• Sofia 81

Efterlyser er som flyttat till Åre kommun

Ja, jag letar efter er som har flyttat till Åre kommun från någon annan del av landet! Jag, min sambo och våra två barn funderar på om vi ska ta vårt pick och pack från Stockholm och flytta till Åre kommun. Vi spenderar mycket tid i Åre och har senaste tiden funderat på hur det vore att flytta dit. Vi tänker oss kanske någon av orterna runt Åre, typ Duved, Undersåker. Nu hoppas jag att det finns några där ute som gjort en sådan flytt (gärna med barn) och vill dela med sig! Hur trivs ni? Hur har det gått med förskolor/skolor, bostad, socialt liv, ja allt! 

• Svar på tråden Efterlyser er som flyttat till Åre kommun
  • Sofia 81

Bofasta där om man bortser från säsongsarbetare är drygt 1000

• Zizzy Zimsson

För kallt!

Hahahaa!  

• Zizzy Zimsson

Åre kommun har 

Sofia 81 skrev 2013-01-26 17:19:26 följande:
    Bofasta där om man bortser från säsongsarbetare är drygt 1000
    Åre kommun har ca 10.300 invånare.

Inte 1000.  
  • Baryk
    Zizzy Zimsson skrev 2013-01-27 13:12:15 följande:
    Åre kommun har 
    Åre kommun har ca 10.300 invånare.

Inte 1000.  
    Men kommunen är bra mycket större än själva tätorten. Flört Fast jag har för mig att i tätorten o de allra närmaste byarna brukar man räkna med ca 5 000 bofasta. Jag har själv bott i Åre. Jobbade på ICA, bodde i en hyreslägenhet på Tottebovägen och hade hästarna i Såå.
  • Sofia 81

Våra vänner i Åre har nån gång sagt att det är runt 1000 i själva Åre, men det är kanske inte så noga. Men 5000 med orterna runt om låter rimligt.

Baryk, trivdes du i Åre? Hur länge bodde du där?

• Baryk
    Sofia 81 skrev 2013-01-27 13:57:53 följande:
    Våra vänner i Åre har nån gång sagt att det är runt 1000 i själva Åre, men det är kanske inte så noga. Men 5000 med orterna runt om låter rimligt.

Baryk, trivdes du i Åre? Hur länge bodde du där?
    Jag trivdes jättebra! Bodde inte själv där så jättelänge, ett år ungefär, men bodde ju "i närheten" både före o efter. Nu hade jag ju som sagt hästarna med mig dit, så vi fick rätt bra kontakt med likasinnade där. Det blir lite rörigt på vintern, särskilt v 8-9 (var det då iaf, kan ju ha ändrats sen dess) men resten av året är där kolugnt, vilket inte passar alla. Nu verkar du ju vara van vid en mindre ort, så det borde ju inte vara några problem i alla fall. Glad
  • Sofia 81

Kul att höra att du trivdes! Vi är ju där mycket, men man är ju bara en turist än så länge, så det är kul att höra från någon som bott där!

• Nyponet

Hej!

Jag är Årebo sedan tre år tillbaka, flyttade hit från en större stad i sydöstra Sverige.  Har nu en två månaders bebis.
    Enligt mig finns det stora för- och nackdelar...men det är naturligtvis individuellt beroende på personlighet och förutsättningar. Jag kan sakna dofter, kursutbud, variation, shopping, södra Sveriges fauna, kultur,närhet till diverse saker.
    Fördelar är förstås den storslagna naturen och dess utbud. Skidåkning, skärmflyg....en solig aprildag i backen är ju helt underbar.
    Men man får inte glömma att detta är en säsongsort och har man inte en ordentlig utbildning hamnar man i säsongsjobbs-svängen med ev arbetslöshet där emellan. Åre lever upp mars-april och juli-aug. Det är inte så upplyftande här på höstarna när det är folktomt, mörkt och regnar från sidan. Allt är också väldigt mkt dyrare; bostäder, mat mm.
    MEN...det är säkert helt underbart att bo här om man är en familj som älskar friluftsliv/vintersport, har det bra ställt, får bra jobb och inte har allt för höga krav på ett kulturellt liv.   

• Sofia 81

Tack Nyponet för dina åsikter! Alltid intressant att höra vad andra upplever som för och nackdelar. Valde du själv att flytta dit eller blev det pga yttre omständigheter?

Svar på tråden Efterlyser er som flyttat till Åre kommun