Att fånga hemlös katt och få tam.. TIPS??
Hejsan, de är så att vi har en katt här som stryker omkring och gjort rätt länge nu i vinter men vi har alltid trott att någon granne ( bor på landet) en bit bort skaffat ny katt som vill utforska vi har själva 3 katter och den yngsta och den katten leker ibland men så fort vi kommer så sticker den men när vi kommer hem med bilen så sitter den kvar och kollar på oss men sticker om ni närmar oss lixom men tittar gärna.. Men nu är de så att i natt så hörde jag en katt skrika utanför våran sovrums dörr och de är verkligen inte normalt för våra så jag gick upp och kolla då inte förens jag öppnar dörren ser jag sen hemlösa katter sticker och kvar sitter en av mina lugnt utan ragg och undrar vad som hände.. jag går lägger mig igen och när min man vaknar så går han ner och grejer rätt som de är kutar katter ut igenom luckan och då reagerar en annan av våra och suckar och springer efter 3 sek ute sen inne igen och inne ser min man att katter har ätit upp två jätteskålar med kattmat och våra katter har även låtit den göra de..
Nu är de så att jag vill naturligtvis ha tag i katten och kunna få ta den till vet för att kolla att den mår bra och kastrera el sterilesera den så den inte drar till sig ännu flera katter och sen försöka ha den bo i ett rum här se om de går göra den tamare.. vill ju kolla så den inte är sjuk framför allt el smittar våra med nått.. men den måste ju va väldigt desperat för att gå in i hus två gånger på en natt...
men de stora problemet är ju att lyckas fånga katten, och inte få den smita när man fångat den och hur får jag den tamare? Ja de är ju lite frågor lixom.. någon som jobbat på katthem som har tips?