför allt intresserad av de ekonomiska bitarna och är därför sugen på att utbilda mig till någon form av ekonom. Läste om en kvinna som jobbade som budget- och skuldrådgivare som sa sig vara "familjeekonom".
    Jag har googlat på detta men hittar inte direkt något svar på vad det innebär att vara familjeekonom, och ingen utbildning för att bli familjeekonom?

Vad är en familjeekonom? Hur blir man det? Finns det kanske ett annat namn för familjeekonom som jag borde googla på? 

Har någon tips på vilken typ av ekonomutbildning jag kan välja för att få bra kompetens för budget- och skuldrådgivning?

Vet någon vilken lön man kan förvänta sig som budget- och skuldrådgivare (med ekonomutbildning som grund)?

..Jag tycker om tanken på att sitta inne med stor ekonomisk kunskap och kunna hjälpa/rådgiva andra "vanliga människor".. Jag skulle egentligen kunna tänka mig att ge tips om hur man ska spara pengar på ett effektivt och smart sätt också till folk som inte befinner sig i "skuld-kris". Finns det flera yrkesbefattningar som du spontant tror kan passa mig?

Jag är tacksam för alla svar jag kan få, du får gärna svara på annat som jag inte specifikt har frågat om men som har med ämnet att göra!

• Svar på tråden Budget- och skuldrådgivare/ Ekonom
  • gavagai

Här söker Västerås stad en budget- och skuldrådgivare: tinyurl.com/aqz7d45 och de skriver att man ska ha "högskoleexamen som Socionom, jurist, ekonom, samhällsvetare eller annan jämförbar utbildning". Det borde väl innebära en ekonomie kandidat-examen då när det gäller ekonomi. Kanske kan man ta ut en högskoleexamen också (två år istället för kandidatexamens tre år) men oftast tror jag att man menar åtminstone en kandidat, om man söker någon med högskoleutbildning. Har du någon utbildning i dagsläget?

• nichya

Jag är utbildad socionom och jag gjorde min praktik (1 termin) på en budget och skuldrådgivning. Jag skulle rekommendera dig att läsa till socionom om du vill jobba med detta. På många socionomutbildningar  ingår en termin praktik och då kan du söka dig till en budget och skuldrådgivning. Vet ej hur det är med ekonom och jurist med praktik. 

Tänk bara på att det är tufft att jobba med, det gäller att hjälpa andra få ihop vardagen. Kan vara psykiskt påfrestande, människor som lever väldigt fattigt för att hålla sig undan kronofogden. Många lever under existensminimum.  Enligt min erfarenhet inte ofta man kan hjälpa människor spara mer pengar utan det gäller att hjälpa dem så de har mjölk hemma i slutet av månaden...  

Många som tar emot budget och skuldrådgivning  lever på ekonomiskt bistånd och som socionom får du hela denna biten med. Handlar även om att ha hela den etiska och moraliska biten, som en socinomutbildning ger. Vill du hjälpa människor spara mer effektivt kanske det är bättre att du jobbar på bank där människor även kan få ekonomisk rådgivning, men mer utifrån sparande. Då ekonomutbildning.

Lön där jag var 22 000-26 000  brutto,  det lägre som ingångslön. Är ett kommunalt yrke och lön därefter... 

(Med debatten som är uppe gällande barnfattigdom vill jag tillägga att det är viktigt att du tror på att den existerar annars kan bemötandet bli väldigt fel.) 

Svar på tråden Budget- och skuldrådgivare/ Ekonom