• anni83

beigefärgat bajs?

hej min dotter har dom senaste dagarna bajsat beigebajs,konsistensen är lös och nästan oljig? blandas liksom inte med vattnet alls...?

hon har sen 10 dagar tillbaka varit förkyld med en rejäl hosta och jätteont i halsen. vad kan det bero på?

hon är nästan 2 år   

• Svar på tråden beigefärgat bajs?
  • JanaLiiN

Förkylning beror i allmänhet på virus...

• pigglet

Våra bajsar ljust när de har magsjuka, det kan tom vara vitt! Något med att maten passerar tarmen för fort tror jag?

• anni83

hon är inte magsjuk..har därimot fått lactulos mot sin förstoppning

• anni83
    JanaLiiN skrev 2013-01-20 15:37:24 följande:
    Förkylning beror i allmänhet på virus...

jag syftade såklart på färgen och konsistensen på bajset......
  • skogsvitter

Det beror på att det passerar för snabbt genom tarmarna, och ingen näring tas upp av kroppen. Vid ljus eller vit avföring bör man kontakta vården för att utreda ev bakomliggande orsaker. Ger ni laktulos så har hon ju uppenbarligen problem med magen på andra sätt också?

• HCS

Man kan få kittfärgad, "fet" avföring som flyter vid stopp i gallgångarna, men det låter ju inte troligt på en 2 åring.. 

Men det uppstår då när gallsyrorna inte kommer fram och kan spjälka fettet i tarmen, utan fetterna förblir onedbrutna. Kanske kan ha att göra med laktulos?

Kontakta bvc i morgon! 

• anni83

Tack för svar. Tänk er att man tar flytande margarin och håller i toan. Så var konsistensen. Nu har hon inte bajsat något mer så jag får avvakta till imorgon.

• HCS

Ja, det tyder ju på att fettet inte spjälkats som det borde, tycker absolut att du ska kontakta bvc och rådfråga!
    Hoppas allt är som det ska. 

• Ninnis75

Det bör ni kolla upp..

Leversjukdom bl.a ger ljust, beigt el kittfärgat bajs. Urinen kan också vara ovanligt mörk (porterfärgat). Det måste inte vara så allvarligt men råder er att söka t.ex på vårdcentralen.

Lycka till!!       

• iser

När barn blir förkylda kan förkylningen även sätta sig i magen vilket kan medföra att bajset blir kittfärgat vilket inte alls är ovanligt eller farligt.  Men kittfärgat bajs under en lägre period och utan förkylningssymptom kan innebära att levern inte fungerar som den ska.

Svar på tråden beigefärgat bajs?