• Anonym

pinsamt köpa mat med kort datum & reducerat pris?

En kompis och jag åkte och handlade tillsammans i dag. Affären har en kyl där de lägger en del varor med kort datum till reducerat pris. Jag tycker att det är toppen eftersom att vi försöker klara oss på mindre pengar och bäst före innebär (oftast) att Maten håller längre än vad som står (dessutom är det ju bara att planera att göra av med de varorna först, inga problem i vår familj). Min kompis tyckte att det var äckligt och pinsamt och jag förstår verkligen inte varför? Vad säger ni? Vill tillägga att vi är 32 år och har barn&man, om det nu har betydelse.

• Svar på tråden pinsamt köpa mat med kort datum & reducerat pris?
  • sophiie

Pinsamt? Mer miljövänligt. Maten är ju inte dålig bara för att utgångsdatumet är nära.

• Philippa

Det är väl bara smart...? Jag handlar ofta så, och jag tycker inte det är pinsamt

• MissJane

Ser inte vad som skulle vara pinsamt med det.. Passar oxå på att köpa sånt med kort datum om det är nåt jag kan göra av det.

• shakennotstörd

Jag kollar alltid efter såna varor och försöker besöka min stormarknad de tider och dagar det finns mest förutsättningar att hitta såna.Din väns inställning är bara fåning.Men har hon inget behov av att hitta såna varor är det ju bara att hon avstår - det finns andra som behöver dom bättre!

• Höstbebis2010

Jag handlar gärna mat med kort datum, är det sånt som går att frysa så fryser vi in det, då håller det ju länge, är det andra typ kylvaror så köper vi om vi vet att vi kommer göra av med det de närmsta dagarna.

• Mandel

Jag gör själv så!
    Varför skulle det vara pinsamt att handla smart? Det är ju inte så att varorna var bäst före igår utan kanske idag eller i morgon. Korv, pålägg, kött och fisk är bara att slänga i frysen!
    Vanlig hårdost står sig oftast minst 1 månad efter bäst-före om man förvarar den rätt. Annars är det bara att riva den och frysa in den rivna osten och ta av till matlagning m.m.
    Smör går bra att frysa det med.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sarx

Tycker det är löjligt tänkt av din kompis faktiskt. Ska maten ätas upp samma dag, eller de närmaste dagarna så kvittar det ju om maten går ut om två dagar eller om två veckor? Tycker det är toppen att affären är ärlig och gör så med kort datum-maten! Då sparar man en slant och maten slipper gå till spillo!! Värre är det ju om man köpt något till fullpris och märker när man kommer hem att det är kort datum på det...

• fjonkelina

Jag köper ofta sådana varor och lägger om matplaneringen hemma då. Bara smart att spara en slant istället för att affären ska slänga. Förstår inte att det finns folk som tycker det är pinsamt. Det är väl snarare dom som är pinsamma som inte förstår pengars värde?

Precis som med dom personerna som vägrar köpa kläder på rea bara för att det är just rea. Det finns dom som aldrig skulle "sjunka" så lågt. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise..........................................
  • fläta

Äckligt och pinsamt? Really?

Vad menar hon att butikerna ska göra med matvarorna då? Ska personalen i skydd av mörkret och under förklädnad smyga sig ut och med skammens rodnad på kinderna och djupt äcklad min kasta ifrån sig de vedervärdiga produkterna som närmar sig utgångsdatum medan de mässar: Så pinsamt det hade varit om någon köpt detta! Och äckligt! Äckligt hade det också varit!

Svar på tråden pinsamt köpa mat med kort datum & reducerat pris?