• Anonym

Hur ska jag pruta på bilen?

Jag har hittat en bil (2012) som bilfirman vill ha 159.000 för. Jag vill inte ge mer än 150.000. När jag gick in på Kvarndammen och stoppade in alla parametrar i deras värderingsverktyg så stod det att den borde kosta 149.900 hos en bilhandlare.

Så nu är frågan, hur prutar jag på bilen? Hur mycket tror ni att jag kan pruta på den?

Ideer och handfasta tips mottages tacksamt

• Svar på tråden Hur ska jag pruta på bilen?
  • vonKatt

Säg exakt det du skrivit här?

"Jag är inte beredd att ge mer än 150.000:- och enligt en värdering jag tagit del av bör denna bil kosta enligt mitt prisförslag. Kan ni inte tänka er att sälja den för 150.000:- så kommer jag tacka nej och vända mig till en annan bilfirma."

Detta kan man säga utan att vara otrevlig, och utan att en seriös bilhandlare blir arg eller tar illa upp. 

Du måste såklart vara beredd att gå därifrån tomhänt och vänta på nästa tillfälle...    

Lycka till i bilshoppandet! Cool 

Prrr!
  • Anonym
    vonKatt skrev 2013-01-21 13:22:28 följande:

Säg exakt det du skrivit här?

"Jag är inte beredd att ge mer än 150.000:- och enligt en värdering jag tagit del av bör denna bil kosta enligt mitt prisförslag. Kan ni inte tänka er att sälja den för 150.000:- så kommer jag tacka nej och vända mig till en annan bilfirma."

Detta kan man säga utan att vara otrevlig, och utan att en seriös bilhandlare blir arg eller tar illa upp. 

Du måste såklart vara beredd att gå därifrån tomhänt och vänta på nästa tillfälle...    

Lycka till i bilshoppandet! Cool 

Ja, det är väl just det. Jag vill verkligen ha denna bilen Behöver en bil snabbt och denna är extrautrustad och säljs på hemorten (så jag slipper åka till skåne och hämta den).

Men visst kan man alltid bara säga att en värdering visar att den borde vara billigare, men det är ju egentligen inget argument då de sätter vilka priser de vill.

• vonKatt

True!

Bilhandlare är lite hala.
    Fråga lite fint vad det är som gör att den är 10.000:- dyrare än en värdering? Lite sträckbänk typ... 

Prrr!
  • Anonym
    vonKatt skrev 2013-01-21 13:32:50 följande:
    True!

Bilhandlare är lite hala.
    Fråga lite fint vad det är som gör att den är 10.000:- dyrare än en värdering? Lite sträckbänk typ... 
    Ja, den var bra. De kan få motivera lite varför, det gillar jag

MIn pappa tror att jag kan få ner den till 155.00 eftersom jag kan betala kontant och köra hem den samma dag. Men jag vill ju egentligen ha den ännu billigare, men det kanske är att gapa efter för mycket?

• Anonym (Van)

helt klart ska du ifrågasätta varför de har värderat den till det priset och säga att du har jämfört och anser att 150' är ett rimligt pris.
    Var nitisk och uppmärksamma vartenda repa invändigt som utvändigt, "klanka" på lackens matthet, däckens slitningar, något ljud/missljud - se över vad som finns som du kan anmärka på avseende bilens skick. Är serviceboken korrekt ifylld - går att hålla på hur länge som helst.

10' borde inte vara svårt att pruta ner. 

• Anonym
    Anonym (Van) skrev 2013-01-21 13:40:29 följande:
    helt klart ska du ifrågasätta varför de har värderat den till det priset och säga att du har jämfört och anser att 150' är ett rimligt pris.
    Var nitisk och uppmärksamma vartenda repa invändigt som utvändigt, "klanka" på lackens matthet, däckens slitningar, något ljud/missljud - se över vad som finns som du kan anmärka på avseende bilens skick. Är serviceboken korrekt ifylld - går att hålla på hur länge som helst.

10' borde inte vara svårt att pruta ner. 
    Kan inte du följa med mig dit

Ja, den har gått 500 mil, så den har ju rullat, men den har gått ganska mycket mindre än många andra -12or. Men nog borde det finnas saker att anmärka på.

Kan man be dem skicka med sommardäck (jag förutsätter att de säljer den med vinterdäck om det är vinter?). Får jag något annat som skulle kosta mig så är ju det en form av prutning också.
  • Ms H

Att kunna betala kontant är tyvärr inte längre nån förhandlingsgrund. De vill ju tjäna pengar på att man lånar pengar också :(

• Anonym
    Ms H skrev 2013-01-21 14:09:29 följande:
    Att kunna betala kontant är tyvärr inte längre nån förhandlingsgrund. De vill ju tjäna pengar på att man lånar pengar också :(
    Jo, jag vet ju det. Och jag skulle kanske kunna tänka mig att ta finansiering om det gav mig ett mycket bättre pris. Men det ska ju inte vara så att med räntor och avgifter så blir det samma pris ändå, då betalar jag hellre kontant
  • Grande Rock

om det är en bil du vill ha, med extrautrustning och låga mil, och bilen dessutom finns i din närhet precis nu när du behöver den, är det då värt att tjafsa om de sista fem tusenlapparna?

• Anonym (Van)

Klart du kan be om sommardäck eller annat lull-lull. Var fräck och ös på, oftast funkar det faktiskt! Lycka till!

• Anonym (Pinsamt)

Jag var förvånad när jag för en tid sedan var med när det skulle köpas en bil hos bilhandlare, själv tycker jag det är pinsamt att pruta och kände mig osäker om jag ens skulle sitta med när avtalet skulle göras. Det var en bil runt 90.000, jag satt helt tyst och bara lyssnade, några minuter senare var den 6.000 kr billigare i rena pengar plus lite annat lull-lull. Strax under värdering och liknande bilar på Blocket. Kolla hur stor och dyr nästa service är, är den snart kan du säkert få den inpå eller reducerat pris och klart du ska ha med däck till bilen! Finns det några kända fel på bilmodellen? Kan vara härligt att ha som trygghet att skulle det dyka upp på din bil så fixar firman det åt dig. Men som någon sa innan, låt säljaren berätta varför just denna bil är 10.000:- dyrare än andra liknande. 

Jag hade själv aldrig fått ner priset på bilen, är inte tillräckligt fräck, men det är säkert du, annars tar du med nån som är! Tungan ute

Svar på tråden Hur ska jag pruta på bilen?