• karolina 13

Frågan om misslyckat upptiningsförsök vid fet/ivf

Hej!
    Jag är ny här och har en fråga till er erfarna ivf:are angående upptining av frysta embryon.
    Har gått igenom ett ivf försök där resultatet blev ett färskförsök (misslyckat) samt 6 st till frysen.
    Gjorde en fet för två dagar sedan och ruvar nu på ett fyrcelligt ägg.
    Nu till min fråga: vid upptiningen så blev resultatet att ett ägg dog, två stycken var tvåcelliga, två stycken var
    trecelliga och det sista var fyrcelligt. Kliniken (landstinget) tinade alltså upp alla äggen, satte in ett fyrcelligt och kastade mot min vilja resten. Alla äggen är alltså borta. Jag har hört att folk både får tillbaka tvåcelliga samt trecelliga och lyckas bli gravida med det. Min önskan hade varit att de satt in de trecelliga äggen först innan de fortsatt att tina upp alla. Lyckas inte detta, måste jag gå vidare med nästa ivf istället för att göra fler insättningar och så roligt är det ju inte. Kan inte glädjas åt min återföring, tänker bara på de embryon som slängdes bort av sjukhuset. De frågade inte vad jag ville, utan tinade upp alla och kastad bort två trecelliga som hade kanske kunnat bli något. Någon mer därute som varit med om något liknande? Har detta gått rätt till?
  • Svar på tråden Frågan om misslyckat upptiningsförsök vid fet/ivf
  • Kråkakråka

På den privata IVF-klinik vi fick hjälp med vår son tinade de ett embryo i taget. De tinade alltså bara ett nytt embryo om det första inte var bra.

Vid ett tillfälle när vi skulle göra ett FET överlevde inget av tre embryon, dvs tre upptiningar.

• karolina 13

De tinade också ett i taget. Sammanlagt 6 embryon och ett klarade inte upptiningen.
    Det jag undrar över är varför de ratade de två stycken trecelliga embryona och fortsatte
    med upptinigen. Det läkaren sa till mig var att  det inte blir något på de tvåcelliga embryona samt att jag hade ett jättefint amh-värde och att jag
    hade ju två hela omgångar kvar. Hade ju gärna haft kvar i frysen och det känns som de slösat
    bort två embryon. 

• Carolayna
    karolina 13 skrev 2013-01-20 13:56:59 följande:
    Hej! Jag är ny här och har en fråga till er erfarna ivf:are angående upptining av frysta embryon. Har gått igenom ett ivf försök där resultatet blev ett färskförsök (misslyckat) samt 6 st till frysen. Gjorde en fet för två dagar sedan och ruvar nu på ett fyrcelligt ägg. Nu till min fråga: vid upptiningen så blev resultatet att ett ägg dog, två stycken var tvåcelliga, två stycken var trecelliga och det sista var fyrcelligt. Kliniken (landstinget) tinade alltså upp alla äggen, satte in ett fyrcelligt och kastade mot min vilja resten. Alla äggen är alltså borta. Jag har hört att folk både får tillbaka tvåcelliga samt trecelliga och lyckas bli gravida med det. Min önskan hade varit att de satt in de trecelliga äggen först innan de fortsatt att tina upp alla. Lyckas inte detta, måste jag gå vidare med nästa ivf istället för att göra fler insättningar och så roligt är det ju inte. Kan inte glädjas åt min återföring, tänker bara på de embryon som slängdes bort av sjukhuset. De frågade inte vad jag ville, utan tinade upp alla och kastad bort två trecelliga som hade kanske kunnat bli något. Någon mer därute som varit med om något liknande? Har detta gått rätt till?

Det låter jätte konstigt, men jag har aldrig hört att folk pratar om hur många celler dom har, läkarna har inte sagt något till mig, bara att dom är av bästa kvalite. Jag går genom landstinget, och åker till Falun och tycker att dom är jätte bra där, dom tinade upp bara ett av mina 4 blastocyster. Satte in det i fredags, samma dag som du förstår jag, kul. Om jag misslyckas nu får jag välja om jag ska göra ett nytt försök med fryst eller göra en ny behandling och få fler till frysen, det blir billigare att använda dom från frysen sen om jag vill ha syskon till barnet om jag lyckas bli gravid. Annars måste du betala en hel ny behandling om du vill ha fler barn, det blir väldigt dyrt. Det är förstås något de inte berättar.
  • karolina 13

Hej carolayna!
    Vilken tur du har som får välja mellan fet eller ny ivf-behandling. Där jag går måste man använda de som man har
    i frysen innan man påbörjar nästa ivf. Om det visar sig att detta leder till en graviditet så har jag alltså inget kvar
    till syskonförsök. Misslyckas det den här gången finns fortfarande chansen att få till frysen via ett nytt ivf-försök. De sa samma sak till mig om bästa kvalité men uppenbarligen tog de väldigt fel då fem av sex inte höll deras mått vid upptiningen. Att det diskuteras om hur många celler ett embryo har kanske inte är så jättevanligt men det förekommer en hel del i andra trådar på forumet. Lycka till med ruvningen!

