• Anonym

frågor om friskrivningsklausul vid köp av dödsbo

Ska snart vara med i budgivning på en villa som säljes av ett dödsbo. Efter att ha läst på om att köpa dödsbo så har jag tre frågor: - Måste mäklaren informera på något sätt att friskrivningsklausul ska användas (före budgivning)? - Ska man som spekulant fatta att en sån klausul finns då man köper dödsbo? - Om denna klausul presenteras vid kontraktsskrivning, dödsbo eller ej, kan man då förhandla ner priset? ..eftersom en "försäkring" på 10 år inte finns. Behöver mer kött på benen känner jag. Hur fungerar det?

• Svar på tråden frågor om friskrivningsklausul vid köp av dödsbo
  • Anonym

Skriver från mobilen så snyggt blev det inte..

• Anonym

Vi köpte nyligen hus med friskrivningsklausul.
    Gäller en sådan klausul är mäklaren skyldig att informera om detta om ni frågar.

Personligen anser jag att dödsbo är den enda gången då man som köpare ens ska överväga att acceptera en friskrivningsklausul. Dödsbo behöver inte vara = friskrivning, men är ofta det. Men ibland är boet ärvt och säljaren (arvingen) är ok med att åläggas säljansvaret pga genom det kunna ta ut högre pris.

Oavsett anledning skall friskrivningsklausul återspeglas på köpeskillingen.

För oss reducerade det priset ca 300.000 (-20% lägre än liknande försäljningar).

Vem är säljaren? Om det är en jurist som står som säljare av ett dödsbo så måste de ha friskrivningsklausul, en juristfirma får inte stå med säljansvar.

En annan viktig sak som ni såklart redan är medvetna om är att besikta innan ni skriver köpekontrakt, alternativt skriva ett kontrakt som är villkorat att ni skall vara nöjda med en senare lagd besiktning. Köper man en fastighet med friskrivningsklausul så måste man veta vad man köper, dvs ha den ordentligt besiktad. Vilket såklart också det kan användas för att ytterligare förhandla om köpeskillingen.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 20:05:50 följande:
    Vi köpte nyligen hus med friskrivningsklausul. Gäller en sådan klausul är mäklaren skyldig att informera om detta om ni frågar. Personligen anser jag att dödsbo är den enda gången då man som köpare ens ska överväga att acceptera en friskrivningsklausul. Dödsbo behöver inte vara = friskrivning, men är ofta det. Men ibland är boet ärvt och säljaren (arvingen) är ok med att åläggas säljansvaret pga genom det kunna ta ut högre pris. Oavsett anledning skall friskrivningsklausul återspeglas på köpeskillingen. För oss reducerade det priset ca 300.000 (-20% lägre än liknande försäljningar). Vem är säljaren? Om det är en jurist som står som säljare av ett dödsbo så måste de ha friskrivningsklausul, en juristfirma får inte stå med säljansvar. En annan viktig sak som ni såklart redan är medvetna om är att besikta innan ni skriver köpekontrakt, alternativt skriva ett kontrakt som är villkorat att ni skall vara nöjda med en senare lagd besiktning. Köper man en fastighet med friskrivningsklausul så måste man veta vad man köper, dvs ha den ordentligt besiktad. Vilket såklart också det kan användas för att ytterligare förhandla om köpeskillingen.

Tack för ditt svar! Så ni kunde förhandla ner priset efter ni vunnit budgivningen, eller missförstår jag dig då? Vår budgivning startar nu i veckan på ett dödsbo och mäklaren har inte sagt något om klausulen, det står inte skrivet heller att den kommer finnas med. Jag kan ju fråga men då minskar ju värdet för mig, men kanske inte för andra budgivare som köper det för överpris och blir "lurade" om har dålig koll. sedan är väl ett dolt fel något som besiktningsmannen inte heller kunnat upptäcka utan invasiva ingrepp?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 20:18:12 följande:

Tack för ditt svar! Så ni kunde förhandla ner priset efter ni vunnit budgivningen, eller missförstår jag dig då? Vår budgivning startar nu i veckan på ett dödsbo och mäklaren har inte sagt något om klausulen, det står inte skrivet heller att den kommer finnas med. Jag kan ju fråga men då minskar ju värdet för mig, men kanske inte för andra budgivare som köper det för överpris och blir "lurade" om har dålig koll. sedan är väl ett dolt fel något som besiktningsmannen inte heller kunnat upptäcka utan invasiva ingrepp?
    Nej, för oss var friskrivning inskrivet i objektbeskrivningen. Utgångspriset var satt med viss hänsyn till klausulen, men vi la oss ändå 200.000 under utropspris och vann budgivningen pga att vi "sockrade" våra bud med annat - som t.ex. att vi kunde låta säljaren bestämma tillträdesdatum, hade lånelöften klara, erbjöd oss att köpa av dem diverse möbler om de ville bli kvitt dem, att vi kunde göra besiktning före kontraktskrivning och därmed inte villkorade vårt bud på något sätt, osv..

