• Hannahsmamma

Hur länge får dottern vara på förskolan?

Hej,

jag går på föräldraledighet från 1 feb på 50% men kommer samtidigt att studera på universitet på deltid, 50 %. Hur många timmar i veckan får då dottern gå på förskolan??

• Svar på tråden Hur länge får dottern vara på förskolan?
  • Livlig

Fråga på din förskola! 
    Vi har en privat förskola och de svarar alltid "så länge ni har behov av barnomsorg så länge kan hon vara på förskolan"  (Detta trots att jag själv arbetar mycket sällan)

Det är olika från kommunen dessutom. Det är även OK för oss att komma lite försent vid lämningen. Något som är helt otänkbart på andra förskolor har jag hört. 

• Hannahsmamma

Det låter som ni har en väldigt bra förskola! Kul!
    Jag ska absolut höra med hennes förskola, tänkte om någon varit med om samma sak och om de fanns några riktlinjer att gå efter! 

• LillaMi81

Om du ska studera borde ju dottern få gå den tid du studerar plus restid. Ca 25 timmar då kanske. Kommer du att studera hemifrån? Har du ett schema att följa är det ju det du utgår från när du planerar dotterns förskoletider.

• Livlig

Jag frågade och sade som det var till min förskola och de svarar : "så länge ni har behov av barnomsorg kan hon vara här"
    jag fortsatte .... jamen i andra kommuner kan barnet bara vara mellan 9-15 om en föräldrer är arbetssökande / jobbar extra... ( det gällde inte hos den, tydligen)

Ja en mycket bra förskola! Vi är mycket nöjda.  

• Hannahsmamma
    LillaMi81 skrev 2013-01-21 10:53:31 följande:
    Om du ska studera borde ju dottern få gå den tid du studerar plus restid. Ca 25 timmar då kanske. Kommer du att studera hemifrån? Har du ett schema att följa är det ju det du utgår från när du planerar dotterns förskoletider.

Jag kommer att studera hemma, på distans. Det betyder inga träffar eller föreläsningar, men desto mer att läsa på egen hand. Men 25 timmar i veckan känns vettigt...
  • Hannahsmamma
    Livlig skrev 2013-01-21 10:55:37 följande:
    Jag frågade och sade som det var till min förskola och de svarar : "så länge ni har behov av barnomsorg kan hon vara här"
    jag fortsatte .... jamen i andra kommuner kan barnet bara vara mellan 9-15 om en föräldrer är arbetssökande / jobbar extra... ( det gällde inte hos den, tydligen)

Ja en mycket bra förskola! Vi är mycket nöjda.  

Jag ska prata med dom, men innan har dom sagt att de är 15 timmars vecka som gäller när ena förälderna är hemma. Men de måsteju ändras när jag ska plugga också!

Roligt att höra om riktigt bra förskolor! De gör man för sällan!  
  • LillaMi81

Om det är 15 timmar som gäller för föräldralediga i din kommun så innebär det att förskolan får rätt lite pengar för ditt barn från kommunen. Men, om du ska studera ska du se till att anmäla detta till kommunen så förskolan får rätt ersättning från kommunen. För du har rätt till förskola för den tid du studerar. 50 procent studier ska motsvara 20 timmar. Plus restid då.

• sötare

Se till och även få ett intyg från din skola att du studera ifall dagiset efterfrågar det :)

• UnikFamilj

Är du hemma med föräldrapenning och studerar "under tiden" så tror jag nog du räknas som föräldraledig och har rätt till 15 timmar. Om du studerar med studiemedel räknas du som student och har rätt till den tiden som du studerar. Kombinerar du ersättningar, så bör de ju inte kunna bortse från att du studerar. 
    Men jag tror att förskolan SKULLE kunna vara kinkiga om du inte får studiemedel i någon form. 

• Hannahsmamma

Jag ringde omsorgshandläggaren för vårt område nu på morgonen och frågade om något intyg behöver lämnas och hon sa att de inte behövdes utan att jag skulle lämna in ett schema med hennes tider. Jag kommer att ta ut föräldrapenning halva tiden och sen studiemedel, så csn kommer jag få ut och måste då räknas som student!

LillaMi81 skrev 2013-01-21 11:03:40 följande:
    Om det är 15 timmar som gäller för föräldralediga i din kommun så innebär det att förskolan får rätt lite pengar för ditt barn från kommunen. Men, om du ska studera ska du se till att anmäla detta till kommunen så förskolan får rätt ersättning från kommunen. För du har rätt till förskola för den tid du studerar. 50 procent studier ska motsvara 20 timmar. Plus restid då.

