• 3 små Loppor

Grönt bajs! Vad kan det bero på?

hej

i 4 dagar har min 2 månaders bajsat grönt. Jag ammar inte annorlunda eller kortare eller nåt...så det med fet mjölken tror ja hon får i sig eftersom hon inte behöber äta åp ca 3 timmar efter ja ammat.

Men varför bajsar hon grönt? Hon är även gnälligare precis innan läggdax och boppen hjälper knappt då.
    När hon vä sover så sover hon gott.

Har även funderat på om ja ätit nåt konstigt, men inget som hon inte fått i sig innan....va kan detta bero på, nån som vet?      

• Svar på tråden Grönt bajs! Vad kan det bero på?
  • Yamit

Harnere ger vi jarndroppar och jag har for mig att det blev gront av det (barnen ar stora nu, men jag tror att det var pga jarndropparna).

• Onyxia

Det är väl ett ganska känt faktum att grönt bajs kan bero på infektioner bland annat. Men se även nedan på andra alternativ.

Saxat hos babycenter:

En bebis som helammas ska ha bajs som är senapsgult och luktar sötaktigt. 

Om ditt barn får mjölkersättning eller smakportioner, kommer avföringen att ändra karaktär. Det blir brunt och börjar "lukta bajs", mer som vanlig avföring från en vuxen. 

Vid tre månaders ålder kan grönt bajs betyda att: 

Ditt barn får för mycket s k förmjölk och för lite eftermjölk. Om så är fallet är det möjligt att han eller hon också har kolik. Detta kan förbättras genom bättre amningsteknik (se nedan). En reaktion på mediciner - har ditt barn fått någon medicin, eller kan det vara en reaktion på medicin som du äter, t ex antibiotika eller järntillskott?
    Ditt barn reagerar på något du ätit. Andra symptom, som eksem eller utslag är möjliga i så fall. Berätta för läkare om så är fallet. Ditt barn har en infektion, särskilt om han eller hon också har diarré. Fråga på BVC. I de flesta fall är grön avföring ett tecken på att ditt barn inte har rätt amningsteknik, oavsett om han eller hon ökar i vikt eller ej. Om bebisen inte tar bröstet ordentligt får den inte i sig den fetare eftermjölken. 

Det är eftermjölken (som kommer mot slutet av amning vid varje bröst) som ger de kalorier ditt barn behöver och ger mättnadskänsla. Om bebisen får för mycket att den tunnare förmjölken istället, kommer den att bli hungrig igen fortare och vilja amma igen. 

Detta tenderar att leda till att ditt barn ammar oftare än han eller hon skulle gjort med bättre amningsteknik och matsmältningssystemet kan få svårt att bryta ner den ökade mängden laktos (mjölksocker). 

Om bebisen inte kan bryta ner den större mängden laktos ordentligt, kommer det att bildas mer gas och vatten än vanligt i tarmen. Detta kan ge krampaktiga smärtor och tunnare, grön (ofta explosiv) avföring. 

Som tur är är det ett problem som är lätt att åtgärda. Be BVC-sköterskan eller en amningsrådgivare kontrollera att ditt barn tar bröstet ordentligt. Det gör att han eller hon får all eftermjölk som behövs. 

Samma situation kan uppstå om du avbryter amningen för tidigt. Försök vänta tills bebisenammat färdigt helt på första bröstet, innan du erbjuder det andra. 

Det bäste sättet att se till att ditt barn får rätt proportioner för- och eftermjölk är att låta honom eller henne sätta takten själv. Det spelar ingen roll om ditt barn bara behöver amma på ena bröstet vid varje amningstillfälle.  
  • Popetotrora

På bvc sa min bm att det beror på att barnet mest får i sig näringsmjölken som kommer först. Sen kommer den feta mhölken som gör bajset gult. Hon sa att jag troligtvis böt bröst för fort. Att bebisen inte han suga ur hela första bröstet.

• päronkagge

Mina har också haft grönt i perioder. På bvc sa de att det berodde på att mjölken passerade snabbare genom tarmarna. Inte att man hade ammat på fel sätt eller att de bara fick i sig den första mjölken. Det där kan komma och gå och jag märkte heller ingen skillnad om de hade ammat kortare eller längre tid. Barnen har varit nöjda och tillfreds med grönt bajs el inte samt gått upp i vikt som de skulle.

• skogsvitter

De flesta bebisar har grönt bajs ibland och det behöver som sagt inte vara något fel, men det kan vara värt att fundera på om bebisen inte tömmer bröstet ordentligt, om det är någon infektion eller om det handlar om något du ätit.

• pigglet

Båda ammande och flaskmatade barn har grönt bajs i perioder. Det talar mot det där med fetare mjölk.

Det finns flera olika teorier. Kvaliteten på mjölken är en. Det där med sugtekniken har jag faktiskt aldrig hört tidigare - man kan ju undra varför det skulle påverka bajset? Att barnet har en förkylning i kroppen. Att bajset passerar för fort/långsamt. Att det är något mamman ätit.

Alla mina 3 har haft flera sådana perioder under spädbarnsåret i alla fall. De verkar inte ha varit påverkade av det heller. Så jag tror inte du behöver oroa dig.   

Svar på tråden Grönt bajs! Vad kan det bero på?