• Anonym

Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?

Har bestämt mig för att undvika att hamna i situationer där mitt x har bollen/makten.Nu har han det..

Hans humör svänger och är han lite sur får jag nog inte passet till min son då jag, min son och resten av familjen ska utomlands 1 vecka i sommar. Spanien. Min son är 8 år.
    Han har skaffat passet till honom (vårt barn) förra sommaren då de var utomlands. Jag skrev under passansökan.

Nu har han alltså passet hemma hos sig och jag kommer måsta oroa mig ändå fram till resan att han inte ger det då vi ska fara, eller att han drar ut på det in i det sista (han gillar såå att hålla mig på sträckbänken)..

Kan jag skaffa ett pass till (så har han två, ett hos mig, ett hos han)..bara mitt X skriver på? Tror att han kanske gör det om jag väljer ett bra tillfälle att fråga och förklarar att det är praktiskt att vi har var sitt..
    Eller ja det är ju så klart vårt barn pass.. 

Från vilken ålder kan man skaffa nationellt id-kort...till vilka länder kan man åka med ett sådant? 

Andra lösningar, andra tips?          
    Avskyr såå att vara i beroendesituationer där han kan kontrollera mitt liv. 

• Svar på tråden Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?
  • Anonym (josse)

Man får bara ha ett giltigt pass, skaffar man ett nytt slutar det gamla passet att gälla.

• lillamillan

Kan inte säga med säkerhet, men kan aldig tänka mig att du kan ta ut ett nytt pass. Är ganska säker på att man enbart få ha ett pass.

• KaSaM

Ett giltigt pass per person förutsatt att man inte har dubbla medborgarskap som då tillåter ett pass per medborgarskap.

• Anonym

Man får inte undanhålla ett pass från den andre förälder, en domstol kan tvinga honom att ge passet till dig men då gäller det ju att vara ute i god tid så ni hinner få passet innan resan. 

Har även för mig att undanhållande av pass kan leda till ändrade vårdnadsförhållande, tex från gemensam till enskild.

Detta gäller sålänge det är en semesterresa och inte för de tillfällen då en förälder kan misstänkas fly landet med barnet.  

• Anonym

Läste på nätet att man skulle kunna skriva en orsak till att man behöver 2 pass vid ansökan och att den orsaken inte alls behöver vara ju avancerad..??

• Anonym

Är det så, att det ses allvarligt att undanhålla en förälder passet, vilken lag kan det vara..skulle vilja läsa och skriva ut..bra att ha något att komma med om det blir strul..

• XcsM

Jag har två pass, men har också dubbelt medborgarskap. Som jag förstår det är det inte tillåtet att ha två pass om du "bara" är svensk medborgare.

• nillse

men alltså, passet är ju barnets. Den som hamnar på sträckbänken är ju ert barn om pappan nu inte vill lämna över det. Du kan ju kanske erbjuda dig att betala halva summan för vad passet gick på. han borde väl vaa glad för sitt barns skull att det blir en utlandsresa?

• XcsM

....Eller så har jag fel
    Hittade den här länken när jag googlade www.backpacking.se/discussion/ShowPost.asp

Där en man skriver att han har två pass. Han fick tydligen detta för att det tar tid att få igenom visum ibland (då passet behöver skickas/lämnas iväg) och att han behöver att ha ett pass tillgängligt hela tiden då han reser mycket. Han fick tydligen en ansökan av polisen där han fick skriva ner varför han behöver fler än ett pass.
    Du kanske skall ringa polisen, berätta om din situation och fråga? Mycket enklare än att vi skall sitta här och gissa
    Lycka till! 

• annelius

Dubbla svenska pass brukar oftast de som reser mycket i tjänsten ha

Att man inte kan komma överrens för att man separerat är ingen "godkänd" orsak, i så fall skulle många barn har dubbla pass då det är väldigt vanligt förekommande.

Ni får helt enkelt komma överrens.

Svar på tråden Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?