• Anonym (Ledsen o mamma)

Maktlös!!

Hej! Vi är 40 o 48 år har en 4-årig son tillsammans o mina känslor är helt slut efter ett 5-årigt förhållande där jag tagit mest ansvar förutom n det gäller städningen i hemmet. Jag är oxå egen företagare i uppbyggnadsfas då ja inte bidrar m så mycket pengar till hushållet vilket han var inställd på, jobbar extra f att göra vad jag kan, han e ändå inte nöjd. Han jobbar 2-skift på ett kallelser vilket e ett väldigt tufft jobb. Sonen älskar verkligen sin pappa o nu hotar pappan m att inte träffa sonen på väldigt länge eller kanske inte alls. Detta gör mig galen, ledsen,maktlös o förbannad. Har sagt åt honom att det inte är mig han straffar utan vår son. Hur ska jag få honom att förstå att hans ansvar f vår sons välmående inte slutar m att vu delar på oss ! Hans egna biologiska pappa har aldrig brytt sig om honom, han har dock haft en man son stått vid hans mammas sida sen han var ca 8 år gammal som betyder mycket f honom. Jag vill verkligen inte dela vardagen m honom längre m n han säger så här kan jag känna att jag måste bo kvar med honom f sonen skull. Vad är skillnaden på det eller att bli Prostituerad? Vad gör man inte f sitt barn? Kan jag tvinga honom på ngt sätt eller det handlar bara om hans goda vilja? Hjälp oss!!!

• Svar på tråden Maktlös!!
  • Gerd parterapeuten

Hej!

När man separerar är det viktigt att komma ihåg att det är två vuxna som bryter upp sin relation och det handlar INTE om att separera från barnet. Föräldraskapet fortsätter med samma ansvar som före separationen. För att klargöra detta från en objektiv person som har kunskaper om barns behov i samband med och efter föräldrarnas separation, föreslår jag att ni beställer tid för ett gemensamt samtal på familjerätten i er hemkommun. De har en skyldighet att hjälpa föräldrar och barn vid en separation.

Det verkar ju inte alls rimligt att du skulle stanna kvar i relationen för att pojkens pappa hotar med att bryta kontakten med honom. Det är en lösning som i längden skulle bli väldigt destruktiv för er alla tre.

Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Maktlös!!