• Anonym (snittad)

Kejsarsnitt igen eller vaginal förlossning?

Jag födde mitt första barn med planerat kejsarsnitt pga komplikationer. Vi visste om det en vecka innan och jag trodde att jag skulle vara nöjd bara jag fick mitt barn. Men så blev det inte. Det var oerhört jobbigt och läskigt, verkligen inte förlossningslikt utan som en operation. På pappret gick allting verkligen bra och komplikationsfritt.  Jag var hemma efter tre nätter, även om det var rätt tufft första tiden hemma då jag hade ont och svårt att gå. Jag var också själv mycket för att min sambo var tvungen att jobba en del första veckorna.

Direkt efter det här var jag helt säker på att nästa gång ville jag föda vaginalt.

Nu har jag läst en del och tycker att vaginal förlossning verkar vara värre! Större risk för komplikationer (räknar akutsnitt som komplikation till vaginal förlossning) både för mamman och barnet och väldigt stor risk för att spricka osv. Det här tänkte jag inte på innan förra förlossningen, men nu när jag har en referensram för hur ett kejsarsnitt går till kanske det inte är så hemsk att göra ett till ändå.

Finns det någon annan som har gått i samma tankar eller gjort både planerat kejsarsnitt och vaginal förlossning?

• Svar på tråden Kejsarsnitt igen eller vaginal förlossning?
  • FruHemlig

Min första son är född med planerat snitt (fick veta de 4dgr innan snittet lades)
    Min andra son föddes 4 år senare, och vaginalt. Och att föda vaginalt var mycket bättre lättare och min kripp mådde mkt bättre, hade ingen smärta i magen mer en eftervärkarna. Jag kunde röra mig direkt utan att de sved av smärta. Även son 3 är född vaginalt.

och jag föredrar absolut en vaginal förlossning framför snitt. Visst sprack jag lite och fick sy lite, men inget som påverkar idag.  ja har inte blivit slappare eller liknade! 

• Jul

Har haft ett fantastiskt snitt och en fruktansvärd vaginal förlossning. Väljer ändå att föda vaginalt om det blir fler gånger. Återhämtningen är så mycket lättare och jag sprack inte ett dugg så det var ingen smärta efter förlossningen.

~*rabiat*~
  • Flegmatikern

Jag har gjort 3 snitt väldigt tätt och tycker det gått fantastiskt bra. 1:a snittet blev pga tvärläge på bebisen. Det andra valde jag själv. Tyckte det kändes tryggt eftersom jag redan gjort ett och det gått så bra. Kändes rätt då jag redan blivit uppskuren en gång och fått ett stort ärr.
    Tredje gången kunde jag inte välja själv då risken för brusten livmoder är mycket större.

• Coxia

Jag jämför med de andra mammorna på BB, vi som gjort snitt var vrak som knappt kunde gå. De andra gick rosiga runt med bebisen även om de satt på en gummiring vid matbordet. 

Jag vill inte ha ett till snitt. Men blir nog tvingad till det pga av medicinska skäl. Livrädd, men ungen måste ju ut.  

• MeNoLike

Flegmatkern
    Hur tätt har du gjort snitten? Sa de inte att de rek dig till att inte göra fler snitt?

Jag skulle aldrig i mitt liv föda vaginalt.
    Snitt 1, tvillingar som låg fel, akut snitt pga vattenavgång
    Snitt 2 pga jag själv ville

• Flegmatikern

" MeNoLike", Jag blev snittad mars -10, mars-11 och juli-12. Så jäkligt tätt altså : )
    Hur smidigt som helst.. Ville upp på benen nästan direkt men fick vänta tills kvällen( snittet gjordes på förmiddagen). Visst gör det lite ont men inte alls så mycket som jag trodde.

• Coxia
    Flegmatikern skrev 2013-01-22 09:57:17 följande:
    " MeNoLike", Jag blev snittad mars -10, mars-11 och juli-12. Så jäkligt tätt altså : )
    Hur smidigt som helst.. Ville upp på benen nästan direkt men fick vänta tills kvällen( snittet gjordes på förmiddagen). Visst gör det lite ont men inte alls så mycket som jag trodde.
    avis...klart avis
  • Flegmatikern

Glömde berätta att läkarna inte sa nått om att jag inte får snittas igen. Så jag antar att det är okej att bli gravid igen. Nu vet jag faktiskt inte om jag vill ha fler barn men det känns bra att ha valet.

• Anonym (snittad)

Tack för svar! Va skönt att höra lite berättelser från de som har gjort båda typer av förlossning. Mina referensramar är endast de jag pratat med och de faller under tre kategorier.

De som fött vaginalt och tycker det var bra, även om det gjorde ont och de sprack. De flesta var upp och gick strax efteråt. De flesta är i den här kategorin. Men man vet ju samtidigt inte vad de inte vill berätta tex om inkontinens och sånt.

De som fött vaginalt och tyckte det var hemskt alt varit tvungna att göra akutsnitt. Sängliggande länge med smärtstillande och vill inte vara med om det igen.

Och de som själva valt kejsarsnitt då de anser att det verkar vara övervägande minst risk för komplikationer och kanske framförallt mest förutsägbart. Men det är inte många i den här kategorin.

Jag tror att man har en annan inställning till snittet om det är något man själv har valt. Då är ju vaginalt helt borttaget som alternativ och man behöver inte vara ledsen för en vaginal förlossning som inte blev som man tänkt. Jag som inte valde snittet själv var väldigt ledsen i början för att jag blev snuvad på en "normal" förlossning.

• Erica80

Måste lägga till lite när jag läste om dina referensramar.

Första gången var ju akutsnitt. Jag var bara nöjd o glad när det beslutades om snitt och jag mådde svinbra efteråt.
    Inte farligt ont, var uppe fort och inga komplikationer efter.
    Däremot när jag fick inse min egen begränsning mitt i förlossningsarbetet och bad om EDA, stortjöt jag.
    Jag ville ju inte ha EDA, det var stopp där. Nu efteråt skrattar jag åt det, men det var det absolut jobbigaste beslut som jag nånsin tagit..

Under den vaginala förlossningen så var jag mycket mer avslappnad och kände mest att det som händer, händer.
    Fick EDA även denna gången men krystvärkarna kom innan den var lagd så jag fick ingen hjälp alls av den. Vet inte varför dom fortsatte lägga den eftersom det var så tydligt att krystvärkarna kommit. Hörde till och med bm prata om det.
    Är ju jättenöjd med min vaginala förlossning men har haft problem som fan med min bakdel efteråt.
    Var grymt förstoppad o sket sönder röven efteråt Tyst   
    Fick jättespricka och hemmorojder som fortfarande inte är läkta drygt ett år efteråt.
    Nästa gång ska jag ha med mig ett helt apotek av bajsmedel så att skiten bara sprutar ut istället..  

Jag tycker att snittet var enklast och jag mådde klart bäst efteråt men jag är nöjd med en vaginal förlossning oxå.. Med massa klyx o bajspiller så blir det nog en vaginal tredje gången oxå

Svar på tråden Kejsarsnitt igen eller vaginal förlossning?