• Anonym

Hur mkt har du som är doktorand i inkomst?

Jag är intresserad av att bli doktorand, har förstås kollat lönestatistik och så, det verkar ligga mellan 24-30k/månad i inkomst beroende på vilken län det gäller - vilket jag tycker låter rätt högt med tanke på att man ofta hör att doktorander har väldigt låg inkomst. 

Sannolikt skiljer det sig även åt beroende på vilket område man är verksam i och vilken form av finansiering man har för projektet (inte doktorandtjänst som sådan i mitt fall, det blir via annan finansiering men har inte velat börja prata om inkomstfrågan i så här tidigt skede). Jag är inte ute efter att dra in mycket pengar, men vill förstås helst kunna försörja mig utan större problem.

Är därför nyfiken på hur mycket doktorander tjänar och inom vilket område de är verksamma inom:)

• Svar på tråden Hur mkt har du som är doktorand i inkomst?
  • Anonym

När jag började var det 21k, nu under tredje året är det 24k. Det ökar lite varje år, schablonartat. Jag har en vanlig doktorandanställning där institutionen betalar lönen.

• Anonym (Lektorn)

På det unversitet jag arbetar tror jag att doktoranderna får 20 000-22 000 i ingångslön och sen löneökning med varje 30 hp man klara av i forskarutbildningen. Området är utbildningsvetenskap.

• Anonym (Jobbaren)

Och undantaget är som vanligt teknologerna som kan få närapå marknadsmässiga ingenjörslöner medan de doktorerar.

Ja, jag var lite bitter dåförtiden eftersom jag levde på 11 000 i stipendium (ej pensions- eller sjukpennings- eller a-kassegrundande inkomst) men det blev bättre när jag hoppade av mina olönsamma forskarstudier och tog ett jobb.

Hoppas verkligen det är bättre idag, för allas skull!

• Anonym (Okej)

Min sambo doktorerar inom fysik. Han hade 23000 i ingångslön och det ökade lite varje år och efter licentiat kommer han nu ha 26500 tills han disputerar. Jag tror att du tänker på dem som doktorerar med stipendiefinansiering - det är borttaget på de flesta ställen men hos oss har medicin det fortfarande och de hade väl ca 15000 i ingångslön (dock borde det väl vara skattefritt eftersom det är ett stipendium?).

• Indianica

För tio år sedan doktorerade min make (medicin) och då hade han 19 000 kr i ingångslön och när han avslutade låg han på 22 000 kr.

Svar på tråden Hur mkt har du som är doktorand i inkomst?