• Anonym

Kan man dö av choklad?

Jag har märkt att jag får hjärtklappning av vit choklad som ju är gjord enbart på kakaofettet. Jag googlade lite och blev ganska rädd av det jag fick läsa.

"If eating chocolate causes heart palpitations, stop eating chocolate until you can be seen by your doctor. Heart palpitations are a sign of anaphylaxis, a severe allergic reaction that can lead to death if not treated."

Översatt så står det att om man får hjärtklappning av choklad så ska man sluta äta och uppsöka läkare för att man troligen fått en allergisk reaktion som kan leda till döden. 

Jag får enbart hjärtklappning av vit choklad, inte av mörk eller mjölkchoklad. Det sitter i ca 30 minuter och är väldigt obehagligt. Då jag inte visste att det kunde vara farligt har jag ätit vit choklad hemma och fått hjärtklappning varje gång.

Jag läste också att gravida inte ska använda kakao i bodylotion för att bebisen kan få hjärtklappning.

Är det någon här som vet mer om detta?

• Svar på tråden Kan man dö av choklad?
  • sextiotalist

Det är knappast kakao du får reaktionen av, då vit choklad innehåller betydligt mindre kakao än mjölkchoklad eller mörk choklad. Det kan vara något de blandat upp det med som kan ge reaktion.
    Att man får hjärklappning av koffein känner jag till, men att kakao har den funktionen har jag inte hört talas om 

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-01-19 16:35:28 följande:
    Det är knappast kakao du får reaktionen av, då vit choklad innehåller betydligt mindre kakao än mjölkchoklad eller mörk choklad. Det kan vara något de blandat upp det med som kan ge reaktion.
    Att man får hjärklappning av koffein känner jag till, men att kakao har den funktionen har jag inte hört talas om 
    Vit choklad innehåller väl ingen kakao, bara kakaofett, som jag förstått det. Jag har ätit vit choklad från olika märken så det borde vara något som är gemensamt för dem alla i så fall.

Hjärtklappningen är jättetydlig och jag tror inte det är koffein, då jag dricker 4-6 koppar kaffe om dagen utan problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 16:38:39 följande:
    Vit choklad innehåller väl ingen kakao, bara kakaofett, som jag förstått det. Jag har ätit vit choklad från olika märken så det borde vara något som är gemensamt för dem alla i så fall.

Hjärtklappningen är jättetydlig och jag tror inte det är koffein, då jag dricker 4-6 koppar kaffe om dagen utan problem.
    Eller är kakaosmör och kakao samma sak kanske?
  • fläta

Men om du får hjärtklappning av att äta vit choklad så kan du väl ... ja, jag vet inte men ... låta bli att äta vit choklad? Bara en tanke som föll mig in. 

• Anonym

man kan dö av allt så du vet:P

• Clotilda

Kakaosmör och kakao är olika saker. Vit choklad är utan kakao med vanilj, kakaosmör finns i mörk och ljus choklad också. Så om det är något du är allergisk mot så har det inte med choklad att göra.

• Anonym
    Clotilda skrev 2013-01-19 16:47:11 följande:
    Kakaosmör och kakao är olika saker. Vit choklad är utan kakao med vanilj, kakaosmör finns i mörk och ljus choklad också. Så om det är något du är allergisk mot så har det inte med choklad att göra.
    Som jag har förstått det så innehåller vit choklad mycket mer kakaosmör än de andra chokladsorterna, det kanske är just det jag reagerar på?

Eller finns det någon tillsats enbart i vit choklad? Att det är chokladen som ger hjärtklappningen är jag 100 procent säker på.
    fläta skrev 2013-01-19 16:44:54 följande:
    Men om du får hjärtklappning av att äta vit choklad så kan du väl ... ja, jag vet inte men ... låta bli att äta vit choklad? Bara en tanke som föll mig in. 
    Ja, givetvis. Men om jag är allergisk mot något måste jag ju ta reda på vad det är. Tänk om det dyker upp i stor mängd i annat livsmedel och jag blir ännu värre drabbad.

• listo

Är inte vit choklad ofta väldigt mycket sötare än annan choklad? Kan det vara socker du reagerar på?

Svar på tråden Kan man dö av choklad?