• Anonym (frustrerad)

Hur hantera störande granne??

Har ett problem sen flera år tillbaka. En pojke som idag är 8 år och som bor precis över mig har föräldrar som det är något allvarligt fel på misstänker jag.

Det började när han lärt sig gå typ. Han får vara uppe hur länge han vill och man kan därför höra honom springa fram och tillbaka och hoppa på mitt tak sådär klockan 2-4 på natten. Han är en extremt energisk kille och har inga hämningar. När jag och en tjejkompis en gång var på hans förskola för att hämta min kompis lillebror så kom han fram till mig då han är extremt kontaktsökande. Han ställde sig mitt emot mig och tog tag i mitt skärp vilket jag såg som en väldig lustig situation och jag förstod att han ville mig någonting. Och sen slänger han ur sig "kan jag få se din snippa?". Han var 5 år då och borde veta bättre??

Han har av någon anledning hakat upp sig på mig, vi åker ungifär buss samma tid på mornarna och då ska och skrika på mig, sitta bredvid mig och bla bla och det har varit helt okej även om det är ansträngande.

Men nu har han även börjat ringa på min dörr varje eftermiddag. Rycker i handtaget och varje gång man öppnar står han där med en glass och har sin pappa i bakgrunden som ser ut som ett fån. Han bara står där och flinar och försöker tränga sig in hos mig. Han har även gjort samma sak när mina föräldrar öppnat dörren.

Han har fortfarande udda sovtider och hans mamma kan stå i hissen med en dagen efter och säga att "ja, det blev sent igår och titta på sin son". Jag undrar om inte båda hans föräldrar lider av något. Vad är gränssättningen? Det är rätt frustrerande och har hört hur han jagat andra människor också. I

I sommras hände även enn incedent då jag och en tjejkompis låg vid en äng (där många solar) i bikini. Då kommer den här pojken som då måste sätt oss och typ mer eller mindre kastar sig över mig då han vill se mina bröst. Killen va ju vid det tillfället 7 år och kan ju inte misshandla honom. Och hans föräldrar tillät det också och bara stod och såg generade ut.

Han har även nu fått småsyskon och när man träffar dom på ica så kan de barnet ligga på golvet och skrika tills mamman går och betalar en glass och räcker hen så allt är bra igen. Det uppfostrar två monstren men han stör mig.

Vad ska jag göra+??

• Svar på tråden Hur hantera störande granne??
  • Bibbidi

Har du någon gång sagt till / pratat med föräldrarna? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym

Man går upp och pratar allvar med föräldrarna och säger att han STÖR och att du kommer ringa störningsjouren nästa gång hans spring väcker dig mitt i natten!

• Life

Tycker det låter som att han tycker om dig. Hans familj låter inte så stabil av det du beskriver -jag hade en liknande situation när jag var yngre. När jag var 14 år (ungefär) hade vi en grannfamilj som var riktigt trevliga men tyvärr var inte mamman den stabilaste människan (5 år senare var hon dessutom otrogen och bytte karl under en natt). De hade en liten dotter som var otroligt söt - men hade inga spärrar överhuvudtaget. Hon kunde komma över till oss i tid o otid - verkar dessutom inte som att någon saknade henne. Hon kom över en gång iklädd endast linne och en stövel, mamman började leta någon timme senare (jag ringde henne och meddelade att hennes dotter var hos oss). 

Till saken hör dock att då tyckte jag hon var jobbig (hon förföljde mig överallt och sa saker som kanske inte alltid var så lämpliga) Jag var så irriterad på henne och tyckte hon ibland var pinsam - nu när jag blivit äldre insåg jag dock något väldigt tragiskt. Flickan sökte en stabil person i sin tillvaro och även om jag tyckte hon var lite jobbig fick ändå vara med. Kanske samma problem ligger i din situation - barnet söker stöd och har hittat dig. En stormig tillvaro hemma gör att barnet letar upp dig. 

Jag vet att man kan tycka att det är jobbigt och pinsamt - men problemet ligger hos föräldrarna. Du måste få dem att förstå att du tycker det är jobbigt att deras barn inkräktar på din vardag. Beroende på vilken relation ni har till varandra kan du väl antingen prata med dem direkt / be dina föräldrar prata med (du verkar ung, jag kanske har fel) eller skriva ett brev och förklara hur du känner inför situationen. 

Jag hoppas det löser sig för dig TS - kom dock ihåg att barnet inte menar illa, det vet inte bättre... 

• Nothx

gör det klart för föräldrarna att du inte tolererar att barnet trakasserar dig,det är faktiskt olagligt att trakassera andra och föräldrarna har ett ansvar för sina barn ,mina förra grannar hade ungar som sprang ringde och ryckte i dörren,jag sa till deras mamma att om du inte håller reda på dina ungar gör jag en polisanmäla  och jag ringer även dom sociala myndigheterna,det är olagligt att trakassera andra  och föräldrarnas uppgift att hålla reda på sina barn ,mamman blev skit irriterad självfallet för att nån vågade kritisera hennes små änglars beteende men det blev ett stop på ringande på dörren  ,och som en trevlig bonus slutade mamman prata med mig helt ,hell kunde inte bli bättre tyst och lugnt här igen

prata med föräldrarna gör en kraftigt markering att du inte accepterar vad deras unge gör  och görs inget kommer myndigheter kopplas in ,kommer hjälpa det lovar jag

• Anonym (L)

Jag skulle börja med ett allvarligt snack med någon av föräldrarna (undvik att ta det så att pojken hör bara!). Och fortsatte det så skulle jag polisanmäla de värsta kränkningarna (inte att ringa på dörren, men sexuella trakassaerier t.ex.) och kanske ringa till soc och rådfråga om vad man ska göra och eventuellt göra en anmälan.

Svar på tråden Hur hantera störande granne??