Hur skitigt måste håret vara innan jag färgar?!
Det står på färgförpackningen att håret inte får vara nytvättat. Jag tvättade mitt igår och det känns fortfarande väldigt fräscht. Kan jag färga det idag eller är det för tätt inpå?
Det står på färgförpackningen att håret inte får vara nytvättat. Jag tvättade mitt igår och det känns fortfarande väldigt fräscht. Kan jag färga det idag eller är det för tätt inpå?
Färga på du! Det skulle iaf jag ha gjort.
Jag skulle nog vänta tills ikväll.
Du kan färga i dag. Inga problem ! Färgen fäster ibland bättre då håret inte är nytvättat.
Men det du kan som sagt färga redan nu .
Jag skulle färga det på en gång. Nytvättat tycker jag det räknas som om du skulle ha tvättat det imorse.
1 dags väntan brukar jag köra :) då är det inte nytvättat.. Och all fukt är borta från håret.. Det ska vara helt torrt-..
OK tack för svaren! Jag kör på i eftermiddag =)
Du kan färga det när det är nytvättat men det är skonsammare för hårbotten att vänta lite. Det räcker med att vänta till kvällen om man tvättade det på morgonen. Då är håret inte nytvättat längre. :) Att tänka på är att färgen blir intensivare i ett rent hår än i ett fett och smutsigt hår så vill du bara tona det "litegrann" så kan du ha i det en kortare tid. Anledningarna till att håret inte skall vara nytvättat är att färgen kan fästa hårdare än förpackningen anger (så om det är en 8-tvättarstoning kanske den inte tvättas ur helt efter 8 tvättar) och hårbotten kan irriteras, speciellt om man har en väldigt känslig hårbotten.
Ja, fett skyddar ju håret mot färgen. Vill man verkligen verkligen få fast färgen skall man tvätta det utan balsam innan man färgar det men det är ju inte bra för håret och egentligen skiljer det inte SÅ mycket.