• Anonym (Ledsen)

Gravid sjuksköterska

Hej. Väntar mitt första barn och arbetar som sjuksköterska. På avdelningen där jag arbetar får vi ibland in patienter som nyligen fått cytostatika. Har läst här på forumet att man ska undvika dessa patienter i 72 timmar och tog upp detta med min chef! Till min förvåning var hon helt oförstående och sa att det inte var farligt och fick direkt efter samtalet ta hand om en patient som bara några timmar innan tagit cytostatika! Har någon erfarenhet av detta eller har några riktlinjer. Vet inte vad jag ska tro och har inte längre lust att gå till jobbet!

• Svar på tråden Gravid sjuksköterska
  • Anonym

Jag pratade med en barnmorska på bb för jag skulle hälsa på en vän som tar cytostatika och hon sa det va helt okej. Men jag vet inte hur det är om man ska undvika några timmar. Jag frågade för jag e med gravid i vecka 40 nu och vill inte riskera något.

• Anonym (ssk)

Har inte heller hört talas om det, men hör med din barnmorska. Man ska väl inte arbeta rent med cytostatika o så men att du är i kontakt med dessa patienter däremot hur ska det kunna skada barnet?Låter iaf intressant så läser gärna mer om det finns mer fakta.

• Olympia

Dels ska man undvika att hantera cytostatika dvs inte blanda, koppla dropp o dyl.
    Vidare ska man inte hantera utsöndringar från cytostatikapatienter så som blod, urin, avföring och kräkningar.
    Men jag vet inte exakt vilket tidsintervall som gäller.
    Om din arbetsledare ställer sig helt frågande till detta tycker jag att du vänder dig till facket som får ta itu med det. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 11:09:27 följande:
    Men det är väl stor skillnad på att hantera ämnet rent och på att möta en patient som blivit behandlad?
    Personer som blivit behandlade med cytostatika rör sig väl fritt i samhället? Vad händer om jag är gravid om möter en person på sjukhuet, en mataffär eller någon annanstans?
  • Anonym

Jobbat själv som sjuksköterska o e gravid med andra barnet, man ska inte va i kontakt med själva cytostatikab, alltså inte blanda eller administrera det. Vid kontakt med patient som fått cytostatika ska man ha handskar o förkläde vi all kroppskontakt. Man ska va försiktig o helst undvika alla kroppsvätskor då cytostatikan finns i alla kroppsvätskor o avdunstar. Allt detta ska man göra i 5-7 dygn efter patienten fått cytostatika, därefter finns de ingen cytostatika kvar.

• Mantrasina

Hej!

Arbetar på en avdelning där större andelen av våra patienter behandlas med cytostatika varje dag. Det som är viktigt är att inte hantera cytostatikan själv (bereda, eller administrera den, eller ta bort etc), och helst inte ta hand om patientens urin/avföring. Att ha hand om patienten ska inte vara någon fara!

Om det ser ut som att du får ta hand om en sådan patient, kanske du kan fråga en kollega om att byta? Hellre berätta för kollegorna och slippa de patienterna om du är orolig än att gå omkring och oroa dig hela tiden.

/Ssk

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Det jag tycker är jobbigt är inte att prata med patienten utan de moment som innebär att ta hand om avfall som urin eller bädda sängen osv. Sådana saker behöver man Inte tänka på om man möter någon ute i samhället eller hälsar på någon som nyss fått cytostatika.

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-01-22 11:22:40 följande:
    Tack för era svar! Det jag tycker är jobbigt är inte att prata med patienten utan de moment som innebär att ta hand om avfall som urin eller bädda sängen osv. Sådana saker behöver man Inte tänka på om man möter någon ute i samhället eller hälsar på någon som nyss fått cytostatika.
    Men om du har handskar på dig när du bäddar sängen är det väl inget problem? Jag förstår att du är orolig, men oron måste ju ändå hållas på en rimlig nivå.
  • SysterBus

Säger som övriga. Jag arbetar dagligen med patienter som får cyt. Du ska inte administrera eller bereda. På vår avdelning tar vi inte hand om utsöndringar från pat under pågående behandling. Men du kan ta hand om patienten i övrigt.

Vi har PM för cytostatikahantering och förhållningsregler för gravid personal. Det tycker jag att din chef borde se till att ni också har.

Lycka till med graviditeten! Försöka att inte oroa dig för mycket.

Svar på tråden Gravid sjuksköterska