• Monika1989

Tål han inte mjölken?

Hej, jag misstänker att vår son som idag är 9 månader inte tål sempers välling.
    När han va liten så fick han sempers ersättning, han hade i stort sätt ont i magen hela tiden och när han skulle göra nummer två så exploderade de boktavligt talat ut där bak. bajset va gul/grönt och luktade jätte illa, sen när han va ca 6 månader så började jag med enagò`s mjölkfria prudukter och bajset blev normalt, han krystade istället för att de bara kom innan.
    men nu idag så har dom ju dragit in dom mjölkfria prudukterna här hemma pga av tungmetallerna i maten/vällingen. och jag tänkte att jag skulle ge vällingen från åtta månader en chans igen nu när han är lite äldre.. hmm bajset börjar bli löst och grönaktigt igen.. han verkar ha ont i magen på natten och blir gasig av den. hur symptomerna på era barn när ni märkte att dom va allergiska?
    Kan tillägga att min son klarar ju av att äta mat och de med mjölk då den är tillagad.

Vore så tacksam för svar. BVC verkar inte vilja kolla upp de heller dom säger att de är svårt när dom är så små. :/

• Svar på tråden Tål han inte mjölken?
  • visit12

Jag har en mjölkallergisk son och det vi märkte det på var lös mage och exem som kom och gick i perioder. Vi gjorde ett allergitest (blodprov som visade på allergi). Är det mjölkallergi skall man undvika alla mjölkprodukter för att tarmen skall må väl. 

Be om ett allergiprov om du känner dig osäker. De kommer nog att vilja att du provar att utesluta mjölkprodukter helt minst två veckor för att se vad som händer och sen införa det försiktigt igen för att se vad som händer.  

Fördelen med mjölkallergi är ju att det oftast växer bort, Vi skall ta nya prover var sjätte månad för att hålla koll på allergin och se om värderna ändras. 

• Monika1989

Okej de låter ju nästan som att de skulle kunna vara de, allt va ju jätte bra när han åt mjölkfria prudukter.

och nu när vi testat med mild havrevälling så börjar han bli lös igen. Får ta upp de med läkare nästa månad då han ska på 10 månaders kontroll.

hur ta dom blodprov? stick i fingret eller?

• visit12

Vill bara tillägga att det hjälper mycket om du har utrett allergin.Dels kan man få hjälp utav en dietist och det blir inga problem med specialkost på förskolan... (vår förskola vill ha läkarintyg)

• visit12

På vår vårdcentral tog de i armen, (sänka).,.. Det beror sig nog på hur trygg den som tar provet känner inför det. Annars pressar de ut blod ur fingret,.

• Monika1989

Okej tusen tack, hoppas de försvinner med tiden isåfall.... men de är ju alltid skönt att ha de svart på vitt om han är allergisk eller inte. som du säger så man vet tills han ska börja dagis i april .

• JanaLiiN

Man måste inte ge välling. Går fint utan.

• marienna

Varm havremjölk kör vi till sonen vid läggdags nu sen Enago larmet, godtar utan problem.

• skogsvitter
    Monika1989 skrev 2013-01-21 16:24:21 följande:
    Okej tusen tack, hoppas de försvinner med tiden isåfall.... men de är ju alltid skönt att ha de svart på vitt om han är allergisk eller inte. som du säger så man vet tills han ska börja dagis i april .
    Fast testerna (blodproven) visar ju ofta fel, det är därför alla läkare också vill att man testar mjölkfritt under en period för att se skillnaden och sedan får man provocera genom att låta dem prova mjölk igen för att se reaktionen. Detta är ju egentligen vad ni redan gjort. Fattar inte varför du ska vänta en hel månad på något så allvarligt, jag skulle ringa omgående?! Din son har liksom allergi... det kommer ju bara skada honom om du ger honom mjölk i onödan.
  • visit12

Jag har hört så olika om det. Men visar blodprovet allergi så är man allergisk, kroppen bildar då antikroppar. Varför inte ta ett blodprov? Klart att man skall prova att utesluta mjölk också för att se vad som händer. Men jag förstår inte riktigt detta motstånd till blodprov som man möts av ibland. 

Svar på tråden Tål han inte mjölken?