• Lijkan

varför vill katten ha salt?

Hade köpt hem en salt&blandatpåse som låg öppnad på bordet, jag går och slänger sopor, tar max 5 minuter. Och när jag kommer tillbaka har ena katten pillat ut nästan alla lakritsar och sitter och slickar på dem?! förstår förstås att det inte är bra, men varför har hon dille på salt?

• Svar på tråden varför vill katten ha salt?
  • Philippa

Oj... absolut inte bra.....

• Lijkan
    Philippa skrev 2013-01-20 20:07:05 följande:
    Oj... absolut inte bra.....

.... För att.....?
  • Philippa
    Lijkan skrev 2013-01-20 20:15:25 följande:

.... För att.....?

Salt kan täppa igen urinvägarna och de kan få allvarliga problem med njurarna... Katter ska inte äta salt över huvudtaget....
  • Lijkan
    Philippa skrev 2013-01-20 20:39:36 följande:
    Salt kan täppa igen urinvägarna och de kan få allvarliga problem med njurarna... Katter ska inte äta salt över huvudtaget....

oj! Tror du det händer så snabbt av en engångshändelse?
  • Philippa
    Lijkan skrev 2013-01-20 20:51:09 följande:

oj! Tror du det händer så snabbt av en engångshändelse?

Vet inte..... jag har bara fått info av min vet att katter inte ska äta nått salt alls....

Men om du är orolig kan du alltid ringa vet imorgon och rådfråga...  (det hade jag gjort)
  • nemo1
    YummyMami skrev 2013-01-20 20:54:26 följande:
    Men är inte kattmat mer salt än hundmat?

Engångshändelse lite då och då med mer salt lär inte ta död på katten.
    Det är ingen fara. Och nej kattmat är inte salt. 
  • YummyMami
    nemo1 skrev 2013-01-20 21:06:12 följande:
    Det är ingen fara. Och nej kattmat är inte salt. 

Konstigt, för man ska inte ge kattmat till hund eftersom den är för salt för hunden, de vill jag som minnas som orsak? Måste Googla! Älskar google. Där finns ALLT.
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • YummyMami
    YummyMami skrev 2013-01-20 21:49:19 följande:
    Konstigt, för man ska inte ge kattmat till hund eftersom den är för salt för hunden, de vill jag som minnas som orsak? Måste Googla! Älskar google. Där finns ALLT.

Äh, det var pga proteinmängden inte salt.
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • solstråle80

Katter behöver salt i maten precis som du och jag för att kunna leva. Brist på olika salter ger rubbningar i hela kroppen tex i nervsystemet.
    Precis som med allt annat ska salter ges i lagom doser. För mycket medför bara risk för problem.

• Regnig måndag
    solstråle80 skrev 2013-02-19 15:18:02 följande:
    Katter behöver salt i maten precis som du och jag för att kunna leva. Brist på olika salter ger rubbningar i hela kroppen tex i nervsystemet.
    Precis som med allt annat ska salter ges i lagom doser. För mycket medför bara risk för problem.
    Okej...

Vem saltar råttorna i skogen menar du?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • lennartsdotter
    Regnig måndag skrev 2013-02-19 16:30:56 följande:
    Okej...

Råttor innehåller naturligt både natrium och klorid vilka tillsammans bildar natriumklorid=salt.
  • lennartsdotter
    Philippa skrev 2013-01-20 20:39:36 följande:

Nej, salt täpper inte igen urinvägarna. Urinkristaller bildas inte av det vi kallar salt (bordssalt). De bildas av andra mineraler. Däremot kan mycket salt vara dåligt för njurarna (då det tenderar att höja bloddtrycket).
  • felix le chat
    Regnig måndag skrev 2013-02-19 16:30:56 följande:
    Okej...

salta katten !
  • Regnig måndag
    lennartsdotter skrev 2013-02-19 21:54:47 följande:
    Råttor innehåller naturligt både natrium och klorid vilka tillsammans bildar natriumklorid=salt.
    Det är inte vad man brukar avse med "salt i maten" och att det "ska ges i lagom doser".

Äter du råtta i lagom doser?
  • lennartsdotter
    Regnig måndag skrev 2013-02-19 21:59:37 följande:
    Det är inte vad man brukar avse med "salt i maten" och att det "ska ges i lagom doser".

Äter du råtta i lagom doser?
    Inte du, men jag som arbetar med kostanalyser gör det (Livsmedelsverket också, sök i livsmedelsdatabasen så kommer du se att salthalt anges även för obehandlade råvaror). Jag själv försöker inta det mesta saltet naturligt men mycket råtta blir det inte.
  • Regnig måndag
    lennartsdotter skrev 2013-02-19 22:23:17 följande:
    Inte du, men jag som arbetar med kostanalyser gör det (Livsmedelsverket också, sök i livsmedelsdatabasen så kommer du se att salthalt anges även för obehandlade råvaror). Jag själv försöker inta det mesta saltet naturligt men mycket råtta blir det inte.
    Jo men ellerhur
    Vi säger väl så...

Nu vet jag att du brukar märka ord i brist på bättre argument men jag förklarar: Jag skrev "man" av den enkla anledningen att det är så man säger i gemene man. Den som arbetar med kost är självklart medveten om det och uttrycker sig därefter. Saltinnehåll och livsmedelsanlalyser har mycket lite med "ska ges i lagom doser" att göra.
  • ForReal
    YummyMami skrev 2013-01-20 21:56:35 följande:

Äh, det var pga proteinmängden inte salt.

Och så var det tvärtom, man ska inte ge hundmat till katt alltså Cool

TS, det är säkert ingen fara men ge inte katten salt "med flit" eftersom det inte är nyttigt.

• lennartsdotter
    Regnig måndag skrev 2013-02-19 22:57:51 följande:
    Jo men ellerhur
    Vi säger väl så...

Nu vet jag att du brukar märka ord i brist på bättre argument men jag förklarar: Jag skrev "man" av den enkla anledningen att det är så man säger i gemene man. Den som arbetar med kost är självklart medveten om det och uttrycker sig därefter. Saltinnehåll och livsmedelsanlalyser har mycket lite med "ska ges i lagom doser" att göra.
    Fast det var du som började med att angripa ett påstående om att katter behöver salt i maten. Ett fullständigt korrekt uttalande, särskilt med tanke på att de flesta ger sina katter kommersiella foder där bordssalt faktiskt måste tillsättas för att katterna ska få i sig lagom med natrium och klorid.

Bytesdjuren behöver inte saltas för de innehåller tillräckligt med salt. Kommersiella foder behöver saltas.
Svar på tråden varför vill katten ha salt?