• Bambi2

Karolina - Det låter ju helt galet!  Varför frysa och tina en massa ägg om man inte använder dem? Kan det ha blivit något missförstånd när de förklarade förloppet för dig? De borde definitivt förklara vad de håller på med. Det verkar ju fullständigt ologiskt och vårdslöst att tina alla ägg vid samma tillfälle och kasta ägg som fortfarande lever.
    Jag önskar idg såklart all lycka med ruvningen men det är ju viktigt att själv få fatta beslut om sina ägg/embryon! Kräv en förklaring!

• karolina 13

Hej bambi2. Jag ringde "kliniken" och ställde frågan varför dessa trecelliga embryon inte använts. Fick svaret att ett var lite skadat och att det andra var av god kvalité. Läkaren fortsätter med att säga att det är deras policy att slänga alla trecelliga embryon i jakten på ett fyrcelligt. Så i mitt fall så hade de trecelliga kunnat bli barn. Kliniken har inte meddelat mig. Enligt en vännina som går på huddinge kommer man överens med läkaren om man vill sätta in och försöka fast embryot tappat en cell. Enligt läkaren på min "klinik" skall man nu lyfta fram den här frågan men det hjälper inte mig, 6 ägg tinade, ett dog vid upptiningen, 4st slängdes!!! Vi har fattat beslut om att anmäla detta till patientnämnden, det känns som något är fel.

• karolina 13

Måste lägga till att utav de fyra som slängdes var två embryon två-celliga och jag antar att det är väldigt liten chans med dem, utan de är främst de trecelliga som jag hade velat ha tillbaka.

• Bambi2

Karolina - Jag tycker absolut att du ska anmäla dem till patientnämnden! Det är ju helt sjukt att de inte frågar dig, redan innan de fryser ner äggen vad DU/ni vill!!   Det är ju dina ägg! Jag är helt förbluffad. Varför frysa embryon om de ändå har som policy att slänga dem? Troligtvis för att använda dem om det 4-celliga inte klarar sig, vilket bara bevisar att de 3-celliga ändå anses vara tillräckligt bra att använda, om inte andra finns.
    Detta bekräftar bara att sjukvården inte ser på fertilitet som något livsavgörande för människor.
    Om du kan borde du byta klinik!! Du borde kunna få landstingsfinansierad vård på annat håll, även i privat regi. Vilket sjukhus går du på?

• karolina 13

Bambi2- tack för att du tagit dig tid att svara. Jag går hos landstinget och har använt mig av vårdgarantin. Jag vill inte ange vilket landsting då jag ämnar att lämna in en anmälan. Jag trodde aldrig att jag skulle agera genom att skriva något på nätet. När jag började med ivf sa folk till mig att inte gå in och läsa på nätet då det bara beskrev de negativa konsekvenserna av ivf.
    Jag antog att jag var väl förberedd, påläst samt insatt i ämnet. Det var jag nog inte, för jag kan inte fatta att det är så här det går till. Jag antar också att jag får byta klinik, det kan ju lätt bli lite stelt annars vid nästa äggplock.

• Bambi2

Karolina - Jag blev så förbannad när jag läste om det som hänt dig, att jag inte kunde låta bli att reagera. Till viss del kan mitt engagemang också hänga ihop med att jag själv fick skrämselhicka när jag trodde att min klinik hade fryst mina 3 embryon tillsammans. Det hade inneburit att de också skulle tinas tillsammans och att man inte gav dem chansen var och en för sig. Men kliniken sa att de hade fryst dem separat. Men det är ändå inte lika illa som det du råkat ut för. Dessutom går jag till privat klinik utomlands och jag är därför beredd att behöva bevaka mina intressen lite mer aktivt. Men att landstinget gör på detta vis, är vekligen inte ok.
    Det sägs att nätforum målar upp skrämselbilder, eller att man kan bli deppig för att där samlas alla de som har väldigt svårt att bli gravida. Men det känns som att det mest är dem som inte läst på dessa forum som har den uppfattningen. Jag har fått så otroligt mycket värdefull information och stöttning här, som jag inte hade fått annars. Jag tyckte min IVF var jättespännande och det tror jag inte att jag hade tyckt om jag inte hade kunnat "grotta in mig" i ämnet och läsa om andras erfarenheter och dela min oro och hopp med andra.

Lycka till!

• karolina 13

Bambi2- jag skriver ett inlägg om hur det går. När detta är uppordnat så är det mycket möjligt att jag berättar vilken klinik det rör sig om, så att andra får en chans till att inte hamna i denna situation då detta är klinikens policy enligt läkaren som var ansvarig vid återinsättningen.

• entjej

Upprörande! Man kan ju undra om de gör så för statistikens skull? De får ju bättre statistik om de bara sätter in det bästa men det blir ju mindre chans totalt sett eftersom man inte får någon chans alls på de som är lite sämre.

Svar på tråden Frågan om misslyckat upptiningsförsök vid fet/ivf