Kejsarsnitt igen eller vaginal förlossning?
Jag födde mitt första barn med planerat kejsarsnitt pga komplikationer. Vi visste om det en vecka innan och jag trodde att jag skulle vara nöjd bara jag fick mitt barn. Men så blev det inte. Det var oerhört jobbigt och läskigt, verkligen inte förlossningslikt utan som en operation. På pappret gick allting verkligen bra och komplikationsfritt. Jag var hemma efter tre nätter, även om det var rätt tufft första tiden hemma då jag hade ont och svårt att gå. Jag var också själv mycket för att min sambo var tvungen att jobba en del första veckorna.
Direkt efter det här var jag helt säker på att nästa gång ville jag föda vaginalt.
Nu har jag läst en del och tycker att vaginal förlossning verkar vara värre! Större risk för komplikationer (räknar akutsnitt som komplikation till vaginal förlossning) både för mamman och barnet och väldigt stor risk för att spricka osv. Det här tänkte jag inte på innan förra förlossningen, men nu när jag har en referensram för hur ett kejsarsnitt går till kanske det inte är så hemsk att göra ett till ändå.
Finns det någon annan som har gått i samma tankar eller gjort både planerat kejsarsnitt och vaginal förlossning?