• Joelle01

pensionmyndighet...

Min gammla mamma ska endast få  1269 i ,lön denna   månad..hyrad ligger  på  4700?
    Hus ska jag göra  för  hon ska  klara  sej ??
    Jag ska  ta hand on alla räkningar och mina  så min lön räcker  inte till allt.Kan hon vända sej till soc??  

• Svar på tråden pensionmyndighet...
  • U never saw me

Hur gammal är din mamma (eftersom du skriver pensionsmyndighet i rubriken)? Alla kan ansöka om ekonomiskt bistånd, men om hon är pensionär så ska hon först och främst ansöka om pension och äldreförsörjningsstöd.

• Joelle01

Hon är  73  hon har alltid  haft  runt 8000   men inte  denna  månaden ..jag brukar vara hos hennes  och hälsa på  henne .hjälpa   henne. tydligen har nån gått  och sagt att  jag bor  hos henne  df gjorde  de  som de gjorde .Tydligen de e fel att  hjälpa   sina  föräldrar  nu för  tiden

• U never saw me
    Joelle01 skrev 2013-01-20 09:44:40 följande:
    Hon är  73  hon har alltid  haft  runt 8000   men inte  denna  månaden ..jag brukar vara hos hennes  och hälsa på  henne .hjälpa   henne. tydligen har nån gått  och sagt att  jag bor  hos henne  df gjorde  de  som de gjorde .Tydligen de e fel att  hjälpa   sina  föräldrar  nu för  tiden
    Fast det låter väldigt konstigt. Även om du skulle bo med din mamma så påverkar inte det hennes pension. Det kan påverka bostadstillägget, men inte själva pensionsdelen. Och hon har ju knappast haft ca 7000 kr i bostadstillägg. Du kan kanske få hennes tillåtelse att kontakta pensionsmyndigheten så du kan reda ut vad som hänt?
  • MajaVira

Har hon blivit återbetalningsskyldig för något pga anmälan om att du bor där?

• Joelle01

Vi var hos de i fredas och talade med de .de sa att jag och mina syskon är där och de ser ut som att vi bor där och inte  på  besök ser de  ut som .kan hon söka denna  månaden hos  soc  tro?

• MajaVira

Men om ni inte bor där är det väl bara att bevisa att ni har egna boenden?

• Joelle01

Jag bor hos min  kompis ..men  jag har  epilepsi och jag får  inte vara ensam för  jag har svår ep.så när jag var sjukskriven  var jag hos  henne  tills jag kunde stå på benen igen.

• Joelle01

kan hon bli  återbetalningsskyldig?

• LinneaJosie

Men...pension får man ju oavsett hur många inneboende man har. Det här låter otroligt förvirrat.

• U never saw me
    Joelle01 skrev 2013-01-20 10:04:57 följande:
    Vi var hos de i fredas och talade med de .de sa att jag och mina syskon är där och de ser ut som att vi bor där och inte  på  besök ser de  ut som .kan hon söka denna  månaden hos  soc  tro?
    Man har alltid rätt att söka, men pensionärer har sällan rätt till ekonomiskt bistånd eftersom de bör vara självförsörjande genom pension eller äldreförsörjningsstöd. Har ni fått något skriftligt beslut på att hon endast kommer få 1269 kr? Soc lär ifrågasätta hur det kommer sig att hon får 7000 kronor mindre när det som sagt endast bör påverka bostadstillägget om ni räknas som boende på hennes adress.
  • JPT

Det här låter ju väldigt konstigt. Det bästa är att hon kontaktar Pensionsmyndigheten själv och hör efter. 

• KaSaM

Pensionen får hon oavsett, det tas inte bort utan det som regleras är andra eventuella bidrag som måste sökas om med visst intervall.

• jimbo82

En pension sänks aldrig pga att nån bor där

Svar på tråden pensionmyndighet...