• Anonym (Betty spaghetti)

Så sjukt stel ovig! Hur förändra det?

Jag är endast 25 år men är så sjukt stel och ovig (menar mest då benen och nedåt), nästan så det är pinsamt alltså. Har funderat på att börja stretcha men jag vet inte ens om jag gör rätt? Och när kan man förvänta sig resultat? Tänkte stretcha 1 gång/dag (varje kväll) och är faktiskt sugen på att lära mig gå ner i spagat/split men är det en fantasi jag kan glömma? Vet ni bra övningar?

• Svar på tråden Så sjukt stel ovig! Hur förändra det?
  • Lumo

Finns bra stretch-appar du jan börja med. Annars rekommenderar jag varmt att testa få på yoga. Mycket bra träning o mycket stretch. Även pilates är kul o bra!

• Anonym (Konståkare)

Det finns jätte mkt på nätet om du googlar, allt som drar lite hjälper dig att bli vigare. Själv är jag konståkare och stretchar mkt och det är grymt skönt efter ett träningspass eller bara på kvällen att stretcha ordentligt! Det går fort att se resultat om du ska stretcha så ofta, men ta det försiktigt så du inte tar i för mkt i början. Man kan också få träningsvärk om man stretchar mkt! Lycka till..!!!

• fläta

Detta ska jag följa med stort intresse. Jag är också i det närmaste totalt oböjlig. 
    Dock har jag märkt att kroppen går med på vissa saker lättare när motivationen är stark (som vid sex till exempel).

Minns en gång när maken och jag körde i två bilar till ett IKEA-varuhus. Väl framme upptäckte jag att min plånbok låg kvar i huset medan en infernalisk hunger infann sig och maken samtidigt sms:ade att han satt i godan ro på ett kafé flera mil därifrån. Jag letade igenom bilen men hittade inga kontanter. Plötsligt såg jag en tiokrona glimma till och jag började genast att fantisera om en kokt korv. Tyvärr satt den jävla pengen fastkilad på ett mycket svåråtkomligt ställe och bilen var dessutom fullpackad med bagage. Korvhallucinationerna blev allt starkare. Saliven rann till och innan jag visste ordet av hade den sjukt stela kroppen ålat sig in över bagaget, in under ett par väskor och med huvudet fastklämt i området under passagerarsätet och en arm som visade sig kunna sträcka ut sig en och en halv gång längre än jag trott var möjligt modifierade jag mina fingrar och sköt ut dem som tunna precisa vapen för att nå pengen. 

Vid det laget hade en relativt stor åskådarskara samlat sig vid min bil och spridda applåder lät höra av sig samtidigt som en och annan också undrade om de behövde tillkalla ambulans. Värdighetsfaktorn på det var förstås noll. Men korven smakade jättebra. 

Toapapper som befinner sig på för långt avstånd är också en bra motivation.  

• Maria8601

jag håller på med dans och kan gå ned i spagat osv 
    det går väldigt fort att bli vigare. Det krävs inte så mycket.
    Det skall göra ont vad andra än säger annars kommer du inte bli vig. Håll en position och räkna till 30 sedan byter du. sitt inte och "gunga" som många gör utan håll positionen strikt där det gör ont hela tiden. Det bästa är så klart om du har tränat innan och musklerna är varma.

Det rä svårt att ge tips om stretchövningar utan att veta hur stel du är. Kan du sitta på golvet med raka ben och luta dig framåt eller är du så stel att du inte kan hänga fram alls?

om du står med raka ben och hänger mot glvet hur långt kommer du då?

• sextiotalist

Att gå ner i split/spagat är nog att glömma, jag är också rätt ovig men har dansat en hel del, så en viss vighet har jag uppnått. Men hur mycket jag än tränade och tänjde så har jag aldrig kommit ner i spagat (bör väl tilägga att jag även gick på småbarnsbalett och inte ens då fixade jag det)
    Split krävs, har jag för mig, att man har medfött. Spagat kräver att senorna, inte bara musklerna, är så töjbara, delvis också medfött. 

Men att nå fingrarna i golvet när man böjer sig ner, att lyfta benet rakt mer än 90 grader, kan du nog träna dig till. 

• Maria8601
    sextiotalist skrev 2013-01-19 13:08:37 följande:
    Att gå ner i split/spagat är nog att glömma, jag är också rätt ovig men har dansat en hel del, så en viss vighet har jag uppnått. Men hur mycket jag än tränade och tänjde så har jag aldrig kommit ner i spagat (bör väl tilägga att jag även gick på småbarnsbalett och inte ens då fixade jag det)
    Split krävs, har jag för mig, att man har medfött. Spagat kräver att senorna, inte bara musklerna, är så töjbara, delvis också medfött. 

Men att nå fingrarna i golvet när man böjer sig ner, att lyfta benet rakt mer än 90 grader, kan du nog träna dig till. 
    sant. att gå ned i split är en medfödd förmåga som man naturligtvis ändå måste träna upp. Spagat kan alla lära sig om man stretchar tillräckligt. 
  • Anonym (sjukt!)

Skönt att höra att det inte bara är jag. Jag är också helt sjukt ovig! Kan inte ens sitta på golvet med raka ben och överkroppen i 90 graders vinkel mot benen. Drar framför allt på framsidan av smalbenen. Jag är jättestel i mitt bäcken också och sambon brukar reta mig för att jag är så ovig.

Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka töja ut kroppen, så dels stretchar jag bäckenet varje dag, dels benen plus att jag bestämt mig för att börja på gymnastik igen. När jag var liten var jag gymnast och kunde tex lägga benen bakom huvudet, gå ner i spagat etc. Råkade ut för en olycka i min ungdom och det är pga det som jag blivit så stel misstänker jag.

Jag har i alla fall googlat fram några stretchövningar som ska vara bra för just mina stela muskler.

Kanske vi kan motivera varandra att bli vigare?

• Anonym

Jag rekommenderar att du börjar yoga! Det gör stor skillnad.

Svar på tråden Så sjukt stel ovig! Hur förändra det?