• Anonym

Slog i fingret, blodförgiftning?

Hejsan, på senare tid har jag blivit nojjig över precis allt. Imorse slog jag i fingret i kanten på ett skåp.
    Först vart det ett litet jack utan blod så jag brydde mig inte, men nu 30 minuter senare upptäckte jag att det har blivit ett jack med blod i.

Jag gick ner och sköljde av fingret med vatten och satte på plåster. Och nu har jag fått för mig att jag kan få blodförgiftning. Jag kommer ihåg att man skar upp sig på dagis/förskola men fortsatte leka i sanden utan att få en blodförgiftning, så varför skulle jag få det nu? Trots det är jag fortfarande rädd. Jag sitter och kollar ner på handen var femte sekund

Symptom

hög feber - Hade lite feber INNAN frossa - Nja, allmänt kallt här inne. 18 grader andnöd - Astma och efter att ha läst om det och tänkt på det hela tiden så, ja lite. hjärtklappning - Nej slöhet och förvirring - Nej inte mer än vanligt på morgonen magont och diarréer - Nej hudutslag. - Handen är lite mer rodnad än den andra

Kan någon bara bekräfta för mig att vara lugn?!

• Svar på tråden Slog i fingret, blodförgiftning?
  • Anonym

Man kan inte få blodförgiftning på 30 minuter, det dröjer betydligt längre tid än så, vi pratar veckor...

• Frontline

Är det så enkelt att få blodförgiftning så skulle jag få det varje dag då man slår i lite då och nu...
    Så nej du har inte fått det av det lilla...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Scream2

Fast jag kan nog tycka du är lite slö och förvirrad iom att du skriver det här inlägget

NEJ, du har INTE fått nån sepsis (blodförgiftning) 

• mammamebarn
    Anonym skrev 2013-01-21 09:23:27 följande:
    Man kan inte få blodförgiftning på 30 minuter, det dröjer betydligt längre tid än så, vi pratar veckor...

Nödvändigtvis inte veckor, men iallafall dagar.
    Mitt X fick allvarlig blodförgiftning efter 5 dagar.
    Läkare missade det och hade jag  inte varit mer uppmärksam och "jobbig anhörig" hade barnen idag varit faderslösa.  
  • Anonym
    mammamebarn skrev 2013-01-21 11:21:11 följande:

Nödvändigtvis inte veckor, men iallafall dagar.
    Mitt X fick allvarlig blodförgiftning efter 5 dagar.
    Läkare missade det och hade jag  inte varit mer uppmärksam och "jobbig anhörig" hade barnen idag varit faderslösa.  
    Fast enligt 1177 kan man få blodförgiftning på några timmar...
  • mammamebarn
    Anonym skrev 2013-01-21 11:51:07 följande:

Inte alls omöjligt att man kan,  jag skrev efter erfarenhet, men att det ska ta veckor har jag svårt att tro.
  • Anonym
    mammamebarn skrev 2013-01-21 11:59:23 följande:

Inte alls omöjligt att man kan,  jag skrev efter erfarenhet, men att det ska ta veckor har jag svårt att tro.
    För mig tog det mer än en vecka när jag fick blodförgiftning efter ett nageltrång.  Det är nog väldigt olika. men att man ska ha det efter 30 min som i ts fall är kanske lite väl tidigt...
  • Baryk
    Anonym skrev 2013-01-21 11:51:07 följande:
    I så fall har man antagligen varit på något bra smutsigare ställe än ett köksskåp o gjort illa sig.
  • Anonym
    Baryk skrev 2013-01-21 12:12:26 följande:
    I så fall har man antagligen varit på något bra smutsigare ställe än ett köksskåp o gjort illa sig.
    Eller ha nedsatt immunförsvar.
  • Anonym

Varför tvättar du inte såret med sårsprit bara?

Svar på tråden Slog i fingret, blodförgiftning?