Snart 4 månaders vaknar och grymtar / dygnsrytm
Min lillfille har sen han blev 3 månader plötsligt börjat vaknanupp till flera gånger i timmen på natten från 12-3 ungefär sen sover han någorlunda tills hans vanliga mat uppvak vid 8 cirka. Han vaknar inte riktigt utan ligger och liksom grymtar och spänner sig nästan som att han ska prutta (fast ändå inte) och jag måste dit med tutten direkt för att han inte ska vakna upp. Det är enormt påfrestande för jag vågar inte somna förrän tre på natten eftersom han vaknar till jämt. I början tog jag det som en fas men det upphörinte. Är det någon som känner igen detta? Kan jag hjälpa honom på något vis? Innan sov han 12-1 till 8 på morgonen utan uppvak. Detta medför också att jag är vaken till 3 och sover med honom till 12 på dagen. Jag hade sömn problem innan jag blev med barn så denna dygnsrytm för mig känns naturlig men jag vill absolut inte ha det så och vill heller inte lära min son mina dåliga vanor. Gör jag fel i att inte stiga upp 8 med honom som andra verkar göra med sina (vänner osv som har normala dygnsrytmer) deras barn somnar också en vettig tid på dygnet, mellan 20-22. Jag vill min sons bästa, vil att han ska sova på ett sätt som är bra för honom, om vakna såhär är vad som är så kör vi på det. Men som mamma funderar jag mycket på hur och om jag bör hjälpa. Hoppas det går att förstå mitt svammel och att ipaden gör ordentliga radbyten!