Foglossning - sjukskrivning?
Jag har kämpat med smärtor, både mildare och värre, sedan vecka 17 ungefär.
Nu är jag snart i vecka 22, och fick häromdagen åka från mitt arbete till akuten pga smärtorna. Det var extremt. Jag kunde inte röra mig övh eller ens prata utan att tårarna rann..
Har känt av några gånger att det börjat göra ont vid ansträngning, men aldrig så ont som jag har fått nu.
Jag jobbar inom hotell- och -restaurang-branschen, med väldigt lite vila (vi har ungefär 5-10 min lunch som vi bara kan ta när vi hinner), annars är det mycket spring hela tiden, mycket lyft och väldigt mycket rörelse. Jag böjer mig ner minst 200 gånger på ett arbetspass, som kan vara allt mellan 4-11 timmars långa.
På akuten tog dom prover, och kollade att bebisen var okej. Blod och urin var okej. Tappen opåverkad. Bebisen mådde bra. Allt var okej helt enkelt, men det var allt dom sa innan dom skickade hem mig.
Jaha? Vad är fel då? Det här är min första graviditet, och jag vet inte hur allt känns. Men jag vet och förstår - så här ont ska man inte ha.
I vilket fall fick jag åka hem med ordern att bara ta det lite lugnare, men att leva som vanligt.
Det är 3 dagar sen nu, och jag är fortfarande sängliggande. Igår gjorde jag på ett försök att röra på mig och dammsög min lägenhet (3 rum) och kunde inte röra mig mer på resten av dagen. Fruktansvärt ont!
Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen som sagt att det troligtvis är en kraftig foglossning. Imorgon ska jag ringa min BM igen, och prata om sjukskrivning. Kanske inte tills barnet är fött liksom, men tills jag kan laga mat utan att gråta. Känner mig värdelös, och vill inte sjukskriva mig. Vill jobba. Tjäna pengar. Men jag antar att något måste jag göra för det här går ju inte..
Min fråga är alltså;
För er som haft en väldigt smärtsam foglossning - hur länge har ni blivit sjukskrivna? Vad hade ni för arbete när ni blev sjukskrivna?
Och självklart; har ni några tips som gör det bättre?
Skulle uppskatta era historier och åsikter!