• Anonym

Rimlig hittelön om jag får tillbaka min plånbok?

Jag har lyckats tappa min plånbok. Det skedde på en stor parkering och jag har förstås varit där och letat sedan jag upptäckte det, men den finns inte kvar. I plånboken fanns 700 kr samt alla möjliga kort.

1. Vad skulle du göra om du hittade en plånbok på en stor parkering och den inte gick att härleda till var ägaren senast varit?

2. Låt säga att någon hittar den, söker upp mig så att jag återfår den. Vad är rimligt att ge i hittelön?         

• Svar på tråden Rimlig hittelön om jag får tillbaka min plånbok?
  • Anonym (X)

1 Lämnat till polisens hittegods.

2 70 kr

• Ms H

Jag hade kollat efter namn på ägaren. Om möjligt, sökt upp telefonnummer och ringt. Om namnet var Kalle Svensson hade jag lämnat den hos polisen. Hade inte förväntat mig någon hittelön.

• spermadonator

Rättspraxis för hittelön är 10% men förmodligen är din plånbok värd mer än bara de 700 kronor som finns i den. Jag misstänker att det finns körkort, bankkort, olika butikskort, kanske fotografier och annat i plånboken också? I sådana fall borde man räkna med värdet av alla de sakerna också, som troligen är värt långt mycket mer än bara 700 kronor. Dessutom har själva plånboken som sådan ett visst värde i sig.

Så jag tycker att halva kontantbeloppet i plånboken, dvs 350 kronor, är en rimlig summa att ge i hittelön. Jag misstänker att det skulle kosta dig mer i både pengar och tid än 3500 kronor att ersätta plånboken och allt som fanns i den när du tappade bort den.

• SIN74

Likt ovan: lämnat till polis eller ringt ägaren om möjligt.
    Rejäl hittelön!! Minimi 10 % av värdet. Om någon är så snäll och lämnar in plånboken.

Du!! Har du spärrat dina kort???

• lightfish

Jag la min plånbok i morfindimma högst upp i den öppna skötväskan och min man tappade då den på sjukhusparkeringen (ganska stort sjukhus i Stockholm). Vi upptäcker det ganska snabbt när vi väl är hemma och strax efter att jag ringt och spärrat bankkortet så ringer mobilen: den är upphittad av en vänlig själ som dessutom bor ett kvarter från oss (vad är oddsen?!?). Han kommer och lämnar den samma dag och jag tackar så innerligt och försöker ge honom pengar som tack men han säger nej. Jag skickar istället en fin blombukett dagen efter och han blir verkligen jätteglad! För mig var det självklart då jag fick tillbaka plånboken i exakt samma skick som jag tappat den i och han besparade mig extremt mycket arbete!

• kaninkärlek

När jag och min pojkvän hittade en plånbok för några veckor sedan, letade vi upp ägaren. Nästa dag kom hon hem till oss för att hämta plånboken. Av henne fick vi en femhundra-lapp helt oförväntat :)

• Ripper500

En ordentlig hittelön. I detta fall 700 kr.

De flesta som hade hittat den hade tagit pengarna.
    Om någon är snäll att inte ta pengarna, lägga sin egna tid på att finna ägaren förtjänar denna bra med pengar som tack

• personae non grata

1. Jag skulle ha kollat om det fanns någon form av legitimation och kollat på eniro eller liknande. Om inte det hade fungerat skulle jag ha lämnat in den på närmaste polisstation.

2. Hittelön? Sorgligt att det finns de som förväntar sig hittelön. Har ingen aning om vad som är rimligt. Personligen tycker jag att det räcker gott och väl med ett "tack" och ett vänligt leende.

• Anonym

Jag hade gett 500 kr i hittelön.
    Jag hade själv kontaktat ägaren genom informationen i plånboken (körkort etc)

Svar på tråden Rimlig hittelön om jag får tillbaka min plånbok?