• Tjolanta

hur använder ni kokosmjölk?

Hej! Är så sugen på att prova göra köttgryta eller liknande med kokosmjölk! Men har aldrig använt det förut, har bara smakat det hos andra... Hur använder man det? Istället för mjölk/grädde? Kryddar man som vanligt sen? Hjälp mig ni som vet

• Svar på tråden hur använder ni kokosmjölk?
  • UngSambo

Det används främst inom asiatisk matlagning, fläsk eller kyckling passar bäst tycker jag. Jag använder hälften kokosmjölk och hälften creme fraiche, annars blir det så himla mäktigt tycker jag! Att föredra är att göra en currygryta om du ska använda kokosmjölk, har ett awesome recept om du vill ha :)

• Brumma

Jag köper grön eller röd currypasta från Thailand (står bredvid kokosmjölken) och har i som krydda.
    Till det har jag gärna kyckling, lite röd spetspaprika o lite chili. Låt koka tills kycklingen är klar (ha i paprikan i slutet) och, om den blir lite lös, lite redning. Servera med ris eller bulgur.
    Det går även att vispa kokosmjölk o ha till er, blir lite som grädde med kokossmak :)

• Tjolanta

Ja tack! Alla recept är varmt välkomna Smart att vispa den som grädde! Det hade jag aldrig hört förut

• Brumma

Ja, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran vad gäller att visps den..
    Blev bjuden på det till våfflorna hos en kompis då hon inte hade ngn grädde.
    Gott var det - om man gillar kokos såklart :)

• Tjolanta
    Brumma skrev 2013-01-21 14:48:19 följande:
    Ja, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran vad gäller att visps den.. Blev bjuden på det till våfflorna hos en kompis då hon inte hade ngn grädde. Gott var det - om man gillar kokos såklart :)

Ja men du tipsade mej Det ska jag testa till våfflorna nästa gång! Ska kika på arla och Ica å se om jag hittar nåt gott! Tack
  • UngSambo

Till ca 6 pers:

-Skär två lagom stora gula lökar i smala "klyftor" (lök smakar väldigt olika beroende på hur man skär den)
    -Pressa 3 vitlöksklyftor och släng ned det i en panna med olja
    -skär 3 morötter och två paprikor i smala pinnar, så att det blir lite estetiskt tilltalande, släng i det
    - ha i en burk bambuskott, en burk vattenkastanjer och en burk minimajs
    - skär kycklingen i ca 2x2 cm stora bitar, släng i

Kryddning:
    Röd currypasta 2 msk
    Soja (japansk, inte kinesisk) 1 msk
    1/2 röd chili
    gul stark curry 2 tsk
    grönsaksbuljong 2 tsk

Alla dessa kryddor dras i efter smak: (börja med att vifta lite med alla kryddburkarna över grytan och bygg sen på Glad
    cayennepeppar
    svartpeppar
    chiliflakes
    spiskummin
    paprikapulver
    ev. en klick sambal oelek

Häll i en liten burk kokosmjölk och 4 dl creme fraiche. Puttra tills kycklingen är klar och smaka av, ha i mer kryddor av det du tycker behövs! Smakar som i thaikioskerna Skrattande

• Tjolanta

Oh! Det lät fantastiskt gott Nu ska jag överraska familjen med någonting nytt till helgen! Börjar tröttna på fredagspizzan..

• jelicka

jag brukar göra med lax.wokgrönsaker, citronpeppar, sweetchili sås och kokosmjölk i en gratängform in i ugnen en stund. mycket gott och extremt enkelt.

Annars steker jag kycklingfile i bitar, kokar upp kokos mjölk och wokgrönsaker blandar i kycklingen, vitlök, sweetchilisås och nudel kryddor. Kokar nudlar två minuter och låter rinna av och lägger i grytan så det får dra lite smak. servera med jordnötter eller andra nötter. Så gott.

• clembke

När jag gör gryta med kokosmjölk använder jag enbart kokosmjölken.

Bryner lite kyckling o lägger i tillsammans med fräst lök o vitlök. Häller i mjölken o en buljongtärning (el fond) o de kryddor jag är sugen på. Oftast lite färsk chili, röd paste (el vad det heter). Vill jag har lite mer hetta i har jag i sambal olek.

Sen har jag i bambuskott, vattenkastanj, minimajs o nåt mer om man är sugen. Servera det med äggnudlar.

Brukar bli vad man är sugen på.

Fisksås och ostronsås ger god smak i det oxå. (finns på flaska vid 'världens mat'.

Svar på tråden hur använder ni kokosmjölk?