• Psykbryt

Skorstensrenovering med glidgjutning

Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av glidgjutning av skorsten. Antingen om ni gjort det själv eller om ni tagit in skorstensrenoverare att göra det. Har totalt 3 kanaler på 5-6 meter ungefär.

Är det klurigt att fixa på egen hand? Något speciellt man ska tänka på?
    Är det dyrt att få gjort av fackmän? 

Är inte intresserad av att sätta rör i kanalerna då jag vill att murstocken ska bli uppvärmd när man eldar. 

• Svar på tråden Skorstensrenovering med glidgjutning
  • Tom Araya

Jag är inte fackman och vet inte exakt hur metoden ser ut men det räcker med att föreställa sig att gjuta så det blir tätt med 4 helt lodräta sidor....lycka till.

• Psykbryt
    Tom Araya skrev 2013-01-20 10:26:10 följande:
    Jag är inte fackman och vet inte exakt hur metoden ser ut men det räcker med att föreställa sig att gjuta så det blir tätt med 4 helt lodräta sidor....lycka till.
    Det är nog det minsta problemet. Man gör en "pyramid" som man drar upp genom kanalerna. Har läst en hel del om det, men tänkte mest höra om någon har gjort det själv.
  • Linda5

Eldabutiken i Växjö o Värnamo är toppen om du bör där i närheten. Dom gjorde vårt sommarhus.

• Tom Araya
    Psykbryt skrev 2013-01-20 10:27:42 följande:
    Det är nog det minsta problemet. Man gör en "pyramid" som man drar upp genom kanalerna. Har läst en hel del om det, men tänkte mest höra om någon har gjort det själv.
    Jag tror det krävs en viss teknik för att få det att fästa ordentligt och inte bara trilla ner. Vill minnas att de trycker med något....

Dessutom är det ju sådant som ska besiktigas och då tror jag inte ens att det är tillåtet att utföra jobbet utan certifikat.
  • Linda5
    Tom Araya skrev 2013-01-20 10:31:38 följande:
    Jag tror det krävs en viss teknik för att få det att fästa ordentligt och inte bara trilla ner. Vill minnas att de trycker med något....

Dessutom är det ju sådant som ska besiktigas och då tror jag inte ens att det är tillåtet att utföra jobbet utan certifikat.

Man får göra det själv. Efteråt ska det ju besiktigas.
  • Psykbryt
    Linda5 skrev 2013-01-20 10:34:26 följande:

Man får göra det själv. Efteråt ska det ju besiktigas.
    Precis - jobbet får man göra själv. Sen ska ju sotarmästaren ut och provtrycka och besiktiga arbetet.
    Tom Araya skrev 2013-01-20 10:31:38 följande:

Ja, det svåra är att få rätt konsistens på bruket och dra med rätt hastighet så att det fyller ut ordentligt och blir tätt.
  • Psykbryt
    Linda5 skrev 2013-01-20 10:30:44 följande:
    Eldabutiken i Växjö o Värnamo är toppen om du bör där i närheten. Dom gjorde vårt sommarhus.
    Bor inte i dina trakter, men Eldabutiken har vi här söderut också. Får be dem göra en offert på jobbet och se om det överhuvudtaget är lönt att överväga att göra det själv efter det.
  • Linda5

Behöver inte vara kommunens sotarmästare. Finns fler o fler sakkunniga som utför besiktning. Många sotarmästare sitter på livstidskontrakt o kan göra lite som dom

vill. Lycka till.

• Psykbryt
    Linda5 skrev 2013-01-20 10:43:57 följande:
    Behöver inte vara kommunens sotarmästare. Finns fler o fler sakkunniga som utför besiktning. Många sotarmästare sitter på livstidskontrakt o kan göra lite som dom
    vill. Lycka till.
    Okej! Tack för infon! Skrattande
  • bängolle

Fick pris på min skorsten för några år sen, ca 1000 kr per meter har jag för mig. Ungefär det samma om man monterar insatsrör eller vad det heter. Inget som jag skulle göra själv, men är inte speciellt händig heller.

• Psykbryt

1000 kr per meter är ju ett helt okej pris. Inte lönt att ge sig på att testa själv då.

• hemmaprojekt
    Psykbryt skrev 2013-01-20 10:36:33 följande:
    Precis - jobbet får man göra själv. Sen ska ju sotarmästaren ut och provtrycka och besiktiga arbetet.
    Ja, det svåra är att få rätt konsistens på bruket och dra med rätt hastighet så att det fyller ut ordentligt och blir tätt.
    På den här sidan finns info. om att glidgjuta själv www.hemmaprojekt.com
    Lycka till! 
Svar på tråden Skorstensrenovering med glidgjutning