Anonym skrev 2013-01-20 20:18:12 följande:
Tack för ditt svar! Så ni kunde förhandla ner priset efter ni vunnit budgivningen, eller missförstår jag dig då? Vår budgivning startar nu i veckan på ett dödsbo och mäklaren har inte sagt något om klausulen, det står inte skrivet heller att den kommer finnas med. Jag kan ju fråga men då minskar ju värdet för mig, men kanske inte för andra budgivare som köper det för överpris och blir "lurade" om har dålig koll. sedan är väl ett dolt fel något som besiktningsmannen inte heller kunnat upptäcka utan invasiva ingrepp?
Nej, för oss var friskrivning inskrivet i objektbeskrivningen. Utgångspriset var satt med viss hänsyn till klausulen, men vi la oss ändå 200.000 under utropspris och vann budgivningen pga att vi "sockrade" våra bud med annat - som t.ex. att vi kunde låta säljaren bestämma tillträdesdatum, hade lånelöften klara, erbjöd oss att köpa av dem diverse möbler om de ville bli kvitt dem, att vi kunde göra besiktning före kontraktskrivning och därmed inte villkorade vårt bud på något sätt, osv..
Du säger att värdet minskar för
dig - men det är väl jätteviktigt att
ni vet vad
ni tycker värdet på huset är, och inte köper något till överpris!
Ang. dolda fel är det viktigt att ni1) besiktar - då har besiktningsmannen ett ansvar som täcks av deras försäkringar om de missar något som de borde ha upptäckt. Samt 2) köper en köpansvarsförsäkring. Du kan läsa mer om detta t.ex. i Anticimex husköparguide, men även andra försäkringsbolag (typ if) har denna tjänst vill jag minnas:
www.anticimex.com/Documents/Boende_inomhusmiljo/Anticimex_husk%C3%B6parguiden.pdf?epslanguage=sv