Vart tror du jag anmäler det...?
  • LillaMi81

UnikFamilj: Ja det har du nog rätt i. Tänkte inte på det. Man måste kanske studera med studiemedel om det ska räknas. Hannahsmamma: kommer du inte ta ut studiemedel så ring till den person på kommunen som ansvarar för barnomsorgen i din kommun och fråga.

• LillaMi81

Jamen då är det ju löst. Det är till omsorgshandläggaren du ska anmäla det och du har ju redan pratat med den personen så då är det nog inga problem!

• Hannahsmamma
    LillaMi81 skrev 2013-01-21 11:35:27 följande:
    Jamen då är det ju löst. Det är till omsorgshandläggaren du ska anmäla det och du har ju redan pratat med den personen så då är det nog inga problem!

Tack snälla! Känns skönt och höra att de i alla fall är klart!
  • jag och min

UnikFamilj skrev 2013-01-21 11:26:51 följande:
    Är du hemma med föräldrapenning och studerar "under tiden" så tror jag nog du räknas som föräldraledig och har rätt till 15 timmar. Om du studerar med studiemedel räknas du som student och har rätt till den tiden som du studerar. Kombinerar du ersättningar, så bör de ju inte kunna bortse från att du studerar. 
    Men jag tror att förskolan SKULLE kunna vara kinkiga om du inte får studiemedel i någon form. 
    Jag måste fråga;
    Innebär detta att man inte skulle ha rätt att ha sina barn på förskolan om man studerar utan att ta csn lån?
    Nyfiken då jag själv funderar på att börja plugga på distans.

• sanlun

Kolla upp det på kommunens hemsida. Här hos oss, i Sundsvall, får barnet gå så länge du som studerande anser att det behöver gå (oavsett studiemedel eller ej & oavsett poäng du läser). Vid FL är det vanligtvis 15 h men väljer du att studera samtidigt som du är FL är det alltså du som bestämmer timmarna själv.

Jag ska personligen göra så och har sökt för upp till 25 h.

• UnikFamilj
    jag och min skrev 2013-01-21 11:44:24 följande:
    Jag måste fråga;
    Innebär detta att man inte skulle ha rätt att ha sina barn på förskolan om man studerar utan att ta csn lån?
    Nyfiken då jag själv funderar på att börja plugga på distans.

Alltså det beror ju egentligen bara på hur "kinkig" kommunen är. De kan ju bevilja mer, och de kan ha beslutat om att det ska vara som sista inlägget ovan... Men VILL de vara omöjliga, så är det ofta den vägen de går. Det kan ju också vara ett rätt "ok" sätt att bedöma tycker jag eftersom många studerar vid sidan om bara för att förlänga föräldraledigheten - barnet är ändå hemma hela tiden och fokus hela tiden.

Inte för att jag tycker det är fel att göra så, jag förlängde på samma sätt! =) Fast vi hade barnen hemma, det var ju liksom hela grejen med att förlänga ledigheten. Hade bara blivit strul att skicka äldsta till förskolan när jag ändå var hemma med minsta. 
  • sanlun
    sanlun skrev 2013-01-21 14:11:59 följande:
    Kolla upp det på kommunens hemsida. Här hos oss, i Sundsvall, får barnet gå så länge du som studerande anser att det behöver gå (oavsett studiemedel eller ej & oavsett poäng du läser). Vid FL är det vanligtvis 15 h men väljer du att studera samtidigt som du är FL är det alltså du som bestämmer timmarna själv.

Jag ska personligen göra så och har sökt för upp till 25 h.
    Jag citerar mig själv här och säger att det har jag fått höra via tfn med handläggare i alla fall. Nu var jag så ärlig att jag skrev i mail också att jag ska studera max 50 % och då tyckte de att deltid verkade bra men att jag eg bestämmer själv då de inte har någon gräns för hur mkt poäng man måste läsa för att få ha heltid.
  • mimbo

Men det är frivilligt att ha CSN-lån och absolut inget förskolan har att göra med! Studerar man så har man rätt till barnomsorg. Studieintyg kan krävas av förskolan men inget intyg om huruvida du tar CSN eller inte! Däremot är det så att sgin går ned på lägsta nivån om du inte tar CSN.

• LillaNovaK

Jag pluggade också under föräldraledigheten och jag fick inte lämna extra. Gick så långt att jag blev osams med rektorn.

Hoppas det går bättre för dig!

• Hannahsmamma
    LillaNovaK skrev 2013-01-21 17:43:00 följande:
    Jag pluggade också under föräldraledigheten och jag fick inte lämna extra. Gick så långt att jag blev osams med rektorn.

Hoppas det går bättre för dig!

Oj, vad hade de för argument emot extra tid på dagis??
Svar på tråden Hur länge får dottern vara på förskolan?