smakisar
varför är det man bara ska börja så smått me smakisar? är det bara för att deras magar e små?
min 5 mån skulle bara få smaken på en pure i munnen men hon gapar som en fågel unge efter mer o mer...
varför är det man bara ska börja så smått me smakisar? är det bara för att deras magar e små?
min 5 mån skulle bara få smaken på en pure i munnen men hon gapar som en fågel unge efter mer o mer...
Det är väl för att magen ska vänja sig vid det nya och att barnen inte ska få ont i magen...
Själva har vi bara gett smakisar ett par dagar sen har barnen fått så mycket dom vill ha...
Det är inte i första hand för att magsäcken är liten utan för att deras magar inte klarar av att smälta och tillgodogöra sig den fasta födan än. Det är en process som vanligtvis tar flera månader och det är därför man måste börja med små mängder. Magen kommer strejka totalt annars, och bebisen får inte i sig den näring som behövs. Till en så liten är ju bröstmjölk/ersättning den enda föda som behövs ännu, med andra ord så måste näringen komma från mjölken. Den fasta födan ska ges bara för att bebisen ska få börja vänja sig. Både just detta att svälja, och hur magen arbetar och hur tarmarna arbetar. För det är ju en helt annan process än när de sväljer bröstmjölk/ersättning.
ok, tack så mycket. det med näringsupptaget var nytt för mig.
Men då ska jag ta det lungt, dra mer ut på det än jag tänkt.
nej jag prövade 1a ggn igår med bara nån tesked men jag undrade om man kunde följa vad barnet vill eftersom hon gillade det och bara ville ha mer o mer. Men som sagt, måste ta det lite lungt.
Och igår kväll var hon kinkig och pruttig så jag väntar lite och prövar om igen med gröt i stället,.