• Yays

    Bipolär-Kan jag ha add?

    Tänkte höra hur många som har add och bipolär? Jag är bipolär men ska utredas snart för add. Jag började mäska av symtomerna på add mer nu när jag ätit lithium i tre år. Någon mer som känner igen sig. Vill också veta hur ni upplever att det att de är att leva med de här sjukdomarna och hur ni började först¨att ni hade dom. Jag har läst en del om just add och det är så mycket som stämmer in på mig samtidigt som många säger att det stämmer in på bipolär. Men fast medicinen för bipolär funkar bra så har de här sumtomen kommit fram mer och mer :(

    Jag har svårt att hitta koncentration
    Min sambo kan prata med mig utan att jag hör och det kan hända flera gånger om dagen
    Jag kommer aldrig för mig att göra något och om jag gör det så kan jag inte avsluta
    Jag har svårt att planera och går nästa bara på impulsiva handlingar
    Glömmer tider

  • Svar på tråden Bipolär-Kan jag ha add?
  • Valaine

    Jag är i nästan samma situation, jag har ADD och ska utredas för bipolärt syndrom. 

    Under mina depressiva skov så har jag symptom för ADD - koncentrationssvårigheter, utmattning, svårt att ta mig för, glömsk och svårt att hålla ordning.

    Under mina hypomaniska/maniska skov så är jag ju uppåt, företagsam, extremt kreativ och företagsam. Börjar även organisera och ta tag i saker jag inte alls kunnat göra under deppen. Minskat sömnbehov.  Blir även impulsiv, avslutar relationer, påbörjar relationer när jag går över från hypomani till mani. 

    Och det är just den här skillnaden under perioderna som väckt misstankar hos mig och även hos min sjuksköterska att det kan vara så att jag egentligen inte alls har ADD utan att mina ADD-symptom egentligen bara är symptom på depression. 

Svar på tråden Bipolär-Kan jag ha add?