• Delfin

Tips på bra våg?!

Någon som har det samma som mig att ena stunden visar vågen en siffra och nästa gång helt annat?

Jag försöker gå ner i vikt nu och vill gärna ha en bra våg som man kan vara säker på. Vägde mig första dagen på min "viktnedgång" och efter två veckor vägde jag mig igen men då visade vågen sämre siffror även att jag tränat på gym och varit ute och gått. Vill ju gärna veta hur det går för mig och blir desto lättare då också om vågen visar positivt. Väger mig alltid på morgonen innan frukost.

Jag har en sådan våg där man kan se vikt, fett, vatten, ben och kalorier. Någon som har något tips? Hur mycket blir vågen beroende av att underlaget lutar? Underlaget kan inte vara en matta? 

• Svar på tråden Tips på bra våg?!
  • jashrinah

beuers digitala diagnosvågar är super. 

men dem får absolut inte stå på matta !  

• dawkins
    Delfin skrev 2013-01-21 21:57:47 följande:
    Någon som har det samma som mig att ena stunden visar vågen en siffra och nästa gång helt annat?

Jag försöker gå ner i vikt nu och vill gärna ha en bra våg som man kan vara säker på. Vägde mig första dagen på min "viktnedgång" och efter två veckor vägde jag mig igen men då visade vågen sämre siffror även att jag tränat på gym och varit ute och gått. Vill ju gärna veta hur det går för mig och blir desto lättare då också om vågen visar positivt. Väger mig alltid på morgonen innan frukost.

Jag har en sådan våg där man kan se vikt, fett, vatten, ben och kalorier. Någon som har något tips? Hur mycket blir vågen beroende av att underlaget lutar? Underlaget kan inte vara en matta? 
    Jag har själv letat och läst mycket om vågar, då jag är missnöjd med min gamla digitalvåg. Jag provade att köpa en dyr våg som kunde läsa av vatten, fett etc. men detta är bara otillförlitlig skit som numera finns på var och varannan våg. Jag använde vågen ca 5 gånger, sedan stoppade jag tillbaka den i kartongen och ner i förrådet. Den våg som fått bäst i test i flera undersökningar är  Beurer GS27, så jag slog till på denna. Den väger mycket korrekt och verkar vara en pålitlig våg. Jag köpte min på Mediamarkt. www.mediamarkt.se/mcs/product/BEURER-GS27-HappyStripes---Mix,90952,389290,489307.html

För skojs skull så klädde jag på mig mina träningskläder och vägde mig först hemma på denna våg, sedan åkte jag direkt till gymmet och vägde mig på deras proffsvåg, och den visade exakt lika, så man kan nog förutsätta att den väger mycket korrekt. Som "jashrnah" skrev, så är det viktigt att vågen står på ett jämt och hårt underlag. Man får prova att vicka lite på vågen och välja ut en plats där golvet är plant.

• knightcat

Har just köpt en från Jula. det är en mekanisk våg, inte digital. Kostade mig 69 kr och funkar felfritt. Väg dig dock på morgonen, efter badrumsbestyr och utan kläder. Jämfört med andra vågar och min visar alltid rätt vikt.

• Jonssons
    knightcat skrev 2013-06-08 14:26:22 följande:
    Har just köpt en från Jula. det är en mekanisk våg, inte digital. Kostade mig 69 kr och funkar felfritt. Väg dig dock på morgonen, efter badrumsbestyr och utan kläder. Jämfört med andra vågar och min visar alltid rätt vikt.
    Mekaniska vågar är förstås inte lika känsliga, utan visar oftast "samma" vikt när du väger dig flera gånger efter varandra. En digital våg kan pendla några hekton, i vissa fall mer. Den våg som väger mest exakt enligt flera undersökningar är trots allt den som dawkins tipsade om, Beurer GS27. Detta är en våg som väger mycket korrekt och den kan man inte riktigt jämföra med Julas mekaniska för 69 kr, även om den duger åt de flesta, fast då kan man bara se max en noggrannhet på 0,5 kg. Personligen skulle jag lägga till några hundralappar och köpa en Beurer GS27.
  • dawkins

Nu har jag använt Beurer GS27 i några månader och den "svajar" aldrig med vikten om man väger sig flera gånger efter varandra, i bland kan det diffa på något hekto, men det är nog om man ligger på gränsen åt något håll, den väger ju bara hela hekton. 349 SEK på t.ex. Mediamarkt är inte så mycket pengar för en våg som väger så korrekt., som sagt, golvet måste vara helt plant, så den inte vickar, men det gäller alla vågar.

• Carl R

Jag köpte Beurer GS27 och den verkar visa mycket exakt vikt. Det är ingen "glädjevåg" som många andra vågar är. Jag ville också ha en våg som väger korrekt, istället för en massa onödiga funktioner som många vågar har i dag. Displayen är inte den bästa och den är heller inte helt klockren rent ergonomiskt, men den väger jävligt korrekt och det är det som jag är ute efter. Jag jämförde vågen med min vårdcentrals nyinköpta värstingvåg och den visade exakt lika som Beurer GS27. Är du mycket fet, så kanske denna våg inte är den bästa att stå på och det är viktigt att man står rakt och inte lutar sig nyfiket framåt för att se vad det står på displayen, för det kan du läsa av när du klivit av.

Svar på tråden Tips på bra våg?!