• simple82

Att fånga hemlös katt och få tam.. TIPS??

Hejsan, de är så att vi har en katt här som stryker omkring och gjort rätt länge nu i vinter men vi har alltid trott att någon granne ( bor på landet) en bit bort skaffat ny katt som vill utforska vi har själva 3 katter och den yngsta och den katten leker ibland men så fort vi kommer så sticker den men när vi kommer hem med bilen så sitter den kvar och kollar på oss men sticker om ni närmar oss lixom men tittar gärna.. Men nu är de så att i natt så hörde jag en katt skrika utanför våran sovrums dörr och de är  verkligen inte normalt för våra så jag gick upp och kolla då inte förens jag öppnar dörren ser jag sen hemlösa katter sticker och kvar sitter en av mina lugnt utan ragg och undrar vad som hände.. jag går lägger mig igen och när min man vaknar så går han ner och grejer rätt som de är kutar katter ut igenom luckan och då reagerar en annan av våra och suckar och springer efter 3 sek ute sen inne igen och inne ser min man att katter har ätit upp två jätteskålar med kattmat och våra katter har även låtit den göra de..

Nu är de så att jag vill naturligtvis ha tag i katten och kunna få ta den till vet för att kolla att den mår bra och kastrera el sterilesera den så den inte drar till sig ännu flera katter och sen försöka ha den bo i ett rum här se om de går göra den tamare.. vill ju kolla så den inte är sjuk framför allt el smittar våra med nått.. men den måste ju va väldigt desperat för att gå in i hus två gånger på en natt...

men de stora problemet är ju att lyckas fånga katten, och inte få den smita när man fångat den och hur får jag den tamare? Ja de är ju lite frågor lixom.. någon som jobbat på katthem som har tips?

• Svar på tråden Att fånga hemlös katt och få tam.. TIPS??
  • strojes

Sök reda på ett katthem i er omgivning och rådfråga dem. Kan vara knepigt att få en katt helt tam och ni vet ju inte vad den har varit med om. Kanske bäst att lämna den till katthem och välja en som varit en tid på katthem och redan blivit tam och tillgiven.

• simple82
    strojes skrev 2013-01-21 19:52:21 följande:
    Sök reda på ett katthem i er omgivning och rådfråga dem. Kan vara knepigt att få en katt helt tam och ni vet ju inte vad den har varit med om. Kanske bäst att lämna den till katthem och välja en som varit en tid på katthem och redan blivit tam och tillgiven.
    Går inte lämna den till katthem de är fullt på alla här runt om och ett måste stänga snart och har akut behov att bli av med katter så de går inte alls.. Så de är upp till mig el låta den va..
  • nemo1

Jag har hjälpt ca 250 hemlösa katter, så ja det går att få katten tam. Jättbra att du vill hjälpa den och mycket konstigt att dina katter inte protesterar, kanske är den kastrerad (som det heter för båda könen) Det som måste göras först och främst hos veterinären är att kolla efter chip eller öronmärkning. Anmäl upphittandet hos polisen på 114 14, lappa området och lägg annons under efterlysningar på Blocket och katthemssidorna som har den funktionen.

• simple82
    nemo1 skrev 2013-01-21 20:27:29 följande:
    Jag har hjälpt ca 250 hemlösa katter, så ja det går att få katten tam. Jättbra att du vill hjälpa den och mycket konstigt att dina katter inte protesterar, kanske är den kastrerad (som det heter för båda könen) Det som måste göras först och främst hos veterinären är att kolla efter chip eller öronmärkning. Anmäl upphittandet hos polisen på 114 14, lappa området och lägg annons under efterlysningar på Blocket och katthemssidorna som har den funktionen.
    jag tänkte att de kanske inte säger nått eftersom jag tror den är så liten? Men kanske är så att den redan är kastrerad? Ja får jag bara tag i den kommer jag ta den till en vet som kan hjälpa mig och kolla efter sånt och så den är frisk..  Hur kan jag få tag i den..? De är ju de största problemet.. =/
  • nemo1

Som jag fattade det så var katten inne och åt? Då är det ju desto lättare, ni får helt enkelt sitta och passa vid kattluckan och stänga den om katten kommer in igen. Eller har jag missuppfattat dig? Annars får du gillra en fälla med en kattbur med ett långt snöre som du får sitta och vakta.

• simple82
    nemo1 skrev 2013-01-21 20:36:34 följande:
    Som jag fattade det så var katten inne och åt? Då är det ju desto lättare, ni får helt enkelt sitta och passa vid kattluckan och stänga den om katten kommer in igen. Eller har jag missuppfattat dig? Annars får du gillra en fälla med en kattbur med ett långt snöre som du får sitta och vakta.
    Ja den är inne och äter på nätterna, den smyger in då för att värma sig och att få lite mat om den hinner... få nog kanske ta en natt och vakta då..
  • IceJossan

Boka en veterinärtid. Kan du låsa kattluckan åt ett håll, så att katterna kan komma in men inte ut? Gör det i så fall några dagar innan veterinärbesöket. Stäng dörrar så gott ni kan i huset så att den öppna ytan katterna kommer in i är "kal och tråkig", dvs ganska litet, inga soffor eller annat att gömma sig under. Finns det ställen den kan gömma sig under där den är svår att få tag i så sätt för dem på nåt vis. Ställ fram transportburar som ni bäddar i och låter vara öppna (gallret öppet). Har ni ingen eller bara en så låna två, tre stycken av grannar/vänner. Transportburarna ska alltså vara ENDA gömställena. Lägg gärna några bitar mat där inne också. Så går ni och lägger er och hoppas på napp lagom ett par dagar innan veterinärbesöket :)

• simple82

har en humankattfälla ute när där den brukar vara och hoppas på att den kommer dit och går in där.. den va inte inne inatt men den blev nog mätt förra natten.. jag har världens bästa vetrinär som jag kan ringa och få akuttid hos och som kommer hit om de är nått.. så när jag fångat ringer jag bara henne och säger vi fångat den... =)

• Tigrie

När du väl har fått in den så skulle jag säga att tålamod och tystnad är nycklarna för att få den tam. Lugnt och stilla. Muta med matbitar. Sitt inne i rummet, på golvet. Kan ju sitta och läsa eller nåt under tiden, så han/hon vänjer sig vid dig. 

Vi gjorde så med en katt när jag var liten. Naturligtvis var inte jag med från början eftersom jag var så liten, men jag kommer ihåg att min systers man satt med den här mamman till två kattungar på vår balkong. Hon hade valt att föda upp dom i en utav mina leksakslådor som stod på balkongen, och han kunde sitta där i timtal, lite närmare var dag, och till slut kände hon sig så van vid honom så hon kände sig trygg, och hade inget emot att bli klappad, eller att vi lekte med hennes ungar. En av dessa ungar blev en av de mest kända katterna i mitt område där jag växte upp, eftersom den var så gosig och ville vara med överallt. Hon var hos Alla och var verkligen Överallt!

Hoppas det går bra ! :D

Svar på tråden Att fånga hemlös katt och få tam.. TIPS??