• Tulpanblomman

Tips på sätt att bättra på Engelskan

Hejsan,

arbetar som administratör och söker nya jobb. Problemet för mig är min osäkerhet på det engelska språket. Många arbetsgivare som söker administratörer har som krav att man ska kunna prata/skriva bra engelska. Jag tror att jag kan mer engelska än vad jag tror egentligen men har dåligt självförtroende vad gäller det. Tyvärr avstår jag från att söka många tjänster pga av det.

Behöver lite tips på hur jag kan göra för att min engelska ska bli säkrare. Det finns ju böcker, kurser, brevvänner m.m så ge gärna tips på det, men det finns kanske andra sätt också. Tacksam för all hjälp!

Mvh

Eva

• Svar på tråden Tips på sätt att bättra på Engelskan
  • Grappa

Talböcker och radioprogram på engelska, det håller ingång ordförrådet.

• Amie77

Om du tycker om att läsa, faktaböcker eller skönlitteratur, så är det ett mycket bra sätt att utöka ordförråd och utveckla en "undermedveten" språklig säkerhet. Att se på filmer och tv-serier utan text är också ett bra sätt att lära sig moderna ord och uttryck i olika regioner där engelska talas.

• Amie77

Ja, radioprogram var ett bra tips! Finns ju podcasts om alla intresseområden t.ex. och har man en smartphone så är det lätt fixat att komma igång med lyssnandet!

• TessaLove

Det första jag tänker är, att det bästa sättet att bli mer säker på ett annat språk är att tala det till vardags...hmmm...men hur gör man det???

Finns det någon förening eller liknande där man måste prata engelska. Alltså det behöver ju inte vara endast engelsktalande utan folk från olika länder som umgås... Låter kanske flummigt!

En engelsk kurs med mycket tal kan ju också vara något?

• Grappa
    Amie77 skrev 2013-01-20 22:18:47 följande:
    Ja, radioprogram var ett bra tips! Finns ju podcasts om alla intresseområden t.ex. och har man en smartphone så är det lätt fixat att komma igång med lyssnandet!
    Ja, nån som har några bra tips?
    TessaLove skrev 2013-01-20 22:19:38 följande:
    Det första jag tänker är, att det bästa sättet att bli mer säker på ett annat språk är att tala det till vardags...hmmm...men hur gör man det???

Finns det någon förening eller liknande där man måste prata engelska. Alltså det behöver ju inte vara endast engelsktalande utan folk från olika länder som umgås... Låter kanske flummigt!

En engelsk kurs med mycket tal kan ju också vara något?
    Medborgarskolan och liknande har konversationsklasser, säkert jättebra sätt att prata och umgås på.

• pluvdo

Ja, om ditt problem är osäkerhet så skulle jag säga att det klart bästa sättet vore om du kan hitta någonstans som du kan prata engelska med folk så att det blir mer flytande. För även om man har bra ordförråd och så så kan det ju, om man inte pratar engelska så ofta, bli väldigt hackigt när man väl skall prata eftersom man är ovan. Jag tror att om du endera kan gå till någon... pratgrupp eller vad det nu heter eller om du kan hitta engelskspråkiga på annat håll att prata med så är det i särklass bäst sätt att lära sig prata bra på.

Svar på tråden Tips på sätt att bättra på Engelskan