Du säger att värdet minskar för dig - men det är väl jätteviktigt att ni vet vad ni tycker värdet på huset är, och inte köper något till överpris!

Ang. dolda fel är det viktigt att ni1) besiktar - då har besiktningsmannen ett ansvar som täcks av deras försäkringar om de missar något som de borde ha upptäckt. Samt 2) köper en köpansvarsförsäkring. Du kan läsa mer om detta t.ex. i Anticimex husköparguide, men även andra försäkringsbolag (typ if) har denna tjänst vill jag minnas:

www.anticimex.com/Documents/Boende_inomhusmiljo/Anticimex_husk%C3%B6parguiden.pdf?epslanguage=sv
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 20:55:46 följande:
    Nej, för oss var friskrivning inskrivet i objektbeskrivningen. Utgångspriset var satt med viss hänsyn till klausulen, men vi la oss ändå 200.000 under utropspris och vann budgivningen pga att vi "sockrade" våra bud med annat - som t.ex. att vi kunde låta säljaren bestämma tillträdesdatum, hade lånelöften klara, erbjöd oss att köpa av dem diverse möbler om de ville bli kvitt dem, att vi kunde göra besiktning före kontraktskrivning och därmed inte villkorade vårt bud på något sätt, osv.. Du säger att värdet minskar för dig - men det är väl jätteviktigt att ni vet vad ni tycker värdet på huset är, och inte köper något till överpris! Ang. dolda fel är det viktigt att ni1) besiktar - då har besiktningsmannen ett ansvar som täcks av deras försäkringar om de missar något som de borde ha upptäckt. Samt 2) köper en köpansvarsförsäkring. Du kan läsa mer om detta t.ex. i Anticimex husköparguide, men även andra försäkringsbolag (typ if) har denna tjänst vill jag minnas: www.anticimex.com/Documents/Boende_inomhusmil...

Det som känns fel här är att mäklaren inte angett i beskrivningar eller på visningar om klausul kommer upprättas i kontraktet. Vi tänker att det förmodligen blir det då det är dödsbo. Vi som förstår att det innebär att huset tappar värde kanske stoppar budgivning vid 1,8 milj medan några naiva typer glada som de är bjuder 2,0 och skriver glada på ovetandes... det är väl deras problem men om de varit vetande kanske de inte velat lägga så mycket och vi hade vunnit på 1,8... vill verkligen ha huset! Anser du att priset kan förhandlas ner efter vi ev vunnit budgivning och mäklaren säger först då att de vill ha en sån klausul?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 21:43:24 följande:

Anser du att priset kan förhandlas ner efter vi ev vunnit budgivning och mäklaren säger först då att de vill ha en sån klausul?
    Ja! Absolut och självfallet, jag anser att det SKALL förhandlas ner - med en betydande summa. Minst 10% av budet.

Men förhandlar man ner priset till den nivån där någon annan budgivare legat, så finns möjligheten att mäklaren ånyo kontaktar dessa för att se om intresset för det beloppet kvarstår - men då gäller ju samma där: om de får reda på att friskrivning föreligger vill de i sin tur sänka köpeskillingen etc etc...

Därför är det i regel så att mäklaren inte hymlar om detta. De vill ha säkra bud.

Om det inte står i objektsbeskrivningen kan ni fråga mäklaren rakt ut när ni lägger ert första bud. Men ni kan nog lägga ert första bud utifrån att ta för givet att huset inte skall vara friskrivet.

Och kom ihåg att ingenting är avgjort förrän ett kontrakt är skrivet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 21:52:59 följande:
    Ja! Absolut och självfallet, jag anser att det SKALL förhandlas ner - med en betydande summa. Minst 10% av budet. Men förhandlar man ner priset till den nivån där någon annan budgivare legat, så finns möjligheten att mäklaren ånyo kontaktar dessa för att se om intresset för det beloppet kvarstår - men då gäller ju samma där: om de får reda på att friskrivning föreligger vill de i sin tur sänka köpeskillingen etc etc... Därför är det i regel så att mäklaren inte hymlar om detta. De vill ha säkra bud. Om det inte står i objektsbeskrivningen kan ni fråga mäklaren rakt ut när ni lägger ert första bud. Men ni kan nog lägga ert första bud utifrån att ta för givet att huset inte skall vara friskrivet. Och kom ihåg att ingenting är avgjort förrän ett kontrakt är skrivet.

Tusen tack! Har tyvärr svårt att lita på mäklare då det kunnat gå illa en annan gång... Huset är besiktigat av dödsboet redan. Men fördjupad besiktning kan ju alltid göras..
Svar på tråden frågor om friskrivningsklausul vid köp av dödsbo